SEO patří do obsahového marketingu a je to zkratka pro Search Engine Optimization, a jedná se o proces optimalizace webových stránek s cílem dosáhnout co nejvyššího umístění (rankování) ve výsledcích vyhledávání na internetu. Pojďme se podívat velmi jednoduše, co to je SEO, jak funguje a k čemu slouží v marketingu.
Co to je SEO vysvětleno jednoduše
Když zadáte do Googlu nebo do Seznamu „Co to je SEO“, tento článek by vám za 3-6 měsíců od vypublikování měl vyskočit mezi prvními. Nevím, kdy tento článek čtete, ale je dost pravděpodobné, že jste se sem dostali z vyhledávače. Neplatíme si žádnou reklamu. Toto je kouzlo SEO.
💡 TIP: Přečtěte si také, jak si založit blog.
K čemu slouží v marketingu SEO
- K budování organické (neplacené) návštěvnosti,
- budování značky,
- získávání leadů,
- ke snižování podílu marže na reklamě.
Co vše zahrnuje SEO
SEO je základním prvkem pro efektivní digitální marketing a zahrnuje toho opravdu mnoho:
- Analýza klíčových slov: Identifikace relevantních klíčových slov a frází, které potenciální zákazníci používají při vyhledávání vámi prodávaného zboží nebo vámi nabízeného online obsahu.
- Tvorba SEO obsahu: Tvoření kvalitního, relevantního a atraktivního obsahu, který je optimalizovaný na klíčová slova a vyčerpává téma natolik, že čtenáři nemají potřebu jít hledat jiný obsah.
- Technické SEO: Zajišťuje, že vaše webová stránka je dobře optimalizovaná z technického pohledu pro vyhledávače (je rychlá, dobře se zobrazuje na různých typech zařízení a má skvělou strukturu).
- Off-page SEO: Aktivity mimo vaši webovou stránku, které pomáhají zlepšit vaše pozice ve vyhledávačích (linkbuilding, social signály, dobrá reputace domény).
- Lokální SEO: Optimalizace vaší webové stránky pro vyhledávání v konkrétní geografické oblasti.
- Měření a analýza: Sledování úspěšnosti vaší SEO strategie pomocí nástrojů, jako je Google Analytics, a provádění nezbytných úprav pro zlepšení.
Proč se věnovat SEO – tisíce návštěvníků z jednoho článku
Když se věnujete optimalizace pro vyhledávače na svých stránkách a e-shopu, dokážete na něj dlouhodobě přivádět kvalitní návštěvnost bez toho, abyste museli platit za prokliky.
Zatímco v PPC reklamách musíte platit za každý proklik, v SEO platíte za technické optimalizace a tvorbu kvalitních článků jednorázově. Pokud máte dobrého specialistu, dokáže vám jedním článkem přivádět stovky i tisíce návštěvníků měsíčně.
Vaše statistiky pak můžou vypadat třeba takto:
Jak fungují vyhledávače a jak to souvisí se SEO
Všichni vyhledávače známe a všichni je používáme. Asi moc dobře víte, jak fungují z hlediska uživatele. Zadáte tam výraz „Co to je SEO“ a vyhledávač vám nabídne relevantní odkazy nebo rovnou odpověď na vaši otázku. Abyste mohli „dělat SEO“, musíte ale porozumět i tomu, jak vyhledávače fungují technicky. Pojďme se na to podívat.
Principy fungování vyhledávačů
Základem každého vyhledávače je tzv. web crawler. Pod tímto hrozným anglickým názvem se skrývá skript nebo program, který prochází internetové odkazy a takzvaně je indexuje. Představte si to tak, že web crawler je taková rychlá knihovnice a webové stránky jsou knihy. Knihovnice prochází knížky a zařazuje je dle témat do knihovny. Tomu zařazování říkáme indexace, z této knihovny pak vyhledávače čerpají přitom, když vám nabízí relevantní výsledky.
Vyhledávače se skládají z dvou hlavních částí:
- Vyhledávací index, což je digitální knihovna informací o webových stránkách.
- Vyhledávací algoritmy, což jsou počítačové programy zodpovědné za zobrazování výsledků z vyhledávacího indexu.
Vaším cílem je aby knihovnice vůbec znala vaše stránky, aby se líbily vyhledávacím alogirtmům a nabízely je mezi prvními. Pokud tvoříte špatný obsah, knihovnice (vyhledávač) se taky může rozhodnout, že se jí obsah nelíbí a vůbec ho nezařadí.
Jak vyhledávače indexují a hodnotí stránky
Vyhledávačů je celá řada a každý funguje trochu jinak. Zde jsou základní věci, které vyhledávače hodnotí:
Nejprve vyhledávač musí váš web a všechny jeho stránky najít
Nikde není psáno, že roboti vyhledávačů vaše stránky najdou sami. Je potřeba jim v tom co nejvíce pomoci. A způsobů pomoci je hned několik:
Poskytnutí sitemapy webu vyhledávačům
Sitemapa je speciální stránka na vašem webu ve formátu XML, která přehledně uvádí seznam všech URL (stránek), které chcete do vyhledávačů dostat. Její generování za vás většinou řeší nástroj, ve kterém web budujete (např. WordPress). Takto vypadá sitemapa blogu loudavymkrokem.cz:
Sitemapu najdou roboti sami, nebo jim ji můžete podstrčit přímo v administračním rozhraní. Například pro Google se sitemapa předává v rámci nástroje Search Console:
Ručním odesláním URL do vyhledávače
Většina vyhledávačů umožňuje ruční předávání URL. Pokud nemáte na webu žádný plugin, který by to dělal za vás, můžete vyhledávačům URL podstrčit pokaždé, když vydáte nový článek. Oni se na něj na oplátku podívají přednostně. U Googlu vypadá ruční předání takto:
Zpětné odkazy
Na každou stránku na vašem webu / blogu by měl vést alespoň jeden odkaz ze stejného webu (třeba z kategorie, patičky webu atp.). Nemělo by se stávat, že na nějakou stránku na webu nepovede žádný odkaz, protože ji pak vyhledávací robot nemusí najít.
Vyhledávače prochází stránky pomocí „crawlingu“
Zní to hrozně, ale znamená to jen to, že Google nebo jiný vyhledávač prochází weby a a stahuje známé URL. V případě Googlu tomuto robotovi, který to dělá, říkáme Googlebot.
Po tomto kroku následuje „processing a rendering“. V tomto kroku vyhledávač pracuje na pochopení obsahu a struktury stránky. To zahrnuje spuštění kódu stránky (například JavaScriptu), aby pochopil, jak stránka vypadá a jak je strukturovaná. To může zahrnovat také identifikaci odkazů na stránce a dalších důležitých informací.
Jak se snadno a rychle naučit SEO?
Přečtěte si nejprve našich 13 velmi jednoduchých tipů, jak dělat SEO tak, že ho zvládne každý. Pokud pracujete na shoptetu, natočili jsme pro vás minikurz, jak na SEO na Shoptetu.
Bonus pro Patrony: 17 nejčastějších chyb při práci na SEO
Pro předplatitele našeho Patreonu jsme natočili video s popisem sedmnácti nejčastějších a nejdůležitějších chyb, které majitelé e-shopů, blogeři i markeťáci dělají při práci na obsahovém SEO nejčastěji.
Kdo mi pomůže se SEO?
SEO se zabývají tzv. SEO specialisti. Pokud máte zájem, můžete nás kontaktovat. ☺️