25 tipů a triků jak na úspěšný Instagram v roce 2020

Naposledy aktualizováno: 17. března, 2020

Chtěli byste začít vydělávat na Instagramu, stát se influencerem nebo používat Instagram k propagaci firmy? Sepsali jsme pro vás tipy a triky založené na osobních zkušenostech, posledních studiích a odborných publikacích. Tak pojďme na to. 

Co je Instagram a proč na něj všichni chtějí?

Čím dál více firem chce být vidět na sociálních sítích a dnešní mladá generace si snad už bez nich nedokáže představit život. Instagram je jednou z nejrychleji rostoucích sociálních sítí, druhou nejstahovanější aplikací v Apple Storu a desátým nejvyhledávanějším slovem na Googlu. 

Podle studie Hootsuite 63 % uživatelů Instagramu otevírá aplikaci každý den a tráví tam průměrně 28 minut denně. Není se čemu divit, že čím dál více značek se na Instagram orientuje a roste fenomén tzv. Influencer Marketingu, a to i přesto, že za minulý rok průměrný engagement klesl na Instagramu z 3 % na 2 %.

Je těžké uspět na Instagramu?

Leoš Mareš má jeden z nejsledovanějších českých Instagramů, zdroj: Instagram
Leoš Mareš má jeden z nejsledovanějších českých Instagramů, zdroj: Instagram

Podle průzkumů až 95 % lidí, kteří hledají úspěch na Instagramu, neuspěje. Jaké jsou nejčastější důvody neúspěchu?

  1. Netuší, co mají na sociálních sítích dělat a jen zkoušejí. Nemají žádný plán
  2. Nemají trpělivost a myslí si, že účet vyroste během několika týdnů
  3. Snaží se najít nějakou „zkratku“ a nakupují si fake likes a fake followers
  4. Věnují se tématu, ke kterému nemají žádný vztah
  5. Snaží se aplikovat taktiky ze zahraničí, které v ČR nefungují a nikdy fungovat nebudou

Kolik stojí úspěch na Instagramu?

Na rozdíl od Facebooku, Instagram lze stále budovat bez toho, abyste museli za každou cenu dávat peníze do reklamy. Největší investicí bude ale váš čas. A hodně času. Pokud to s Instagramem myslíte vážně, počítejte s tím, že neexistuje žádná zkratka a vy ten čas budete muset aplikaci věnovat. Firmy by se proto neměly bát investovat do kvalitního správce či propagace příspěvků na Instagramu, i velmi nízký budget vám může pomoci v rychlejším rozvoji platformy a v budování značky. 

Jaké profily fungují na Instagramu nejlépe?

Sjana Elise Earp patří k nejsledovanějším lidem na Instagramu v oblasti fitness, zdroj: Instagram
Sjana Elise Earp patří k nejsledovanějším lidem na Instagramu v oblasti fitness, zdroj: Instagram

Je známé, že fitness kluci obecně získávají méně followerů a méně lajků než fitness holky, takže byste měli.. Ne, takhle byste nikdy neměli přemýšlet. Nikdy byste si zaměření neměli vybírat podle toho, co je nejvýdělečnější, ale podle toho, co vás opravdu baví. Pokud budete spravovat účet, jehož téma vás vůbec nezajímá, nemůžete počítat s úspěchem. I na to myslete, pokud si vybíráte například social media managera. 

Jediné, co je důležité při výběru vašeho zaměření je tohle: Vyberte si jedno a držte se ho. 

Ne každá firma patří na Instagram

O Instagramu se mluví na všech marketingových konferencích, to ale neznamená, že ho váš business musí mít.  Pokud je vaše cílová skupina ve věku 40 +, nejspíš byste měli zvážit jiné kanály propagace, 71 % uživatelů Instagramu je pod 35 let. Nejlepší propagační kanál to nebude ani pro firmy, které se orientují na B2B.

Ne všechny produkty mají svou cílovou skupinu na Instagramu, zdroj: Instagram
Ne všechny produkty mají svou cílovou skupinu na Instagramu, zdroj: Instagram

Jak založit úspěšný instagramový profil, který zaujme

Láska na první pohled to být nemusí, ale musíte zaujmout. Váš profil je vaše vizitka, a proto byste měli dávat velkou péči optimalizaci vašeho profilu. Na co všechno byste se měli zaměřit?

  • Uživatelské jméno
  • Jméno
  • Profilová fotografie
  • Bio (popisek o vás)
  • Link

1) Jak vybrat uživatelské jméno

Většina z vás už pravděpodobně má jméno, kterého se chcete držet. Pokud ale teprve s Instagramem začínáte, nebo chcete založit profil své firmě, tady jsou dva tipy:

Vymyslete si chytlavé jméno

Je to podobné jako při vymýšlení názvu stránky nebo brandu, chcete něco, co si lidé dobře zapamatují a ideálně, když si to spojíte s tím, co děláte. Například, když vidíte @dnescestujem, hned vám dojde, že se jedná o cestovatelský profil. Problém nastává, pokud po letech chcete změnit zaměření jako například Cestology, který se nedávno rozhodl, že už nechce být Cestology, ale Kryštof Paleta. Problematické jsou také spojení s konkrétním místem, napadá mě @Terezainoslo, která už je dnes v Praze.

Vaše reálné jméno

Daleko jednodušší varianta je vaše reálné jméno, pokud je váš profil o vás nebo je firemní. Pokud vaše jméno není příliš dlouhé nebo obsazené, není důvod, proč si ho nezvolit. 

Co všechny zajímá

Myslím, že je na čase, abych někam napsala, proč jsem na Instagramu jako Endijka. Často si lidi myslí, že jsem Andrea, protože, jak se z Lucie vzala Endijka? Tuhle přezdívku používám víc jak 15 let a začalo to ve hře World of Warcraft. Mám ji na všech sociálních sítích, a i když je matoucí a nikomu to nedoporučuji si vymýšlet úplně jiné jméno, tak u ní zůstávám. 

2) Jaké si zvolit jméno na Instagramu

Jakub Jeřábek skvěle využil jména pro zvýšení dohledatelnosti, když přidal za jméno “Trenér Teplice”
Jakub Jeřábek skvěle využil jména pro zvýšení dohledatelnosti, když přidal za jméno “Trenér Teplice”

A to je nějaký oříšek – vymyslet jméno? Tam dám své jméno a je to, ne? Takhle přemýšlí běžný uživatel Instagramu, ale vy byste měli jít dál. Instagram vám poskytuje poměrně dost místa pro vaše jméno a vy to můžete využít pro svůj prospěch.

Pokud jste fitness trenér, napište si Fitness trenér Tomáš Novák. K čemu vám to bude? Pokud někdo bude vyhledávat fitness trenéra na Instagramu, zvyšujete tím šanci, že najde vás. 

3) Jak si vybrat profilovou fotografii?

Firmy to mají jednoduché, zde se volí logo, abyste ho vštěpovali lidem do paměti. Pokud je ale vaše značka spojená s vámi, musíte se trochu zamyslet. Instagram je hlavně o vizuálech, a tak k tomu i přistupujte. 

Vaše profilová fotografie by měla říkat radostné „ahoj“ a být pro ostatní uživatele na první pohled příjemná. Podle studie Photofeeler se doporučuje světlejší fotografie, široký americký úsměv, a pokud to vaše zaměření dovolí, formální oděv je dle studií líbivější. Neměli byste být na fotografii příliš z dálky, abyste byli rozpoznatelní i na menších telefonech. 

Nezapomínejte, že profilovou fotografii byste neměli příliš měnit, lidé si zapomatují, jakou máte a ulehčuje to rychlé identifikaci například ve Stories. 

Jen si to zkuste, vybavíte si profilovky svých oblíbených účtů na Instagramu? Když změníte profilovku, může to vést i ke krátkodobému poklesu zhlédnutí. Nezapomínejte, že je vhodné používat na všech sociálních sítích stejnou. 

4) Bio – Co nesmí chybět v popisku?

Využijte každé písmenko ze 150, které vám Instagram povoluje. Cílem je vysvětlit, kdo jste, co děláte, proč by vás měli sledovat. Citáty jsou skvělé, ale lidé z nich pochopí maximálně to, že máte rádi Churchilla. 

Můj profil na Instagramu 🙂 Sledovat mě můžete zde
Můj profil na Instagramu 🙂 Sledovat mě můžete zde

Raději využijte popisek k tomu, abyste navnadili lidi ke kliknutí na váš blog nebo eshop. 

Můj popis tedy zní:

Cestovatelka, 👰🏼🤵🏼@lukaskonecny a psí máma @karelcockapoo
💻Online marketing a bloger
Píšu o tom, kolik nás cestování stojí a jak vydělávat online 👇🏻

Z toho byste měli pochopit, že můj profil bude hodně o cestování s manželem a naším psem Karlem. Zjistíte také, že se živím online marketingem a jsem blogerka. Zároveň je zde výzva, abyste klikli na link níže, který vede na naše články. 

Pokud je vaším hlavním cílem dostat uživatele na vaše stránky, váš produkt nebo projekt, vyzvěte je k tomu, aby klikli. Stačí například napsat „Poslechni si můj podcast“ nebo „Stáhni si ebook zdarma Jak vydělávat zdarma“ nebo „Přečti si článek o zero waste“. Studie už mnohokrát potvrdily, že tato call-to-action slovíčka jako „Poslechni“, „Stáhni“, „Podívej se“ nebo „Přečti si“ opravdu fungují. Tak proč toho nevyužít?

Tip: Předtím, než si začnete psát bio, projděte si profily své konkurence či své inspirace ze stejného oboru. 

Jak tvořit obsah, který lidi baví

Co publikovat, co k tomu psát a jak dosáhnout toho, aby to lidi četli. V této části se podíváme na pár tipů, jak na to.

5) Buďte konzistentní

O sladěném „feedu“ už toho bylo napsáno mnoho. Pokud nevíte, co je feed: Tak se říká na Instagramu archivu publikovaných fotek, které vidíte, když si otevřete svůj profil. Uživatel by na první pohled měl vědět, o čem je váš profil. „Ale když mě baví všechno možné!“ Už jsem slyšela tuhle odpověď na školení stokrát. A já odpovídám vždy stejně:

Opravdu je důležité, abyste se drželi jednoho tématu. Pokud cestujete, lidé u vás hledají inspiraci kolem cestování a nechtějí si číst recept na bábovku. Dejte si ji raději do Stories. Je to stejné jako s blogem (i když zde je to spíše kvůli SEO), nemá smysl si dělat blog, kde budete psát o cestování, marketingu, módě a sem tam hodíte recept! 

Profil by měl být jednotný nejen z pohledu tématu, ale i vizuálně sladěný. Většina marketérů a influencerů používá aplikaci Lightroom (jak na Lightroom), ale můžete použít i jiné aplikace či upravovat přímo v Instagramu (zvolte si jeden filtr a držte se ho).  

Co nedělejte:

Jsou „umělci,“ kteří projedou své fotky 20 aplikacemi. Raději si udělejte kurz na Lightroom nebo si kupte presety od blogerů (přednastavené filtry), protože Lightroom opravdu zvládne všechno, co potřebujete. Upravovat jednu fotku 20 filtry v různých aplikací je ztráta času. 

Tip: V aplikaci Preview či Buffer si můžete nahrát fotky, které plánujete publikovat a zjistit, jak dohromady ladí. 

6) Jaké fotografie publikovat?

Nepublikujte fotografie a videa, se kterými nejste absolutně spokojení. Pokud nemáte kvalitní vizuál, raději nepřispívejte. Optimální velikost fotografie pro Instagram je 1080 x 1350 pixelů (fotografie na výšku). Samozřejmě se můžete držet klasického čtvercového formátu, který také funguje. Co nedoporučuji marketérům a značkám jsou formáty na šířku, protože zabírají na obrazovce mnohem méně místa a mají tak menší šanci zaujmout. 

Fotografie by měly na první pohled ladit, zdroj Instagram @ochutnejorech
Fotografie by měly na první pohled ladit, zdroj Instagram @ochutnejorech

Na co si dát pozor na fotce

  • Aby byla ostrá
  • Byla srozumitelná uživatelům
  • Relevantní k vašemu zaměření

Pozor: Kvalitní obsah ne vždy znamená, že musíte fotit na zrcadlovku, vše musí být dokonale naaranžované a upravené v Lightroomu. Váš feed se klidně může skládat z momentek. Nedoporučuji ale jeden den publikovat studenou produktovou fotku, druhý den repostnout fotografii od jiného uživatele, třetí den udělat momentku ze zákulisí a čtvrtý den dát fotku od profesionálního fotografa. Nezapomínejte na to, abyste byli jednotní a nebylo to, jak se hezky česky říká „každý pes jiná ves“. 

7) Jaké barvy nejlépe fungují!?

Opakované studie potvrzují, že fotografie, na kterých převažuje modrá, fungují o 24 % lépe než fotografie, kde je dominantní barvou červená nebo žlutá. Ostatně, není se čemu divit, modrá je nejoblíbenější barvou na světě. Stejně tak světle laděné fotografie jsou o 24 % úspěšnější než fotografie, které jsou tmavé. 

8) Foto, galerie nebo video: Jaký typ příspěvku funguje nejlépe?

Poslední studie od Social Insider ukazuje, že nejlepší engagement dosahují galerie fotografií, a to mezi 1.65% a 5.13% v závislosti na velikosti účtu. Dosahuje o  0.25% – 0.51% vyšší engagement než videa a jednotlivé fotografie. Ty v této studii dosahovaly nejhoršího engagementu. Co platí pro jiné, ale nemusí platit pro vás. Vždy nakonec jde o kvalitu obsahu. 

9) Jak a o čem psát na Instagram

Pokud chcete být úspěšný na sociální sítí, budete muset být tak trochu copywriter. Na sociálních sítích platí emoce a vtip – obzvlášť u nás v Česku se bez vtipu snad neobejdeme. Pište a publikujte, jen když máte co sdělit. Nebo raději mlčte.

O čem mám psát?

Snažte se předvídat, co by lidi mohlo zajímat, ukládejte si otázky, které vám píší a pomáhejte jim s problémy, jež je trápí. Pokud děláte Instagram pro firmu, nechte si posílat dotazy, které přijdou do chatu a na mail, skladujte si je. To jsou nejlepší zdroje k napsání příspěvků na sociální sítě i na firemní blog. Zajímejte se o to, co vaše zákazníky nebo followery trápí a povídejte si s nimi.

Kde hledat inspiraci?

  • Dotazy od zákazníků, followerů (email, chat, direct zprávy)
  • Diskuzní fóra o tématu, o kterém píšete
  • Zájmové skupiny na FB
  • Blogy o tématu
  • Konkurence 
  • Recenze
Pište o tom, co lidi zrovna zajímá, zdroj můj Instagram @endijka
Pište o tom, co lidi zrovna zajímá, zdroj můj Instagram @endijka

Tipy pro začínající influencery

  • Čtěte, co píší ostatní influenceři z vašeho zaměření, co funguje a co ne
  • Nekopírujte, ale inspirujte se
  • Buďte upřímní a autentičtí

Pokud chcete zlepšit své copy, doporučuji si stáhnout tři e-booky od Boha všech copywriterů v ČR. Dobře, nevím, jestli Ottu Bohuš je bůh copywriterů, ale jeho e-booky jsou skvělé, praktické a máte je přečtené za chvilku. A hlavně – jsou ZDARMA. 

10) Jak dlouhé mají být popisky?

Nejspíš jste si všimli, že řada českých influencerů se specializuje na popisky, které připomínají spíše slohy. Ty můžou skvěle fungovat – pokud máte co říct. Jak ale dokazují studie, méně může být i více. A u firemních profilů to platí obzvlášť. 

Nejlépe fungující příspěvky podle loňské studie Social Insider měly méně jak 10 slov. Jedná se ale o studii ze zahraničí a příspěvky v angličtině, a tak tuto informaci berte s velkou rezervou. U každého profilu může fungovat něco jiného. Věnujte se proto raději než počítání slov psaní kvalitní a hodnotných příspěvků, které budou lidi bavit. A experimentujte. 

11) Proč a jak používat hashtagy?

Instagram používá hashtagy (křížky před slovem, například #travel, #dovolena apod.) ke kategorizaci příspěvků. Proto, když dáte vyhledat #sunset nebo #zapadslunce, vyjedou vám fotky uživatelů se západem slunce. Pokud ke své fotce dáte tento hashtag, uživatelé mohou vaši fotku pomocí něj dohledat. 

Navíc, dnes už lidé mohou hashtagům dávat „follow“, takže je možné, že zvolením správných hashtagů se může vaše fotografie objevit uživatelům přímo ve feedu (na hlavní nástěnce, kde se objevují fotografie od uživatelů, které sledujete). 

Pokud jste noví v užívání hashtagů, tak byste měli vědět, že nemůžou být tvořeny s tečkami (.), symboly (!?) nebo s mezerami. Naopak mohou obsahovat smajlíky.

Hashtagy mohou být klíčem nejen k tomu, abyste získali své první followery, ale i tzv. „power likes“ (více níže) a všimli si vás vlivnější účty. Správná volba hashtagů je proto stěžejní.

Tip: Vždy, když zpracováváme strategii pro klienta, věnujeme se i přípravě relevantních hashtagů, díky tomu se nám už podařilo i s prvními příspěvky u zcela nového účtu dosáhnout ohromujících 10 000 zobrazení. 

Jak napsat # hashtag? Na Windows i Macbooku

Nejjednoduššejším způsobem je využití klávesy pravého Alt, neboli Alt Gr. Alt najdete napravo od tlačítka mezerníku. Zmáčknete ho, podržíte a během toho stisknete klávesu písmena X.

Na Macbooku se #hashtag píše podržením klávesy pravého option a stisknutím číslice tři.

12) Jak vybírat hashtagy?

Některé hashtagy jsou tak populární, že pod nimi najdete miliony fotografií, například pod #travel uživatelé zveřejnil už 467 757 079 příspěvků. Takový hashtag proto nemá cenu vůbec používat, protože tam tak rychle přibývají fotografie, že váš příspěvek zapadne. 

Nemá ani smysl vymýšlet vlastní hashtagy typu #jdurybarit, pod kterým nenajdete jediný příspěvek. Lidé takový hashtag nepoužívají ani nesledují. 

Pro začátek doporučuji vybrat hashtagy, které mají v řádu 10-100 tisíc fotografií. 

Jak hledat relevantní hashtagy?

Existují na to různé nástroje, ale nakonec ten nejlepší už máte ve svém mobilu. Dejte si do vyhledávání na instagramu hashtag s vaším zaměřením (v češtině). Pokud se zabýváte cestování, bude to „cestování“. Instagram vám ukáže podobné hashtagy „related hashtags“, a takhle si postupně projděte nejrůznější hashtagy, než sesbíráte 9-15 hashtagů.

Používejte našeptávač přímo od Instagramu
Používejte našeptávač přímo od Instagramu

U hashtagů nekoukejte jen na počet vypublikovaných příspěvků, ale i na to, jaké příspěvky jsou pod nimi zveřejněné. Měly by souznít s obsahem, který publikujete nebo plánujete publikovat.

13) Kolik hashtagů dávat pod příspěvek?

Instagram vám dovolí použít 30 hashtagů, o tom, kolik je ale nejvhodnější jich používat, se vedou mezi marketéry spory. Je pravda, že hashtagy pomáhají k organickému (neplacenému) dosahu, a díky nim vás mohou objevit další uživatelé. 

Někteří ale tvrdí, že 30 hashtagů vypadá „spamově“ a odkazují na studie, které potvrdily, že příliš mnoho hashtagů může snižovat engagement. Nejčastější „bezpečné“ číslo, o kterém se mluví, je 11 hashtagů, ale někteří tvrdí, že můžete použít 2-8 hashtagů v popisku a další 4-5 v komentáři.

Já doporučuji testovat a testovat a nakonec uvidíte, co vám bude fungovat nejlépe.

Tip: Je jedno, či dáte hashtagy přímo do popisku fotografie, či jako komentář pod svou fotografii. 

14) Co se smajlíky aneb proč používat emojis

Používat nebo nepoužívat emojis? Ačkoliv se studie liší v tom, o kolik používání emojis zvyšuje engagement, závěr zní vždy stejně: Používat. A to čím více, tím lépe. Podle posledních dat ze Social Insider nejlépe fungují příspěvky s 25 emojis. Upřímně, nevím, jestli se mi někdy podařilo tolik smajlíků do jednoho příspěvku dostat a jestli jsem někdy vůbec příspěvek s tolika smajlíky viděla. 

Starší studie od quintly z roku 2017 tvrdí, že to může zvýšit engagement až o 15 %, novější studie od Social Insideru z druhé poloviny roku 2019 ukázala, že fotky s emojis v popisu mají průměru o 26 % vyšší engagement, u videí je rozdíl ještě dramatičtější. Videa s emojis v popisu mají o 70 % vyšší engagement, než když je popisek bez emojis. I přes to 50 % uživatelů emojis nepoužívá, tak proč je nezařadit? 

15) Angličtina nebo čeština – aneb proč dělá tolik lidí chybu?

„Napsala jsem svůj první příspěvek v češtině a má nejlepší ohlas ze všech,“ hlásila mi kamarádka a já jsem si říkala, jestli mě poslední tři roky poslouchala. Psát v angličtině, něco ve španělštině, občas si střihnout citát ve francouzštině, a když si chci zanadávat, tak to napsat česky. 

Řekneme si to hezky narovinu: Psát anglicky, když máte většinu sledujících z Česka, je hloupost. Jo, je to hloupost, i když bydlíte teď momentálně na Zélandu nebo v Kanadě a na Instagramu vás začalo sledovat vašich pět přátel z práce, kteří česky nerozumí. 

„Ale Češi umí anglicky!“ nebo „Moji kamarádi mluví anglicky“. Nechci vám brát iluze, ale tuhle teorii testovalo už řada lidí, a nakonec vždy přišli na to, že psát česky se vyplatí více. 

Ano, někteří influenceři u nás píšou anglicky a pak česky. Jenže:

  1. Jsou v jiné situaci než vy
  2. Jak víte, že by jim nerostli followeři rychleji, kdyby psali česky?

16) Insta Stories  – Příběhy, jak na ně a proč je nepodceňovat

Insta Stories nebo-li příběhy, které mizí na Instagramu do 24 hodin. Jedná se o funkci, která se rozšířila na většinu sociálních sítí ze snapchatu a právě na Instagramu v ČR sklízí největší úspěch. Právě kvalita vašich Stories může určit, či vás budou lidi dlouhodobě sledovat. 

Unfold – aplikace na tvorbu storiesek
Unfold – aplikace na tvorbu storiesek

500 milionů uživatelů používá každý den storiesky (jak jim familiárně někdy říkáme), a proto se stávají čím dál důležitější pro influencery i značky. 

Na tvoření Stories doporučuji mobilní aplikaci Unfold či Mojo, ve kterých během chvilky vytvoříte stylově vypadající Příběhy. 

Lidi si rádi hrajou a Instagram to moc dobře ví, proto přidává čím dál více prvků pro gamifikaci. Do stories můžete vkládat ankety, hlasování ale i odpočet. Můžete snadno do pozadí přidat hudbu, něco tam napsat nebo namalovat. Skvělý článek o 18 (skrytých) funkcí a tipů pro Instagram Stories má na svém blogu Diana Zadáková. 

Tip: Nově můžete ankety přidávat i při tvoření reklam do Insta Stories a první statistiky ukazují nárůst konverzí o desítky procent 

Jak získat první followers

A už jsme konečně u kapitoly, na kterou jste všichni čekali. Pokud jste dočetli až sem: Děkuji. Pokud jste sem jen doscrollovali, nevadí. Já vím, máte málo času. Nebudu dál zdržovat.

Největší zlo, bez kterého se úspěšný profil neobejde, je čas. Váš investovaný čas. Všichni, kdo budou vymýšlet nějaké zkratky, budou se snažit hledat roboty, programy a aplikace na lajkování, followování a „bůhvícodělání“, nakonec skončí buď s blokací od Instagramu, s falešnými nebo neaktivními followery a Instagramem, který bude k ničemu. Nebudu vám tady vysvětlovat algoritmus Instagramu, ale mějte na paměti, co každá sociální síť chce: Abyste tam trávili čas a byli aktivní. 

17) Sledujte ostatní 

Abyste získali první sledující, musíte sledovat ostatní, vytvořit si vlastní komunitu lidí. 

Najděte si účty, které mají 10 tisíc a více sledujících a jsou tematicky podobné vašemu účtu. Podívejte se, kdo jim naposledy dal follow. Z těchto lidí si vyberte lidi, které budete sledovat.

Vybírejte lidi, kteří mají na profilovce sebe, nikdy nesledujte lidi bez profilovky, zde je podle Brandona Gaile menší pravděpodobnost, že vám dají follow zpět. Nižší šance je i údajně i u profilovek, na kterých jsou páry.

Předtím, než dáte follow, podívejte se na profil, projděte si fotky na účtu, olajkujte je a případně okomentujte, pokud vás něco zaujme. Je to hodně práce, ale práce, která se vám vrátí. 

Nikdy nedávejte follow více než 20 lidem najednou. Ani nikdy zběsile nelajkujte jednomu profilu fotku. Instagram to vyhodnotí jako podezřelé a zablokuje vám účet. 

Pamatujte na to, že vytváříte komunitu lidí, nesnažíte se jen někoho donutit, aby klikl na follow. Chcete si s ním vytvořit vztah – virtuální vztah – a ten, stejně jako ty reálné, dá nějakou práci. 

Přijde čas, kdy budete sledovat tolik lidí, že už se v tom přestanete orientovat. Není nic špatného na tom, když dáte unfollow lidem, kteří nekomunikují, nereagují na vaše příspěvky a ani vy nenacházíte inspiraci v jejich příspěvcích. Není ve vašich silách udržovat kontakt se všemi, a to je v pořádku. 

18) Lajkování – rozdávej srdíčka

Instagram už dávno rozpozná, když používáte roboty na lajkování. Navíc, uživatelé také nejsou hloupí. Nepoužívejte proto aplikace ani roboty. Raději si vyhraďte část dne na to, že projdete příspěvky těch, které sledujete a příspěvky pod relevantními příspěvky a olajkujete to, co vás zaujme. 

Vyhněte se zběsilému lajkování, nejenže vám Instagram může zablokovat účet, ale i vy chcete, aby se uživatelé nad vaším příspěvkem zastavili, než aby ho olajkovali při zběsilém útoku na Instagram. 

19) Komentuj a získej komentáře

Pokud chcete, aby s vámi lidé aktivně začali komunikovat a komentovat vám příspěvky, musíte investovat čas a prvně začít komunikovat s nimi. Nesnažte se soutěžit v tom, kolik fotek zvládnete okomentovat „Krásná fotka🤗“, čtěte si příspěvky a reagujte opravdu na to, co lidé píší.  

Opět: Věnujte tomu čas a energii. Ať se vám nestane, že k příspěvku, kde někdo píše, jak ho na tomhle krásném místě oloupili, přidáte komentář „To je úžasné místo! Nádhera“. Ano, děje se to. A často. Samozřejmě tím neříkám, že lidem nemáte nikdy psát, že vyfotili krásnou fotku. 

Jak získat více komentářů 

Zajímejte se o názory svých sledujících. Vyzvěte je, aby vám řekli, co si o tom myslí, nebo jak to mají oni. Budete se divit, o kolik může správná otázka zvednout počet komentářů. Jeden z mých prvních nejúspěšnějších příspěvků končil otázkou, kde měli nejdražší pivo a kolik je stálo. 

Můžete se také domluvit s přáteli i zaměstnanci, aby komentovali vaše příspěvky na Instagramu. Pozor, komentáře by měly mít alespoň čtyři slova. 

20) Fake Likes 

Existují stovky aplikací a webových stránek, které nabízejí falešné lajky od falešných i reálných uživatelů. Jednoduše: Nedělejte to. Ačkoliv může být někdy frustrující budovat účet od nuly a nakoupení lajků se může zdát jako rychlá zkratka k tomu, abyste měli na příspěvcích více lajků. Vůbec vám to ale nepomůže, naopak vám to může dlouhodobě uškodit. Pokud vás toto téma zajímá více, můžete si přečíst tento krátký článek.

21) Power likes / Power lajky

To, co ale chcete získat, jsou tzv. Power Likes. To znamená, že váš příspěvek dostane lajky od účtů, které jsou větší než vy. Jak to funguje? 

Čím více lidí lajkuje váš příspěvek, tím více se zvyšuje jeho dosah. To už jste si nejspíš všimli. Pokud vás lajkují uživatelé s méně followery a menším engagementem, zvýší se dosah jen o trochu. Když vás ale lajknou velké účty, váš dosah může vyletět nahoru. Opravdu.

Stalo se mi, že účet, který má běžně 500-1000 lajků na fotce získal několik power lajků a příspěvek získal během pár hodin 45 tisíc lajků. Power lajky vás totiž můžou dostat do „discovery“ části Instagramu a dlouhodobě na první pozice hashtagů jako „top posts“. 

Jak ale power likes získat?

  1. Používejte hashtagy, které založili a používají influenceři. Je dost pravděpodobné, že tyto hashtagy sledují. 
  2. Pokud se to hodí, nebojte se velké účty označit v komentářích či popiscích (když o nich mluvíte), je velká šance, že vám odpoví a olajkují příspěvek
  3. Komentujte a lajkujte příspěvky velkých účtů, odpovídejte jim ve Stories – staňte se součástí jejich komunity
  4. Přispívejte v čas, kdy jsou lidé online (nemá smysl publikovat příspěvek pozdě večer, kdy jdou lidi spát), tedy mezi 9:00 – 21:00. Pokud chcete znát nejlepší čas pro publikování u vašeho účtu, podívejte se do statistik. 

22) Giveaways a soutěže

Soutěž o kabelku na Instagramu @bagind_backpack, zdroj: Instagram
Soutěž o kabelku na Instagramu @bagind_backpack, zdroj: Instagram

Giveaways a soutěže jsou stále na Instagramu populární. Giveaway příspěvky mívají o 65 x více komentářů a 3,5 x více lajků. Statistiky hovoří jasně: Účty, které pracují se soutěžemi a giveaways rostou o 70 % rychleji než ty, které je neprovozují. 

Jak ale na úspěšnou soutěž / giveaway?

Nejúspěšnější soutěže jsou takové, které jsou jednoduché a zábavné. Nesnažte se vymýšlet příliš komplikované podmínky, to může řadu lidí odradit. Dávejte si pozor, aby vaše soutěže byly vždy v souladu s pravidly Instagramu. 

23) Spolupráce s influencery / s firmami

Jak to nedělat se můžete podívat na účet @svetinfluenceru, screenshot z Instagramu
Jak to nedělat se můžete podívat na účet @svetinfluenceru, screenshot z Instagramu

Spolupráce firem a influencerů může přinést peníze oběma stranám, nové sledující i vyšší průměrný engagement. Vzhledem k tomu, že jsem psala pro firmy podrobný článek, jak na úspěšnou spolupráci s influencery, tady se budu věnovat pouze pohledu influencerů na spolupráci se značkami. 

I influencerovi může spolupráce se značkou přinést mimo peněz řadu benefitů. Nové sledující, propojení s dalšími influencery, produkty do soutěží a giveaways, prestiž.

Ze začátku mohou být nabídky na spolupráce velmi lákavé, v hlavě vám běží: „Oni mi dávají něco zadarmo, beru!“. Tím si nejspíš musí projít každý. Pokud ale berete jednu spolupráci za druhou, v očích značek se stáváte méně atraktivní a v očích followerů jste jen chodící reklamou. Neberte spolupráce pokud:

A) Z vás firmy dělají levnou pracovní sílu

I to se děje. Firma vám nabídne věci za 10 000 Kč, ale ve smlouvě dostanete podmínku, že pro ně napíšete 8 článků, 20-30 fotek, budete je všude uvádět jako sponzora a sdílet jim vše, co vám řeknou. Taková spolupráce rozhodně nemá smysl. 

B) Produkt je úplně mimo vaše zaměření

Když cestovatel propaguje pračku, je to trochu zvláštní, nebo ne?

C) Produkt / značku nemáte rádi

Není nic horšího, než propagovat produkt nebo značku, kterou nemáte rádi a nevyhovuje vám. Vždy si vyhraďte právo produkt vrátit a nerecenzovat, u služeb to samé. 

24) Jak používat shoutouts

Shoutouts nebo-li zmiňování ostatních uživatelů a značek jsou skvělým způsobem, jak získat další followery. V zahraničí je běžnou prací, že si u influencera shoutout koupíte, u nás jsem na to ještě nenarazila. Abyste ale shoutout získali, tak nic takové ani dělat nemusíte.

Vyhraďte si den v týdnu, kdy svým sledujícím nasdílíte do stories účty, které stojí za to sledovat, je jen otázkou času, kdy vám to některý z těch účtů vrátí. Reciprocita na sociálních sítích velmi dobře funguje. 

25) Plánuj a vyhodnocuj

Bez plánování to na Instagramu nejde. Pro osobní účty doporučuji používat alespoň aplikace typu Preview či Buffer (pro jeden účet zdarma), kde si můžete naplánovat příspěvky dopředu a vidět, jak vedle sebe jednotlivé fotografie vypadají.

Ve firmě by Instagram neměl být osamělým kanálem, kde se příspěvky vymýšlí ze dne na den, ale měl by být pevnou součástí marketingové strategie s jasnými a předem danými cíli. Příspěvky by měly být v souladu s dalšími online i offline marketingovými aktivitami, měl by ladit vizuálně i obsahově. 

Tip: Jak to děláme my

  1. Marketingovou strategii firmy zpracujeme do social media strategie, kde si stanovíme jasné cíle
  2. Vytvoříme tematický plán pro jednotlivé měsíce následujícího roku
  3. Vytvoříme subtémata jednotlivých týdnů
  4. Příspěvky vymýšlíme a tvoříme vždy 14 dní – 1 měsíc dopředu (dle domluvy)

Příklad:

Leden:
Téma: Mandle
Subtémata jednotlivých týdnů:

  1. Týden: Mandle Benefity
  2. Týden: Mandlové mléko
  3. Týden: Mandlové máslo
  4. Týden: Slané recepty z mandlí
Příklad obsahového plánu pro měsíc leden, který se věnoval mandlím
Příklad obsahového plánu pro měsíc leden, který se věnoval mandlím

Vyhodnocování 

Ačkoliv chceme budovat komunitu sledujících, jejich počet není pro nás vůbec vypovídající metrikou. Odporuje si to? Ne. Nejspíš jste slyšeli o kauze o Instagramerce s 2 miliony sledujících, která nezvládla prodat ani 36 triček. My chceme sledující, kteří mají opravdový zájem o náš účet, nechceme jen číslo, které vypadá dobře. 

Statistiky instagramového účtu Nikol Štíbrové z nástroje Igblade
Statistiky instagramového účtu Nikol Štíbrové z nástroje Igblade

Daleko zajímavější pro nás jsou čísla jako engagement (zájem) nebo reach (dosah), počet použitých hashtagů naší firmy, zmínky, počet uložených receptů, nákupy přes Instagram či použité slevové kódy, které byly šířené přes Instagram. Metriky, které vás zajímají se odvíjí dle předem stanovených cílů. 

Pokud se statistikami začínáte, postačí vám ty, které nabízí sám Instagram. Zajímavá čísla ale můžete také zjistit zdarma z Taggy.czIgblade či Hypeauditor. Největší experti na reporting je česká firma Socialbakers. 

Propagace na Instagramu

Růst firemního účtu můžete výrazně podpořit sponzorováním příspěvků. Pokud máte kvalitní příspěvky, můžete za pár korun oslovit tisíce lidí. Na většině účtů, které spravujeme se pohybuje cena za zájem o příspěvek od 0,20 do 1,90 Kč. 

Doporučuji vyzkoušet i automatizace Boosterberg, která za vás sponzoruje nové příspěvky podle předem nastavených pravidel. Stačí jednou nastavit a víc se už o to nemusíte zajímat. 

Tak to je pro dnešek vše. Chtěli byste, abych se o nějakém tématu rozepsala více, či jsem na něco zapomněla? Dejte mi vědět v komentářích. 

Máte nějaké dotazy? Napište mi na Instagramu nebo na lucie@lkmedia.cz

Nejčastější otázky

Co je Instagram

Instagram je sociální síť od Facebooku, která uživatelům umožňuje sdílet fotografie a videa s ostatními. Je populární mezi mladými a střední generací a dala vzniknout oboru influencerů, kteří se propagací na Instagramu živí.

Jak být úspěšný na Instagramu?

Úspěch závisí především na vaší originalitě, ale pomocí těchto 25 tipů a triků si můžete výrazně pomoci. Vychází z našich zkušeností a jsou založené na osobních zkušenostech, posledních studiích a odborných publikacích.

Jak napsat hashtag?

Windows: pravý Alt + X.
Mac: Option + 3.

Jak smazat Instagram?

Instagram jde natrvalo smazat jen z počítače. Na stránce pro odstranění účtu se přihlašte a v nastavení klikněte na Smazat účet natrvalo.

Děkujeme za přečtení ❤️ Ahoj, jsme Lukáš a Lucka a už pět let cestujeme po celém světě. Blogujeme, fotíme a živíme se online jako digitální nomádi. Cestování nás neskutečně baví a pomáháme ostatním ke skvělým cestovatelským zážitkům. Nechte se námi inspirovat k dalším cestám a dostávejte pravidelně ty nejlepší tipy a triky pro pohodlné cestování. Přidejte se k 1000+ lidem, kteří dostávají naše exkluzivní e-maily!

8 DŮVODŮ, PROČ SE PŘIHLÁSIT