Chtěli byste začít vydělávat na Instagramu, stát se influencerem nebo používat Instagram k propagaci firmy? Sepsali jsme pro vás tipy a triky založené na osobních zkušenostech, posledních studiích a odborných publikacích.
Tak pojďme společně zjistit, jak rozjet Instagram. V našem článku zjistíte, jak nastavit Instagram, jak prorazit a jak vlastně Instagram algoritmus funguje.
Proč byste mi měli věřit, že vím, jak na úspěšný Instagram?
Nemám moc ráda, když vám radí někdo, kdo sám ty výsledky nemá. Proto jsem se v únoru vsadila s manželem (se kterým budujeme tento blog a máme Patreon), že budu mít na jednom videu (Reels) na Instagramu 1 milion zhlédnutí do konce roku.
To se mi podařilo do tří měsíců (mimochodem, na Patreonu o tom mám epizodu). Neměla jsem příliš sledujících (asi 10 tisíc), nikdy jsem předtím Reels moc netvořila, protože jsem neměla čas, chtěla jsem ale ukázat, že vím, jak na to, a že to není o tom, kdo neumí, učí.
Dnes mám hned několik Reels, které mají stovky tisíc zhlédnutí. Takže pokračujte dál ve čtení, jak na Instagram.
Za 299 Kč si můžete pořídit náš návod, jak taková reels tvořit. Nebo se můžete stát rovnou naším Patronem a mít přístup ke všem našim zamčeným příspěvkům o marketingu a vydělávání on-line.
Kolik lidí aktivně používá Instagram
Instagram se stal nepostradatelnou součástí digitálního světa, a to nejen pro jednotlivce, ale i pro firmy a značky. S více než 2 miliardami aktivních uživatelů měsíčně je jednou z nejrychleji rostoucích sociálních sítí na světě a pro firmy představuje neocenitelný nástroj pro komunikaci se zákazníky.
Instagram je také třetí největší sociální sítí po Facebooku a YouTube, i proto patří mezi nejpopulárnější marketingové kanály.
Zajímavé je, že 88 % uživatelů Instagramu pochází z jiných zemí než USA, což platformu činí globálně atraktivní. Nejvíce uživatelů pochází z Indie (385 milionů), následují USA (166 milionů) a Brazílie (135 milionů). V České republice má Instagram kolem 3,1 milionu uživatelů, což odpovídá přibližně 30 % populace.
Dnes tráví průměrný uživatel na Instagramu zhruba 30–33 minut denně, a to především díky populárním funkcím jako Instagram Stories nebo Reels, které mají obrovský vliv na to, kolik času lidé na platformě stráví. Reels, krátká videa podobná těm z TikToku, navíc denně oslovují více než 140 miliard zhlédnutí.
To, že Instagram zůstává jednou z nejoblíbenějších sociálních sítí, je dáno nejen jeho funkcemi, ale také obrovským růstem tzv. influencer marketingu. 90 % uživatelů sleduje alespoň jednu firmu nebo značku, což otevírá dveře firmám, jak se snadno dostat do povědomí potenciálních zákazníků.
Používání Instagramu v Česku, v Polsku a na Slovensku
V České republice bylo v srpnu 2024 evidováno přibližně 3,95 milionu aktivních uživatelů Instagramu, což představuje zhruba 37 % populace. Zajímavé je, že většinu uživatelů tvoří ženy (56,9 %).
Na začátku roku 2024 mělo Slovensko přibližně 1,6 milionu uživatelů Instagramu, což představuje 27,9 % celkové populace. Z tohoto počtu tvoří 56,1 % ženy a 43,9 % muži.
Největší věkovou skupinu uživatelů tvoří lidé ve věku 25–34 let, kteří představují téměř třetinu všech uživatelů. Zajímavé je, že mezi mladšími uživateli (18–24 let) dominují ženy, což vytváří větší genderovou rozdílnost v této věkové skupině.
V roce 2024 také Instagram zaznamenal 10,3% nárůst v počtu uživatelů oproti předchozímu roku. To potvrzuje, že Instagram na Slovensku nadále roste a zůstává důležitým marketingovým kanálem.
V roce 2024 bylo na Instagramu v Polsku 12,3 milionu uživatelů, což představuje 32,7 % populace. Většina uživatelů na této platformě jsou ženy, které tvoří 60,2 % celkového počtu uživatelů.
Největší věkovou skupinou jsou lidé ve věku 18 až 24 let, kterých je přibližně 4,2 milionu. Mladší generace v této věkové skupině výrazně převažuje, přičemž mezi ženami a muži v této kategorii je rozdíl 1,7 milionu ve prospěch žen.
Jak funguje Instagram: Algoritmus
Dnes je algoritmus Instagramu navržen tak, aby upřednostňoval obsah, který generuje vysokou míru zapojení (engagement), tedy lajky, komentáře, sdílení a ukládání příspěvků. Je tedy důležité udržet člověka co nejdéle na vašem příspěvku a snažit se, aby ho lajknul nebo si ho uložil.
Nyní se obsah ukazuje v sekci Explore i mimo vaše sledující, takže je jednoduché získat stovky tisíc zhlédnutí na videu i bez toho, abyste měli stovky tisíc followerů.
Dnes už tedy nejde jen o to, kolik máte sledujících, ale jak se vaši sledující zapojují. Algoritmus teď klade důraz na to, jak často vaši sledující lajkují, komentují, ukládají příspěvky nebo je sdílejí.
Čím více interakce od nich získáte, tím větší šanci máte, že algoritmus váš obsah posune dál a zobrazí ho širšímu publiku. Takže nejde jen o to, mít velký počet sledujících – ale hlavně o to, jak aktivní a angažovaní vaši sledující jsou.
Instagram nyní upřednostňuje obsah, který lidi udrží na platformě déle – takže pokud vaši sledující komentují, ukládají příspěvky nebo na ně jinak reagují, Instagram to bere jako signál, že váš obsah je zajímavý a relevantní. To znamená, že i s menším počtem sledujících můžete dosáhnout skvělých výsledků, pokud váš obsah lidi opravdu zaujme a přiměje je k interakci.
Platí tedy opět to, že kvalitní obsah je zásadní.
Je těžké uspět na Instagramu?
Podle průzkumů až 95 % lidí, kteří hledají úspěch na Instagramu, neuspěje. Jaké jsou nejčastější důvody neúspěchu?
- Netuší, co mají na sociálních sítích dělat a jen zkoušejí. Nemají žádný plán
- Nemají trpělivost a myslí si, že účet vyroste během několika týdnů
- Snaží se najít nějakou „zkratku“ a nakupují si fake likes a fake followers
- Věnují se tématu, ke kterému nemají žádný vztah
- Snaží se aplikovat taktiky ze zahraničí, které v ČR nefungují a nikdy fungovat nebudou
Kolik stojí úspěch na Instagramu?
Na rozdíl od Facebooku, Instagram lze stále budovat bez toho, abyste museli za každou cenu dávat peníze do reklamy. Největší investicí bude ale váš čas. A hodně času.
Pokud to s Instagramem myslíte vážně, počítejte s tím, že neexistuje žádná zkratka a vy ten čas budete muset aplikaci věnovat. Firmy by se proto neměly bát investovat do kvalitního správce či propagace příspěvků na Instagramu, i velmi nízký budget vám může pomoci v rychlejším rozvoji platformy a v budování značky.
Jaké profily fungují na Instagramu nejlépe?
Nevíte, jak začít s Instagramem a nejste si jistí, jestli můžete být úspěšní? Na Instagramu můžete mít jakýkoli úspěch, pokud děláte to, co vás opravdu baví. Je sice pravda, že některá témata, jako je jídlo, fitness nebo cestování, jsou populárnější, ale také je zde větší konkurence!
Například účty o jídle a vaření dosahují průměrného engagementu 3-4 %, zatímco fitness influenceři často dosahují až 6-8 %. Dobře fungují i cestovatelské účty, které dosahují engagementu mezi 4 a 6 %, což je solidní číslo. Beauty účty mají ještě lepší míru engagementu, a to až 5-7 %, oproti tomu obsah zaměřený na podnikání se drží na 3-5 %.
Přesto je klíčové vybrat si téma, které vás opravdu zajímá, protože pokud vás vaše zaměření nebude bavit, nikdy to nebude fungovat dlouhodobě.
Ne každá firma patří na Instagram
O Instagramu se mluví na všech marketingových konferencích, to ale neznamená, že ho váš business musí mít. Pokud je vaše cílová skupina ve věku 40 +, možná byste měli zvážit jiné kanály propagace.
Největší věkovou skupinu tvoří lidé ve věku 18 až 24 let, kteří tvoří 31,7 % uživatelů, na Instagramu také fungují více ženy než muži.
Na Slovensku jsou demografické údaje podobné, i tam má značnou popularitu hlavně mezi mladšími věkovými skupinami, zejména ve věku 18 až 34 let.
30bodový checklist, jak být úspěšný na Instagramu
Z článku možná budete mít pocit, že je toho na vás hodně. Rozumíme tomu! Připravili jsme proto pro vás 30bodový checklist v Google Docs a Excelu, kde si můžete odškrtávat jednotlivé úkoly z těchto oblastí (je k zakoupení i na konci článku):
- Nastavení uživatelského proflu
- Příprava publikačního plánu
- Před prvním příspěvkem
- Check-list na příspěvek
- Check-list denních úkolů
- Check-list týdenních úkolů
- Check-list měsíčních úkolů.
Jak založit úspěšný instagramový profil, který zaujme
Láska na první pohled to být nemusí, ale musíte zaujmout. Váš profil je vaše vizitka, a proto byste měli dávat velkou péči optimalizaci vašeho profilu. Na co všechno byste se měli zaměřit?
- Uživatelské jméno
- Jméno
- Profilová fotografie
- Bio (popisek o vás)
- Link
1) Jak vybrat uživatelské jméno
Většina z vás už pravděpodobně má jméno, kterého se chcete držet. Pokud ale teprve s Instagramem začínáte, nebo chcete založit profil své firmě, tady jsou dva tipy:
Vymyslete si chytlavé jméno
Je to podobné jako při vymýšlení názvu stránky nebo brandu, chcete něco, co si lidé dobře zapamatují a ideálně, když si to spojíte s tím, co děláte. Například, když vidíte @dnescestujem, hned vám dojde, že se jedná o cestovatelský profil.
Problém nastává, pokud po letech chcete změnit zaměření jako například Cestology, který se po pár letech rozhodl, že už nechce být Cestology, ale Kryštof Paleta. Problematické jsou také spojení s konkrétním místem, napadá mě Tereza Salte, které mívala profil @Terezainoslo.
Vaše reálné jméno
Daleko jednodušší varianta je vaše reálné jméno, pokud je váš profil o vás nebo je firemní. Pokud vaše jméno není příliš dlouhé nebo obsazené, není důvod, proč si ho nezvolit.
Co všechny zajímá
Myslím, že je na čase, abych někam napsala, proč jsem na Instagramu jako Endijka. Často si lidi myslí, že jsem Andrea, protože, jak se z Lucie vzala Endijka? Tuhle přezdívku používám víc jak 15 let a začalo to ve hře World of Warcraft. Mám ji na všech sociálních sítích, a i když je matoucí a nikomu to nedoporučuji si vymýšlet úplně jiné jméno, tak u ní zůstávám.
2) Jaké si zvolit jméno na Instagramu
A to je nějaký oříšek – vymyslet jméno? Tam dám své jméno a je to, ne? Takhle přemýšlí běžný uživatel Instagramu, ale vy byste měli jít dál. Instagram vám poskytuje poměrně dost místa pro vaše jméno a vy to můžete využít pro svůj prospěch.
Pokud jste fitness trenér, napište si Fitness trenér Tomáš Novák. K čemu vám to bude? Pokud někdo bude vyhledávat fitness trenéra na Instagramu, zvyšujete tím šanci, že najde vás.
Pokud jste Fitness trenérem v nějaké lokalitě, určitě byste to tam mohli mít také zmíněné.
3) Jak si vybrat profilovou fotografii ?
Firmy to mají jednoduché, zde se volí logo, abyste ho vštěpovali lidem do paměti. Pokud je ale vaše značka spojená s vámi, musíte se trochu zamyslet. Instagram je hlavně o vizuálech, a tak k tomu i přistupujte.
Vaše profilová fotografie by měla říkat radostné „ahoj“ a být pro ostatní uživatele na první pohled příjemná.
Podle studie Photofeeler se doporučuje světlejší fotografie, široký americký úsměv, a pokud to vaše zaměření dovolí, formální oděv je dle studií líbivější. Neměli byste být na fotografii příliš z dálky, abyste byli rozpoznatelní i na menších telefonech.
Nezapomínejte, že profilovou fotografii byste neměli příliš měnit, lidé si zapomatují, jakou máte a ulehčuje to rychlé identifikaci například ve Stories.
Jen si to zkuste, vybavíte si profilovky svých oblíbených účtů na Instagramu? Když změníte profilovku, může to vést i ke krátkodobému poklesu zhlédnutí. Nezapomínejte, že je vhodné používat na všech sociálních sítích stejnou.
4) Bio – co nesmí chybět v popisku?
Využijte každé písmenko ze 150, které vám Instagram povoluje. Cílem je vysvětlit, kdo jste, co děláte, proč by vás měli sledovat. Citáty jsou skvělé, ale lidé z nich pochopí maximálně to, že máte rádi Churchilla.
Raději využijte popisek k tomu, abyste navnadili lidi ke kliknutí na váš blog nebo eshop.
Můj popis tedy zní:
👩🏼💻Online marketing s @lukaskonecny
✒️píšu @loudavymkrokem
Máma Jonáška a 🐶psí máma @karelbabypoo
🕸️ COO @nanospacesro
❤️Cestovatelka
Z toho byste měli pochopit, že jsem máma, co se věnuji online marketingu, psaní, cestování a podnikání. A taky mám psy.
Pokud je vaším hlavním cílem dostat uživatele na vaše stránky, váš produkt nebo projekt, vyzvěte je k tomu, aby klikli. Stačí například napsat „Poslechni si můj podcast“ nebo „Stáhni si ebook zdarma Jak vydělávat zdarma“ nebo „Přečti si článek o zero waste“. Studie už mnohokrát potvrdily, že tato call-to-action slovíčka jako „Poslechni“, „Stáhni“, „Podívej se“ nebo „Přečti si“ opravdu fungují. Tak proč toho nevyužít?
Tip: Předtím, než si začnete psát bio, projděte si profily své konkurence či své inspirace ze stejného oboru.
Jak tvořit obsah , který lidi baví
Chcete-li mít úspěch na Instagramu, zaměřte se na tvorbu kvalitního obsahu k získávání nových followerů (zejména Reels), využívejte sílu Stories k interakci s aktuálními sledujícími a buďte konzistentní.
5) Buďte konzistentní
O sladěném „feedu“ už toho bylo napsáno mnoho. Pokud nevíte, co je feed: Tak se říká na Instagramu archivu publikovaných fotek, které vidíte, když si otevřete svůj profil. Uživatel by na první pohled měl vědět, o čem je váš profil. „Ale když mě baví všechno možné!“ Už jsem slyšela tuhle odpověď na školení stokrát. A já odpovídám vždy stejně:
Opravdu je důležité, abyste se drželi vašeho tématu. Pokud cestujete, lidé u vás hledají inspiraci kolem cestování a nechtějí si číst recept na bábovku. Dejte si ji raději do Stories. Je to stejné jako s blogem (i když zde je to spíše kvůli SEO), nemá smysl si dělat blog, kde budete psát každý den o něčem jiném.
Profil by měl být jednotný nejen z pohledu tématu, ale i vizuálně sladěný. Většina marketérů a influencerů používá aplikaci Lightroom (jak na Lightroom), ale můžete použít i jiné aplikace či upravovat přímo v Instagramu (zvolte si jeden filtr a držte se ho). Skvělý kurz na Lightroom najdete na Kurzeo.cz, moji recenzi najdete zde.
Pokud děláte hodně Reels, zkuste mít u všeho stejný typ náhledovek!
Co nedělejte:
Jsou „umělci,“ kteří projedou své fotky 20 aplikacemi. Raději si udělejte kurz na Lightroom nebo si kupte presety od blogerů (přednastavené filtry), protože Lightroom opravdu zvládne všechno, co potřebujete. Upravovat jednu fotku 20 filtry v různých aplikací je ztráta času.
Tip: V aplikaci Preview či Buffer si můžete nahrát fotky, které plánujete publikovat a zjistit, jak dohromady ladí.
8) Foto, galerie nebo Reels: Jaký typ příspěvku funguje nejlépe?
Na Instagramu v roce 2024 vládne několik formátů a témat, která přitahují pozornost uživatelů. Pokud se ptáte, co dnes na této platformě nejlépe funguje, odpověď je jednoduchá: obsah, který nejen zaujme vizuálně, ale také vyvolává interakce a emoce.
Reels stále vedou
Je všeobecně známé, že Instagram Reels jsou dnes jedním z nejlepších způsobů, jak na Instagramu prorazit. Studie ukazují, že Reels mají dvojnásobný dosah ve srovnání s jinými typy příspěvků – konkrétně dosahují průměrného dosahu 30,81 %, což je naprosto ohromující číslo. Navíc, i když jejich engagement mírně klesá, stále si udržují nejvyšší míru interakce mezi všemi formáty(
Galerie fotografií vedou v engagementu
Pokud se zaměřujete na fotky, karusely, tedy galerie více obrázků v jednom příspěvku, jsou jasným vítězem. Mají o 22 % vyšší míru interakce než standardní obrázkové příspěvky. To je ideální volba, pokud chcete uživatele udržet na vašem profilu déle a nabídnout jim více vizuálního obsahu.
Stories
Přibližně 500 milionů uživatelů denně využívá Instagram Stories, což z tohoto formátu dělá jednoho z největších hráčů.
Tento formát je jedním z nejoblíbenějších na Instagramu, přičemž až 86,6 % uživatelů zveřejňuje alespoň jednu Story denně. Tento formát také zvyšuje průměrnou dobu, kterou lidé tráví na Instagramu, a to na 29 minut denně.
Instagram Stories jsou oblíbené nejen mezi běžnými uživateli, ale také mezi firmami, z nichž více než 50 % využívá Stories k propagaci svých produktů nebo služeb.
Stories jsou ideální pro přímou komunikaci s publikem, které vás již sleduje a můžete v nich vytvářet ankety, kvízy nebo otázky, čímž zvyšujete engagement.
Pozor, Instagram Stories vám nepřivedou nové sledující!
6) Jaké fotografie publikovat ?
Nepublikujte fotografie a videa, se kterými nejste absolutně spokojení. Pokud nemáte kvalitní vizuál, raději nepřispívejte.
Optimální velikost fotografie pro Instagram je 1080 x 1350 pixelů (fotografie na výšku). Samozřejmě se můžete držet klasického čtvercového formátu, který také funguje.
Co nedoporučuji marketérům a značkám jsou formáty na šířku, protože zabírají na obrazovce mnohem méně místa a mají tak menší šanci zaujmout.
Na co si dát pozor na fotce
- Aby byla ostrá
- Byla srozumitelná uživatelům
- Relevantní k vašemu zaměření
Pozor: Kvalitní obsah neznamená, že máte vše fotit na zrcadlovku a ani, že byste vše měli upravovat v Lightroomu. Stačí vám smartphone s dobrým foťákem. Fotka by měla být ostrá a zaujmout. Nudné produktovky nefungují.
7) Jaké barvy nejlépe fungují!?
Opakované studie potvrzují, že fotografie, na kterých převažuje modrá, fungují o 24 % lépe než fotografie, kde je dominantní barvou červená nebo žlutá.
Ostatně, není se čemu divit, modrá je nejoblíbenější barvou na světě. Stejně tak světle laděné fotografie jsou o 24 % úspěšnější než fotografie, které jsou tmavé.
9) Jak a o čem psát na Instagram
Pokud chcete být úspěšný na sociální sítí, budete muset být tak trochu copywriter. Na sociálních sítích platí emoce a vtip – obzvlášť u nás v Česku se bez vtipu snad neobejdeme. Pište a publikujte, jen když máte co sdělit. Nebo raději mlčte.
O čem mám psát?
Snažte se předvídat, co by lidi mohlo zajímat, ukládejte si otázky, které vám píší a pomáhejte jim s problémy, jež je trápí. Pokud děláte Instagram pro firmu, nechte si posílat dotazy, které přijdou do chatu a na mail, skladujte si je. To jsou nejlepší zdroje k napsání příspěvků na sociální sítě i na firemní blog. Zajímejte se o to, co vaše zákazníky nebo followery trápí a povídejte si s nimi.
Kde hledat inspiraci?
- Dotazy od zákazníků, followerů (email, chat, direct zprávy)
- Diskuzní fóra o tématu, o kterém píšete
- Zájmové skupiny na FB
- Blogy o tématu
- Konkurence
- Recenze
Tipy pro začínající influencery
- Čtěte, co píší ostatní influenceři z vašeho zaměření, co funguje a co ne
- Nekopírujte, ale inspirujte se
- Buďte upřímní a autentičtí
Pokud chcete zlepšit své copy, doporučuji si stáhnout tři e-booky od Boha všech copywriterů v ČR. Dobře, nevím, jestli Ottu Bohuš je bůh copywriterů, ale jeho e-booky jsou skvělé, praktické a máte je přečtené za chvilku. A hlavně – jsou ZDARMA.
10) Jak dlouhé mají být popisky?
V roce 2024 se ukazuje, že délka popisků na Instagramu hraje klíčovou roli v tom, jak úspěšný bude příspěvek. Dříve byly populární kratší popisky, ale dnes je trend jasný – čím delší popisek, tím lepší výsledky. Obecně ale platí, že byste měli mít co říct! Pokud nemáte co říct, raději napište krátký popisek. Tady jsou čísla, která by vás mohla zajímat:
- Optimální délka popisku? Ideální rozmezí je mezi 138 a 150 znaky. Proč? Protože po 125 znacích se text uřízne a uživatel musí, na některých zařízeních kliknout na „zobrazit více“. Takže pokud chceš, aby lidé rovnou viděli tvou zprávu bez dalšího klikání, drž se v tomto rozmezí.
- Ale pozor! Delší popisky (třeba i nad 500 znaků) dnes frčí, protože pomáhají budovat větší engagement. Pokud tedy máte co vyprávět, udělejte to. Je prokázáno, že čím déle stráví uživatel nad čtením, tím větší je šance, že se spíš zapojí, bude komentovat nebo sdílet.
11) Proč a jak používat hashtagy?
V roce 2024 začalo mezi „experty“ kolovat, že hashtagy už se nemusí používat. Není to pravda. Instagram už dlouho používá hashtagy jako nástroj pro kategorizaci obsahu.
Pomocí hashtagů můžete zvýšit dosah svého příspěvku, protože uživatelé vyhledávají obsah pomocí konkrétních klíčových slov (např. #sunset nebo #dovolena).
V roce 2024 jsou hashtagy stále super nástrojem na zvyšování dosahu a engagementu – příspěvky s alespoň jedním hashtagem mají v průměru o 12,6 % vyšší engagement než ty bez něj.
Navíc, stále můžou uživatelé dávat hashtagům „follow“, takže je možné, že zvolením správných hashtagů se může vaše fotografie objevit uživatelům přímo ve feedu (na hlavní nástěnce, kde se objevují fotografie od uživatelů, které sledujete).
Pokud jste noví v užívání hashtagů, tak byste měli vědět, že nemůžou být tvořeny s tečkami (.), symboly (!?) nebo s mezerami. Naopak mohou obsahovat smajlíky.
Jak napsat # hashtag? Na Windows i Macbooku
Nejjednoduššejším způsobem je využití klávesy pravého Alt, neboli Alt Gr. Alt najdete napravo od tlačítka mezerníku. Zmáčknete ho, podržíte a během toho stisknete klávesu písmena X.
Na Macbooku se #hashtag píše podržením klávesy pravého option a stisknutím číslice tři.
12) Jak vybírat hashtagy?
Některé hashtagy jsou tak populární, že pod nimi najdete miliony fotografií, například pod #travel uživatelé zveřejnil už 467 757 079 příspěvků. Takový hashtag proto nemá cenu vůbec používat, protože tam tak rychle přibývají fotografie, že váš příspěvek zapadne.
Nemá ani smysl vymýšlet vlastní hashtagy typu #jdurybarit, pod kterým nenajdete jediný příspěvek. Lidé takový hashtag nepoužívají ani nesledují.
Pro začátek doporučuji vybrat hashtagy, které mají v řádu 10-100 tisíc fotografií.
U hashtagů nekoukejte jen na počet vypublikovaných příspěvků, ale i na to, jaké příspěvky jsou pod nimi zveřejněné. Měly by souznít s obsahem, který publikujete nebo plánujete publikovat.
13) Kolik hashtagů dávat pod příspěvek?
Hashtagy na Instagramu v roce 2024 stále hrají klíčovou roli při zvyšování dosahu a engagementu, ale jejich efektivní používání se neustále mění. Instagram doporučuje používat mezi 3 až 5 hashtagy na příspěvek, přestože můžete využít až 30 hashtagů.
Některé studie však stále tvrdí, že použití více hashtagů (kolem 20) často přináší lepší výsledky. Takže teď babo, raď. Nejlepší bude vyzkoušet, co vám osobně bude fungovat lépe, jestli 3-5 hashtagů nebo 20.
14) Co se smajlíky aneb proč používat emojis
Používat nebo nepoužívat emojis? Ačkoliv se studie liší v tom, o kolik používání emojis zvyšuje engagement, závěr zní vždy stejně: Používat. A to čím více, tím lépe. Podle posledních dat ze Social Insider nejlépe fungují příspěvky s 25 emojis. Upřímně, nevím, jestli se mi někdy podařilo tolik smajlíků do jednoho příspěvku dostat a jestli jsem někdy vůbec příspěvek s tolika smajlíky viděla.
Starší studie od quintly z roku 2017 tvrdí, že to může zvýšit engagement až o 15 %, novější studie od Social Insideru z druhé poloviny roku 2019 ukázala, že fotky s emojis v popisu mají průměru o 26 % vyšší engagement, u videí je rozdíl ještě dramatičtější. Videa s emojis v popisu mají o 70 % vyšší engagement, než když je popisek bez emojis. I přes to 50 % uživatelů emojis nepoužívá, tak proč je nezařadit?
15) Angličtina nebo čeština – aneb proč dělá tolik lidí chybu?
„Napsala jsem svůj první příspěvek v češtině a má nejlepší ohlas ze všech,“ hlásila mi kamarádka a já jsem si říkala, jestli mě poslední tři roky poslouchala. Psát v angličtině, něco ve španělštině, občas si střihnout citát ve francouzštině, a když si chci zanadávat, tak to napsat česky.
Řekneme si to hezky narovinu: Psát anglicky, když máte většinu sledujících z Česka, je hloupost. Jo, je to hloupost, i když bydlíte teď momentálně na Zélandu nebo v Kanadě a na Instagramu vás začalo sledovat vašich pět přátel z práce, kteří česky nerozumí.
„Ale Češi umí anglicky!“ nebo „Moji kamarádi mluví anglicky“. Nechci vám brát iluze, ale tuhle teorii testovalo už řada lidí, a nakonec vždy přišli na to, že psát česky se vyplatí více.
Ano, někteří influenceři u nás píšou anglicky a pak česky. Jenže:
- Jsou v jiné situaci než vy
- Jak víte, že by jim nerostli followeři rychleji, kdyby psali česky?
16) Insta Stories a Instagram Reels
Insta Stories nebo-li příběhy, které mizí na Instagramu do 24 hodin. Jedná se o funkci, která se rozšířila na většinu sociálních sítí ze snapchatu a právě na Instagramu v ČR sklízí největší úspěch. Právě kvalita vašich Stories může určit, či vás budou lidi dlouhodobě sledovat.
500 milionů uživatelů používá každý den storiesky (jak jim familiárně někdy říkáme), a proto se stávají čím dál důležitější pro influencery i značky.
Na tvoření Stories doporučuji mobilní aplikaci Unfold či Mojo, ve kterých během chvilky vytvoříte stylově vypadající Příběhy.
Lidi si rádi hrajou a Instagram to moc dobře ví, proto přidává čím dál více prvků pro gamifikaci. Do stories můžete vkládat ankety, hlasování ale i odpočet. Můžete snadno do pozadí přidat hudbu, něco tam napsat nebo namalovat. Skvělý článek o 18 (skrytých) funkcí a tipů pro Instagram Stories má na svém blogu Diana Zadáková.
Tip: Nově můžete ankety přidávat i při tvoření reklam do Insta Stories a první statistiky ukazují nárůst konverzí o desítky procent
Co to jsou Instagram Reels a proč je tvořit?
Formát Instagram Reels byl poprvé spuštěn pro uživatele v Brazíli (kde došlo k zvýšení používání Instagramu o 4,3 %) i a jedná se o krátká videa, kterými se snaží Instagram bojovat se svou konkurencí TikTok. I to je jeden z důvodů, proč Instagram momentálně Reels podporuje více než jiné typy obsahu. Původně byl rozsah pouze 15 s, poté byl zvýšen na 30 s a nakonec až na 90 s.
Instagram Reels jsou dnes stále jedním z nejlepších způsobů, jak oslovit nové publikum a zvýšit dosah svého profilu. Reels umožňují vytvářet krátká videa (až 90 sekund dlouhá), která jsou navržená pro rychlou a poutavou interakci s uživateli. Tento formát se stal odpovědí Instagramu na popularitu TikToku, a od svého spuštění v roce 2020 získal obrovskou popularitu.
Proč byste měli tvořit Reels v roce 2024? Reels dávají vašemu obsahu nový život. Instagram upřednostňuje krátká videa, která jsou zábavná, informativní nebo inspirativní.
Díky tomu mají Reels výrazně větší šanci dostat se na stránku Explore a být objevena širším publikem. V porovnání s klasickými příspěvky ve feedu přinášejí až o 55 % vyšší interakci. Reels vám umožňují propojit se s publikem na hlubší úrovni, protože videa přinášejí vizuální příběhy, které mohou být osobnější a přitažlivější než statické fotografie.
Klíč k úspěšným Reels je v jejich schopnosti rychle upoutat pozornost a nabídnout divákům něco hodnotného nebo zábavného. Důležité jsou také vizuální kvalita, použití trendy hudby a zapojení populárních hashtagů, které pomáhají vašemu obsahu oslovit větší publikum. Reels jsou navíc ideální pro účast v trendech a výzvách, což může ještě více zvýšit viditelnost.
Pokud jde o růst a angažovanost na Instagramu v roce 2024, Reels jsou rozhodně formátem, který stojí za to používat, ať už pro osobní značku, malý podnik nebo větší firmu.
Jak získat první followers: Jak nastartovat Instagram
A už jsme konečně u kapitoly, na kterou jste všichni čekali. Pokud jste dočetli až sem: Děkuji. Pokud jste sem jen doscrollovali, nevadí. Já vím, máte málo času. Nebudu dál zdržovat.
Největší zlo, bez kterého se úspěšný profil neobejde, je čas. Váš investovaný čas. Všichni, kdo budou vymýšlet nějaké zkratky, budou se snažit hledat roboty, programy a aplikace na lajkování, followování a „bůhvícodělání“, nakonec skončí buď s blokací od Instagramu, s falešnými nebo neaktivními followery a Instagramem, který bude k ničemu.
Nebudu vám tady znovu vysvětlovat algoritmus Instagramu (přečtěte si to výše), ale mějte na paměti, co každá sociální síť chce: Abyste tam trávili čas a byli aktivní.
17) Sledujte ostatní
Abyste získali první sledující, musíte sledovat ostatní, vytvořit si vlastní komunitu lidí.
Najděte si účty, které jsou tematicky podobné vašemu účtu. Podívejte se, kdo jim naposledy dal follow. Z těchto lidí si vyberte lidi, které budete sledovat.
Vybírejte lidi, kteří mají na profilovce sebe, nikdy nesledujte lidi bez profilovky, zde je podle Brandona Gaile menší pravděpodobnost, že vám dají follow zpět. Nižší šance je i údajně i u profilovek, na kterých jsou páry.
Předtím, než dáte follow, podívejte se na profil, projděte si fotky na účtu, olajkujte je a případně okomentujte, pokud vás něco zaujme. Je to hodně práce, ale práce, která se vám vrátí.
Nikdy nedávejte follow více než 20 lidem najednou. Ani nikdy zběsile nelajkujte jednomu profilu fotku. Instagram to vyhodnotí jako podezřelé a zablokuje vám účet.
Pamatujte na to, že vytváříte komunitu lidí, nesnažíte se jen někoho donutit, aby klikl na follow. Chcete si s ním vytvořit vztah – virtuální vztah – a ten, stejně jako ty reálné, dá nějakou práci.
Přijde čas, kdy budete sledovat tolik lidí, že už se v tom přestanete orientovat. Není nic špatného na tom, když dáte unfollow lidem, kteří nekomunikují, nereagují na vaše příspěvky a ani vy nenacházíte inspiraci v jejich příspěvcích. Není ve vašich silách udržovat kontakt se všemi, a to je v pořádku.
18) Lajkování – rozdávej srdíčka
Instagram už dávno rozpozná, když používáte roboty na lajkování. Navíc, uživatelé také nejsou hloupí. Nepoužívejte proto aplikace ani roboty. Raději si vyhraďte část dne na to, že projdete příspěvky těch, které sledujete a příspěvky pod relevantními příspěvky a olajkujete to, co vás zaujme.
Vyhněte se zběsilému lajkování, nejenže vám Instagram může zablokovat účet, ale i vy chcete, aby se uživatelé nad vaším příspěvkem zastavili, než aby ho olajkovali při zběsilém útoku na Instagram.
19) Komentuj a získej komentáře
Pokud chcete, aby s vámi lidé aktivně začali komunikovat a komentovat vám příspěvky, musíte investovat čas a prvně začít komunikovat s nimi. Nesnažte se soutěžit v tom, kolik fotek zvládnete okomentovat „Krásná fotka🤗“, čtěte si příspěvky a reagujte opravdu na to, co lidé píší.
Opět: Věnujte tomu čas a energii. Ať se vám nestane, že k příspěvku, kde někdo píše, jak ho na tomhle krásném místě oloupili, přidáte komentář „To je úžasné místo! Nádhera“. Ano, děje se to. A často. Samozřejmě tím neříkám, že lidem nemáte nikdy psát, že vyfotili krásnou fotku.
Jak získat více komentářů
Zajímejte se o názory svých sledujících. Vyzvěte je, aby vám řekli, co si o tom myslí, nebo jak to mají oni. Budete se divit, o kolik může správná otázka zvednout počet komentářů. Jeden z mých prvních nejúspěšnějších příspěvků končil otázkou, kde měli nejdražší pivo a kolik je stálo.
Můžete se také domluvit s přáteli i zaměstnanci, aby komentovali vaše příspěvky na Instagramu. Pozor, komentáře by měly mít alespoň čtyři slova.
20) Fake Likes
Existují stovky aplikací a webových stránek, které nabízejí falešné lajky od falešných i reálných uživatelů. Jednoduše: Nedělejte to. Ačkoliv může být někdy frustrující budovat účet od nuly a nakoupení lajků se může zdát jako rychlá zkratka k tomu, abyste měli na příspěvcích více lajků. Vůbec vám to ale nepomůže, naopak vám to může dlouhodobě uškodit. Pokud vás toto téma zajímá více, můžete si přečíst tento krátký článek.
21) Power likes / Power lajky už dnes nefungují
Dříve se uživatelé Instagramu snažili získat tzv. Powerlikes – lajky od velkých, vlivných účtů, které měly pomoct tomu, aby jejich příspěvky vystoupaly nahoru v algoritmu a objevily se na Explore page. V roce 2024 už tahle taktika nefunguje a navíc je dokonce nebezpečná.
V minulosti Powerlikes fungovaly tak, že si uživatelé často kupovali lajky od účtů s velkým počtem sledujících. Když tyto účty rychle olajkovaly tvůj příspěvek, algoritmus ho vyhodnotil jako populární a zobrazil ho více lidem. Jenže dnes už Instagram dává přednost autentickým reakcím a snaží se vyhnout umělé interakci. Nákup Powerlikes může vést k shadowbanu, nebo dokonce k trvalému zablokování účtu(
Společnosti prodávající Powerlikes často používají boty nebo falešné účty, což Instagram snadno rozpozná a tvrdě postihuje.
Místo toho je lepší zaměřit se na organický růst tím, že budeš tvořit kvalitní obsah, který rezonuje s publikem, a pravidelně analyzovat, které formáty a strategie fungují nejlépe
22) Giveaways a soutěže
Giveaways a soutěže jsou stále na Instagramu populární. Giveaway příspěvky mívají o 65 x více komentářů a 3,5 x více lajků. Statistiky hovoří jasně: Účty, které pracují se soutěžemi a giveaways rostou o 70 % rychleji než ty, které je neprovozují.
Měly by ale mít smysl pro vaše publiku – zapomeňte na všeobecně populární ceny jako iPhony, které přilákají pouze sledující bez zájmu o váš obsah. Ideální je vybrat cenu, která souvisí s vaším oborem nebo značkou, protože tak oslovíte publikum, které má skutečný zájem o vaše produkty nebo služby.
Doporučuje se také omezit frekvenci soutěží. Příliš časté pořádání soutěží může působit spamově a odradit sledující. Pro značky je ideální pořádat soutěže maximálně čtyřikrát ročně.
Pokud budujete IG značce, zvažte také spolupráci s influencery nebo partnery, kteří oslovují podobné cílové publikum. To může soutěži dodat větší dosah a autenticitu. Na co myslet dál? Mít jednoduchá pravidla a krátkou dobu trvání soutěže(např. 2–3 dny).
Jak ale na úspěšnou soutěž / giveaway?
Nejúspěšnější soutěže jsou takové, které jsou jednoduché a zábavné. Nesnažte se vymýšlet příliš komplikované podmínky, to může řadu lidí odradit. Dávejte si pozor, aby vaše soutěže byly vždy v souladu s pravidly Instagramu.
23) Spolupráce s influencery / s firmami
Spolupráce firem a influencerů může přinést peníze oběma stranám, nové sledující i vyšší průměrný engagement. Vzhledem k tomu, že jsem psala pro firmy podrobný článek, jak na úspěšnou spolupráci s influencery, tady se budu věnovat pouze pohledu influencerů na spolupráci se značkami.
I influencerovi může spolupráce se značkou přinést mimo peněz řadu benefitů. Nové sledující, propojení s dalšími influencery, produkty do soutěží a giveaways, prestiž.
Ze začátku mohou být nabídky na spolupráce velmi lákavé, v hlavě vám běží: „Oni mi dávají něco zadarmo, beru!“. Tím si nejspíš musí projít každý. Pokud ale berete jednu spolupráci za druhou, v očích značek se stáváte méně atraktivní a v očích followerů jste jen chodící reklamou. Neberte spolupráce pokud:
A) Z vás firmy dělají levnou pracovní sílu
I to se děje. Firma vám nabídne věci za 10 000 Kč, ale ve smlouvě dostanete podmínku, že pro ně napíšete 8 článků, 20-30 fotek, budete je všude uvádět jako sponzora a sdílet jim vše, co vám řeknou. Taková spolupráce rozhodně nemá smysl.
B) Produkt je úplně mimo vaše zaměření
Když cestovatel propaguje pračku, je to trochu zvláštní, nebo ne?
C) Produkt / značku nemáte rádi
Není nic horšího, než propagovat produkt nebo značku, kterou nemáte rádi a nevyhovuje vám. Vždy si vyhraďte právo produkt vrátit a nerecenzovat, u služeb to samé.
24) Jak používat shoutouts
Shoutouts nebo-li zmiňování ostatních uživatelů a značek jsou skvělým způsobem, jak získat další followery. V zahraničí je běžnou prací, že si u influencera shoutout koupíte, u nás jsem na to ještě nenarazila. Abyste ale shoutout získali, tak nic takové ani dělat nemusíte.
Vyhraďte si den v týdnu, kdy svým sledujícím nasdílíte do stories účty, které stojí za to sledovat, je jen otázkou času, kdy vám to některý z těch účtů vrátí. Reciprocita na sociálních sítích velmi dobře funguje.
25) Plánujte a vyhodnocujte
Bez plánování to na Instagramu nejde. Pro osobní účty doporučuji používat alespoň META Business, kde si můžete naplánovat příspěvky dopředu. Každý, kdo to s Instagram myslí vážně, by měl používat publikační plán.
Ve firmě by Instagram neměl být osamělým kanálem, kde se příspěvky vymýšlí ze dne na den, ale měl by být pevnou součástí marketingové strategie s jasnými a předem danými cíli. Příspěvky by měly být v souladu s dalšími online i offline marketingovými aktivitami, měl by ladit vizuálně i obsahově.
Tip: Jak to děláme my
- Marketingovou strategii firmy zpracujeme do social media strategie, kde si stanovíme jasné cíle
- Vytvoříme tematický plán pro jednotlivé měsíce následujícího roku
- Vytvoříme subtémata jednotlivých týdnů
- Příspěvky vymýšlíme a tvoříme vždy 14 dní – 1 měsíc dopředu (dle domluvy)
Příklad:
Leden:
Téma: Mandle
Subtémata jednotlivých týdnů:
- Týden: Mandle Benefity
- Týden: Mandlové mléko
- Týden: Mandlové máslo
- Týden: Slané recepty z mandlí
Vyhodnocování
Ačkoliv chceme budovat komunitu sledujících, jejich počet není pro nás vůbec vypovídající metrikou. Odporuje si to? Ne. Nejspíš jste slyšeli o kauze o Instagramerce s 2 miliony sledujících, která nezvládla prodat ani 36 triček. My chceme sledující, kteří mají opravdový zájem o náš účet, nechceme jen číslo, které vypadá dobře.
Daleko zajímavější pro nás jsou čísla jako engagement (zájem) nebo reach (dosah), počet použitých hashtagů naší firmy, zmínky, počet uložených receptů, nákupy přes Instagram či použité slevové kódy, které byly šířené přes Instagram. Metriky, které vás zajímají se odvíjí dle předem stanovených cílů.
Pokud se statistikami začínáte, postačí vám ty, které nabízí sám Instagram.
Propagace na Instagramu
Růst firemního účtu můžete výrazně podpořit sponzorováním příspěvků. Pokud máte kvalitní příspěvky, můžete za pár korun oslovit tisíce lidí. Na většině účtů, které spravujeme se pohybuje cena za zájem o příspěvek od 0,20 do 1,90 Kč.
Doporučuji vyzkoušet i automatizace Boosterberg, která za vás sponzoruje nové příspěvky podle předem nastavených pravidel. Stačí jednou nastavit a víc se už o to nemusíte zajímat.
Tak to je pro dnešek vše. Chtěli byste, abych se o nějakém tématu rozepsala více, či jsem na něco zapomněla? Dejte mi vědět v komentářích.
Shrnutí, jak na úspěšný Instagram
- Vyberte si chytlavé jméno a atraktivní profilovku.
- Udělejte si atraktivní bio.
- Buďte konzistentní a používejte publikační plán.
- Využívejte analytické nástroje, jako je Buffer, Hootsuite nebo Later.
- Publikujte fotografie, které na Instagramu fungují
- Tvořte Instagram Reels .
- Vybírejte relevantní hashtagy.
- Používejte emoticony.
- Pište vaším rodným jazykem a jazykem svých sledujících.
- Buďte aktivní – sledujte ostatní, lajkujte a komentujte.
- Nikdy si nenakupujte lajky ani followery.
- Dělejte smysluplné soutěže a spolupracujte s firmami / influencery.
- Sdílejte ostatní zajímavé účty – reciprocita funguje.
Máte nějaké dotazy? Napište mi na Instagramu nebo na lucie@lkmedia.cz
30bodový checklist pro úspěšný Instagram ke stažení
Z článku můžete mít pocit, že je toho na vás hodně. Rozumíme tomu! Připravili jsme pro vás 30bodový checklist v Google Docs a Excelu, kde si můžete odškrtávat jednotlivé úkoly z těchto oblastí:
- Nastavení uživatelského proflu
- Příprava publikačního plánu
- Před prvním příspěvkem
- Check-list na příspěvek
- Check-list denních úkolů
- Check-list týdenních úkolů
- Check-list měsíčních úkolů.
Tip: Pokud se chcete stát úspěšnými na TikToku, doporučuji kurz od Davida Duca na Kurzeo.cz
Nejčastější otázky
Co je Instagram
Instagram je sociální síť od Facebooku, která uživatelům umožňuje sdílet fotografie a videa s ostatními. Je populární mezi mladými a střední generací a dala vzniknout oboru influencerů, kteří se propagací na Instagramu živí.
Jak být úspěšný na Instagramu?
Úspěch závisí především na vaší originalitě, ale pomocí těchto 25 tipů a triků si můžete výrazně pomoci. Vychází z našich zkušeností a jsou založené na osobních zkušenostech, posledních studiích a odborných publikacích.
Jak napsat hashtag?
Windows: pravý Alt + X.
Mac: Option + 3.
Jak smazat Instagram?
Instagram jde natrvalo smazat jen z počítače. Na stránce pro odstranění účtu se přihlašte a v nastavení klikněte na Smazat účet natrvalo.
Hezký článek.Mě, ale docela štve, že si nemůžu filtrovat vlastní příspěvky podle hashtagů.Hledám, gůglím, ale asi to fakt nejde.A přitom mi to přijde jako základ, abycho mohl do své historie.
Děkuji za článek. Moc mi pomohl. Vyzkouším používat vaše rady a budu se těšit na výsledky.
Ahoj. K bodu 12 – aktuálně jsou relevantní hashtagy blokované Instagramem (měli tam bug) a není jisté kdy a jestli je obnoví. Doporučila bys nějaký jiný nástroj?
Dobrý den, omlouvám se, že Vás otravuji s tímto dotazem, ale odpověď na tento dotaz jsem nikde (a to jsem toho probrouzdala docela dost) nenašla. Určitě máte větší zkušenosti s Instagramem než já tak by jste mi třeba dokázali dopovědět na dotaz ohledně přímých zpráv?
Mockrát Vám děkuji a omlouvám se, že jsem otravovala.
Popis níže:
Je prosím možné na Instagramu nastavit automatické otevření zpráv v DM (konkrétně např. mizející zprávy)?
Jde o to, že u příjemce se vždy ve 23. hodině od odeslání z mého účtu objeví “Otevřeno”, ale nemyslím si, že by příjemce zprávu skutečně viděl / otevřel / přečetl? (Nejsem si jistá???)
1. Je možné smyčku skutečně nastavit na “Otevřeno” do určité hodiny od odeslání?
2. Pokud není u příjemce zprávy zájem ji číst, proč zpráva nezůstane ve statusu “Doručeno”?
3. Lze mizející zprávu poslat příjemci, který mě nesleduje a ačkoli došlo k navázání spojení přes DM, již mi není viditelné “Seen” pod normální zprávou, ale stále je mohu posílat, jakož i mizející zprávy – u kterých se mi do 23 hodin zobrazí “Otevřeno” anebo se mi “Otevřeno” zobrazí okamžitě, pokud si sama aktualizuji hlavní stránku Přímých zpráv (kde je seznam ostatních).
Můžete mi prosím dát nějaké vysvětlení – jednoduše řečeno by mě zajímalo, zda příjemce s tímto nastavením DM může dál přijímat mé zprávy, zobrazit si je a číst/ vidět / prohlížet?
Mockrát Vám děkuji za odpověď.
Monika
Dekujusupr clanek⭐⭐⭐
Moc hezký článek. Určítě se k němu vrátím.
Díky za článek. Pár vzipných poznámek pobavilo a nescrollovala jsem. Udělala jsem si i nějaké poznámky.
Moc díky za čas který jste do článku investovali, pro mě vážně užitečné.
Přínosný článek – člověk se vždy něco přiučí.
Díky za něj a hodně úspěchů.