Jak vydělávat na fotkách z cestování až 10 tisíc korun měsíčně

„Prodávám pouze fotografie z výletů a dovolené a vydělám si cca 500 dolarů měsíčně.” Tahle věta mě v prosinci 2016 nakopla, abych začala prodávat svoje fotky z cest. Jak si vydělávat na fotografiích z cestování tisíce až deseti tisíce korun? Které fotobanky jsou nejvýdělečnější? A proč se věnuji právě fotografiím z cestování?

Jak už jsem naznačila, řeč bude o mikrofotobankách. Musím se přiznat, že jsem k nim vždy byla skeptická, a to i tehdy, když jsem v prosinci 2016 na Shutterstock nahrála své první fotky. Ale neuběhl ani den od schválení mého profilu a prvních fotografií a zaznamenala jsem prodej.

Co to jsou mikrofotobanky?

Jedná se o fotobanku, kde ceny za jednu fotografii začínají na polovině dolaru, některé obrázky jsou dokonce ke stažení zdarma. Mikrofotobanku využívají komerční subjekty, ale i soukromí uživatelé pro internetové stránky, billboardy, plakáty, reklamní bannery apod.

Zdroj https://stock.adobe.com

Kolik si můžete reálně vydělat?

Budu upřímná, nemusíte si vydělat nic, ale můžete vydělávat až deseti tisíce. Podle průzkumu si čeští přispěvatelé do fotobank vydělali v minulém roce až milionové částky. Průměrný měsíční výdělek byl například za rok 2016 kolem 15 tisíc Kč při průměrném portfoliu 3549 obrázků. Digitramp si například vydělává měsíčně 300-400 dolarů. Já jsem nahrála jen 250 fotek na tři fotobanky a jednou za 2-3 měsíce mi chodí 100 dolarů z každé.

A výdělek z jednoho obrázku se pohyboval od 0 Kč do 1 263 Kč.

Kolik si můžete vydělat prodejem fotografií?

Kdo může začít prodávat fotografie?

Prodávat fotogafie může prakticky každý, kdo dokáže vyprodukovat fotografie, které splňují kritéria velikosti a kvality. Ty se lehce liší v jednotlivých fotobankách, například u Shutterstocku se jedná o minimální velikost 4MP (4 megapixely).

Některé fotobanky váš profil nejprve musí schválit (Shutterstock) u jiných (Adobe Stock) můžete začít okamžitě nahrávat své fotografie. V obou případech je každá fotografie zvlášť schvalována editorem/automatem fotobank.

Prodávat fotografie může téměř každý

Kde fotografie prodávat?

Existují desítky menších i větších mikrofotobanek, které si vybrat? Určitě bych ze začátku začala s jednou či dvěmi. Mezi mé oblíbené patří Shutterstock, Adobe Stock (bývalá Fotolia), Dreamstime a 123RF.

Jak se zaregistrovat a začít s prodejem

  • Zaregistrujte se jako contributor na jedné z níže uvedených platforem
  • Nahrajte ukázku své práce pro schválení účtu (na některé fotobanky vás musí nejprve schválit, na jiné můžete rovnou nahrávat) 
  • Vyplňte daňový formulář na jednotlivých fotobankách a vyberte způsob výplaty (já preferuji Paypal)
  • Začněte nahrávat fotografie (Jak úspěšně nahrávat níže)

Jak se daní příjem z fotobanek?

Příjmy z prodeje fotek ve fotobankách se obvykle daní buď jako autorský nebo jako příjem ze samostatné činnosti (tzn. živnosti – OSVČ). Příjmy z fotobank se neřadí mezi příležitostné/ostatní příjmy, protože nabídka ve vašem portfoliu probíhá stále a vy opakovaně přijímáte peníze a poskytujete licence k vašim fotografiím, vektorům či videím. Podrobný návod najdete zde, není se ale čeho bát.

Shutterstock

Shutterstock je asi nejpopulárnější mikrofotobankou na světě a čeští fotografové věnující se fotobankám ji řadí na první místo jako nejvýdělečnější. I mně vydělává nejvíce. Je velmi intuivní, ale váš profil musí být prvně schválen při nahrání prvních 10 snímků. Pokud se do toho pustíte, vyberte vaše nejlepší snímky, nesnažte se být příliš kreativní, jděte na jistotu.

Já jsem sahala po svých kýčovitých fotografiích kanadských jezer (jedny z mých nejprodávanějších). Doporučuji se vyhnout i obrázkům s lidmi, protože k těm potřebujete Model Release. Na Shutterstocku můžete za jedno stažení obrázku vydělat od 0,25–2,85 dolaru.

Report z roku 2016 od fotobanky.cz

Dreamstime

Narozdíl od Shutterstocku, samotný váš profil nemusí být schválen a můžete ihned začít nahrávat fotografie. Dreamstime má ze všech mikrofotobank nejzajímavější program.

Můžete se stát exkluzivním uživatelem (to znamená, že nebudete přispívat do dalších mikrofotobank) a z komise pak získáváte 60 %. To vám může vynést až desítky dolarů za jedno stažení fotografie. Neexkluzivní uživatel má 25 % z komise. Na druhou stranu považuji nahrávání fotografií za zdlouhavější a méně intuitivní.

Kolik lze vydělat z prodeje jedné fotografie na Dreamstime

123RF

Opět velmi populární mikrofobanka mezi českými uživateli. Váš profil musí být schválen po nahrání 10 fotografií. Komise je 30-60% v závislosti na “kreditu” vašeho profilu, který se odvíjí od prodeje a kvality fotografií. Výdělek z prodeje jedné fotografie je tedy od 0,21 do 0,4 dolaru.

Kolik si můžete vydělat na 123RF z jednoho prodeje fotografie

Adobe Stock

Jedná se o bývalou Fotolii, Adobe Stock je velmi intuitivní a nemusíte čekat na schválení vašeho profilu, pouze na schválení jednotlivých fotek. Z komise získáváte 33 %.

Kolik fotek je potřeba na Adobe Stock nahrát?

Opět je to velmi individuální, ale platí, že čím více fotek, vyšší výdělky.  Pokud se na to podíváme skrz statistiky, 100 dolarů si vyděláte až povětšinou s portfoliem 200 a více kvalitních fotografií. Platí také, že fotografie je třeba přidávat konzistentně a udržovat svůj účet aktivní.

Prodávají se i ty nejtypičtější kýče

Alamy stock photos

Alamy je britská fotobanka, kterou jsem objevila až v roce 2020. Jedná se o firmu, která je na trhu už od 90. let a jedná se o velmi populární stránku na prodej fotek především kvůli 50 % komisi, zároveň se jedná i o velmi konkurenční fotobanku.

Abyste mohli začít prodávat na Alamy, musíte opět projít testem. To znamená, že na Alamy nahrajete sérii vašich nejkvalitnějších fotek a budete čekat 2-3 dny, jestli vás schválí.

Bigstock

I s Bigstock jsem začala až v roce 2020. Jedná se opět o velmi rozšířenou fotobanku, pravděpodobně jednu z největších na trhu, která byla založena v roce 2004. Nemusíte procházet testem kvality a můžete rovnou začít nahrávat fotografie.

Colourbox

Další fotobankou, do které jsem se letos přihlásila, je dánská microsite Colourbox, kde získáváme 20 % z prodejů. To není tolik jako u Alamy, na druhou stranu je tam mnohem menší konkurence.

DepositPhotos

DepositPhotos možná znáte, pokud si nakupujete fotografie pro marketingové účely. Mívají celkem zajímavé akce a nízké ceny. To sice není dobré pro nás, co si chceme prodejem fotografií vydělávat, ale zároveň je na depositphotos celkem nízká konkurence.

Další fotobanky, kde prodávat fotografie, vektory a videa

3 tipy, jak na úspěšný prodej fotografií

Ve fotobankách se nejlépe prodávají generické, ne umělecké, ale technicky zvládnuté fotografie. Důležitá je tedy kvalita fotografie, správně vybraná klíčová slova a popisek a žádanost tématu.

Kvalita fotografie

Základem je kvalitní fotoaparát (Přečtěte si, jak si vybrat fotoaparát a objektivy), a alespoň základní znalost úpravy fotografií. Měli byste zvládnout fotografii doostřit, upravit kontrast a vytáhnout barvy. Velmi nepatrná úprava může zvýšit vaše prodeje i několikanásobně. Mně osobně nejvíce pomohlo naučit se s Lightroomem.

Lightroom je profesionální program na úpravu fotek, ve kterém lze upravovat i stovky fotografií najednou, pokud byly focené za stejných světelných podmínek. Ačkoliv existuje řada alternativních programů, valná většina fotografů nakonec skončí u Lightroomu.

Pokud se chcete zdokonalovat ve fotografii, celkem řadu kurzů online (bohužel pouze v angličtině) nabízí Skillshare.

Klíčová slova a popisek

Aby lidé vaše fotografie dohledali, musíte chytře zvolit titulek a popisek fotografie. Doporučuji si zkusit na Shutterstocku (či jiné fotobance) vyhledat fotografie se stejným tématem a podívat se na popisky fotografií, které vám vyjedou mezi prvními. Těmi se inspirujte, nikdy je ale zcela nekopírujte!

Výběr klíčových slov je ještě důležitější. Ta by měla definovat vše, co je na vaší fotografii a co by fotografie mohla ilustrovat. Naštěstí existuje nástroj zdarma, který vám pomůže klíčová slova dohledat. Do Keyword.io stačí zadat jedno klíčové slovo, které vystihuje nejlépe vaši fotografii a program už dalších 50 dohledá za vás.

Jaká témata se nejvíce prodávají

Ačkoliv doporučuji začínat s prodejem fotografií, které byste i tak dělali – například z cest – jsou témata, která se prodávají mnohem více než cestovatelské fotografie.

  • Lidé v práci (pozor, potřebujete mít podepsaný model release)
  • Miminka (potřebujete souhlas rodičů)
  • Jídlo a káva
  • Interiéry
  • Technologie
  • Náboženství
  • Sporty (potřebujete model release)
  • Roční období
  • Zvířata (psi, kočky)

Jak si ušetřit práci – hromadné nahrávání fotek do fotobanek

Musím se vám k něčemu přiznat, poté, co jsem napsala první verzi tohoto článku v roce 2017, jsem u fotobank dlouho nevydržela. Nahrávání pro mě bylo zdlouhavé, a i když jsem viděla, že mi výdělky rostou, nedokázala jsem se k pravidelného nahrávání fotek dokopat.

Často jsem se styděla, protože jsem viděla, že kdybych tomu věnovala pár hodin týdně, mohla bych mít dlouhodobý pasivní příjem. Takhle mi chodilo jen pár set dolarů za pár měsíců.

Na konci roku 2019 jsem ale objevila nástroj, kterým můžete nahrávat fotografie do všech fotobank najednou! Stačí se registrovat na platformě StockSubmitter a pro uživatele Macbooku Microstock.Plus. Ze začátku máte 200 GB zdarma, a poté je nutné platit.

Jaké jsou nejvýdělečnější fotobanky?

Nejvíce vydělávám na Shutterstocku, stejně jako většina lidí, kteří prodávají na fotobankách. Dohromady už jsem tam vydělala několik desítek tisíc korun. Ačkoliv všude se dočtete, že nemáte přidávat „typické záběry” ale máte příjít s originálními pohledy, mně se prodávají největší a nejtypičtější cestovatelské kýče. Pak také to, že jsem se trefila do díry na trhu v podobě fotek z míst, kam příliš lidí nejezdí, ale momentálně se snaží přilákat více turistů.

Jedna z mých populárnějších fotek

Musím prodávat pouze fotky z cest?

Ne, jak už jsem psala, můžete se pustit do jakéhokoliv tématu, od jídla po technologie. Ale jestli nevíte jistě, že tady je opravdu díra na trhu, neinvestovala bych do toho příliš času.

Ačkoliv už nejsem vůči mikrofotobankám tak skeptická, stále si nemyslím, že být fotograf pro mikrofotobanky na fulltime je něco, do čeho byste se měli pouštět po hlavě. Začněte postupně prodejem fotografií, které už beztak při cestování uděláte.

Pokud ovšem máte jiný nápad na fotografie, které by se mohly prodávat, zadejte si ho do fotobank, udělejte si reserši trendů a klidně to i vyzkoušejte. Třeba budete výjimka potvrzující pravidlo.

Máte dobré nebo špatné zkušenosti s mikrofotobankami? Nebo naopak otázky? Napište nám do komentářů.

Děkujeme za přečtení ❤️ Ahoj, jsme Lukáš a Lucka a už pět let cestujeme po celém světě. Blogujeme, fotíme a živíme se online jako digitální nomádi. Cestování nás neskutečně baví a pomáháme ostatním ke skvělým cestovatelským zážitkům. Nechte se námi inspirovat k dalším cestám a dostávejte pravidelně ty nejlepší tipy a triky pro pohodlné cestování. Přidejte se k 1000+ lidem, kteří dostávají naše exkluzivní e-maily!

8 DŮVODŮ, PROČ SE PŘIHLÁSIT