...

Affiliate marketing: Praktický průvodce vyděláváním pomocí blogu

S provozováním vydělávajícího blogu se pojí tři otázky, které nám klade úplně každý, kdo se dozví, že náš blog vydělává peníze.

  • První otázka: Psaním na vlastní blog se dá uživit jo?
  • Druhá otázka: Jak to sakra děláš?
  • Třetí otázka: Jak mám začít?

Ano, blogem se dá vydělávat. Ano, blogem se dá i uživit. A jak to děláme? O skladbě výdělků našeho blogu loudavymkrokem.cz píšeme každý měsíc na našem Patreonu. Přes 80 % příjmů tvoří různé formy affiliate marketingu a ten dnes rozebereme.

Co je affiliate marketing

Affiliate marketing je vznešený název pro obyčejné doporučování produktů a služeb, za které získáte provizi (pokud váš čtenář provede u partnera registraci nebo si něco koupí).

Určitě znáte weby plné recenzí a hodnocení nejrůznějších aplikací, hraček, bankovních účtů… ti všichni vydělávají právě díky affiliate marketingu.

Jak funguje affiliate marketing

Prostě na svůj web dáte odkaz, který po prokliku povede například na e-shop. A když tam váš čtenář nakoupí (za předpokladu, že se proklikl od vás), dostanete provizi. Ty se pohybují cca od 3 % do 30 %.

V závislosti na tom, o jakém téma píšete, existuje celá řada firem, které v rámci vašeho tématu něco vyrábí nebo nabízí. Rozebereme si to na tématu cestování, které dobře známe.

Pokud píšete o cestování, nabízí se například:

  • Pojišťovny s cestovním pojištěním
  • E-shopy s vybavením pro cestovatele
  • Weby na hledání a rezervaci ubytování
  • Aplikace pro směnu peněz a placení v zahraničí
  • Aplikace pro studium jazyků

V každé zmíněné kategorii bude minimálně 5 firem, které vám s chutí nabídnou provizi za doporučování jejich produktů. Jak je ale najít?

Hledání a výběr affiliate programu

Než budeme pokračovat dále, trocha affiliate hantýrky, která se objevuje napříč odvětvím a budeme s ní pracovat i tady:

  • Inzerent = firma hledající partnery, kteří budou propagovat její služby
  • Program = konkrétní nabídka inzerenta
  • Publisher = ten, kdo propaguje, například vlastník blogu, tedy vy
  • Affiliate partner = Publisher = vy i my

Jsou dva způsoby, jak se můžete k nějakému inzerentovi dostat. Buď napřímo (přímá spolupráce), nebo přes affiliate síť (nepřímá spolupráce).

Spolupráce napřímo

Pokud se s inzerentem domluvíte napřímo, většinou vás zaregistruje do svého systému (napříkad Affilboxu), ze kterého dostanete odkazy. Výhodou jsou někdy vyšší provize a užší spolupráce, nevýhodou jsou výplatní limity.

Nezřídkakdy mají inzerenti výplatní limit i 5000 Kč. To znamená, že dokud nenastřádáte 5000 Kč na provizích, žádné peníze vám nepošlou. A to může ze začátku trvat i několik měsíců.

Spolupráce přes affiliate síť

Affiliate sítě jsou weby, které se specializují na propojování inzerentů a publisherů. Nevýhodou jsou někdy tvrdší podmínky vstupu pro publishery a trochu nižší provize (síť si od inzerenta bere provizi za zprostředkování a inzerent tento náklad často přenáší na publishera).

Velkou výhodou je ale společný výplatní limit. Pokud si u jedné affiliate sítě vyberete například 5 inzerentů, bude se vám lépe dosahovat na výplatní minima a častěji budete dostávat peníze.

Jak najít vhodný affiliate program

V případě spolupráce napřímo většinou už víte, co chcete propagovat. Pokud máte v plánu propagovat třeba nabídky ubytování Booking.com, jednoduchým hledáním na Googlu zjistíte, že Booking má vlastní affiliate program. A pokud to nezjistíte na Googlu, nejlepší je jim prostě napsat na podporu.

1

Při bližším ohledání zjistíte, že Booking je zaregistrovaný i v několika affiliate sítích, ale nejlepší podmínky má u sebe. Affiliate sítě vám dají v průměru 4 % z každého ubytování, které si lidé rezervují přes váš odkaz, ale samotný Booking je ochotný dát 20 až 40 % svojí provize, kterou si bere od jednotlivých ubytování. Ve výsledku je to často o dost více, než 4 % z obratu.

V ČR mají e-shopy často zřízený vlastní affiliate program přes Affilbox. To je česká appka, přes kterou lze obsluhovat affiliate partnery. Každý affilbox má hned v úvodu kontakt na člověka, který ho spravuje – takže se mu stačí ozvat:

1

(promiň Dušane, tady GDPR neplatí, telefon máš veřejně na webu 😎)

Pokud nemáte jasnou představu, jaký program hledáte (chcete třeba prostě jenom nějaký e-shop s cestovatelskými produkty), nebo vámi zamýšlená firma svůj affiliate program nemá, je velká šance, že pro ni spravuje affiliate program právě affiliate síť.

V České republice je jich aktivních hned několik:

  • eHub – trochu elitářská síť, publishery si vybírá, ale je kvalitní, mají přes 300 programů, většinou české e-shopy a banky
  • Dognet.cz – Slovensko-česká síť, benevolentnější, přes 1100 programů
  • CJ.com – jedna z největších mezinárodních sítí, programů mají ranec
  • Circlewise – síť zaměřená hlavně na finanční produkty
  • Affiliateport.eu – česká síť, mají třeba Plnapenezenka
  • espoluprace.cz

Každá síť má na webu katalog kampaní, které nabízí. Podle toho se můžete rozhodnout, která se vám líbí nejvíce. Navíc vám nikdo nezakazuje se zaregistrovat do více sítí najednou.

My osobně si síť nevybíráme ani tak podle toho, co nabízí, ale hlavně dle přístupu k publisherům. Například CJ.com (zprostředkovaně přes vivnetworks) je notoricky známý náhlými změnami v programech (například snížením provize) bez toho, aby dali předem vědět. Změny sice vyžaduje inzerent, ale je na affiliate síti, aby to dobře odkomunikovala nám publisherům.

Po registraci do affiliate sítě si můžete vybírat programy dle libosti, ale je potřeba počítat s tím, že inzerenti často nové publishery schvalují a to může nějaký den trvat.

1

Podmínky affiliate programu

Co je potřeba zkoumat podrobně, jsou podmínky jednotlivých programů. Ty si totiž určují inzerenti a často jsou tak špatné, že nedává smysl daný program vůbec propagovat.

Proč byste propagovali foťáky na Alze za 2 %, když vám dá Megapixel za prodej toho samého produktu až 5 %? U produktů za desítky tisíc korun je to velký rozdíl.

Sítě chtějí, abyste měli podle čeho si program vybrat, takže nabízejí užitečné statistiky, které vám pomohou s rozhodováním:

1

Například statistika ‚‚schvalovatelnost’’ říká, kolik konverzí inzerent průměrně schvaluje. V případě výše uvedeného webu travelking.sk je to jen 53 %. To znamená, že celou polovinu konverzí zamítnou z nejrůznějších důvodů.

Zamítání konverzí je nepříjemná záležitost, ale opodstatněná a její výše se hodně liší podle typu nabízené služby/produktu. Typicky je o dost vyšší u oblečení nebo u služeb, které se musí vyčerpat – například u Bookingu se vám jako konverze započítá rezervace ubytování, ale peníze se vám připíšou jen tehdy, když daný člověk do hotelu skutečně dojede a zaplatí.

Výběr ale není potřeba překombinovat. Do začátku vždy doporučujeme vybrat si jednu, max. dvě affiliate sítě (nebo do 5 přímých spoluprací) a začít propagovat. Jakmile zjistíte, co vaše čtenáře nejvíce zajímá (na co klikají, případně kde nejvíce konvertují), můžete začít řešit, zda někdo nemá zajímavější nabídku s lepší službou/procenty.

Jaké programy v rámci cestování propagujeme my:

  • AXA pojišťovna (přes CJ.com) – partneři dostávají 50 % slevu pro svoje čtenáře
  • Skyscanner (přes CJ.com) – na hledání letenek
  • Rentalcars (přes CJ.com) – půjčovny aut
  • Booking.com (přímá spolupráce) – ubytování
  • 12go.asia (přímá spolupráce) – jízdenky po Asii
  • GetYourGuide (přímá spolupráce) – vstupenky po celém světě
  • SafetyWing (přímá spolupráce) – pojištění pro nomády
  • Truetraveller (přímá spolupráce) – pojištění pro nomády

TIP: K úspěšnému online podnikání se také vyplatí myslet na superrychlý internet. Vyzkoušejte optický internet od Vodafone.

Jak začít s affiliate marketingem

Programy máte vybrané, jste zaregistrovaní a schválení jako publisheři. Co dál?

Nejprve si v affiliate programu musíte vyzvednout svoje odkazy, případně podklady od inzerentů, které často v rámci programů poskytují. Bývají to různé bannery, přehledy nejprodávanějších produktů apod.

Například v naší kampani nanoSPACE máme pro publishery připravené:

  • Bannery
  • Seznamy neprodávanějších produktů v jednotlivých kategoriích
  • Popis výhod našeho e-shopu a našich produktů
  • Nejzajímavější produkty
  • XML feed
  • a mnoho dalšího

Váš affiliate odkaz je to nejdůležitější. Jen díky němu se po prokliku zjistí, že zákazník přišel právě z vašeho webu. Odkazy mívají většinou podobu:

https://www.nanospace.cz?aid=******

Třeba Onlinejazyky.cz mají ve své affiliate kampani celou řadu odkazů, které můžete využít:

1

Pokud propagujete e-shop, mívají přímo ve svém programu generátor odkazů. Pak stačí vložit odkaz na produkt, který chcete propagovat a systém vám sám vygeneruje unikátní odkaz, který použijete k propagaci.

Typy propagace na blogu

Podklady od inzerenta jste si pročetli a odkazy máte připravené. Teď teprve přichází na řadudruhé slovo ze spojení ‚‚affiliate marketing’’ – marketing.

V rámci propagace se inovacím meze nekladou, ale mezi základní formy propagace platí:

  • vložení odkazů do už existujícího obsahu
  • tvorba podrobné recenze
  • rozhovory
  • bannerová reklama na webu
  • rozeslání e-mailu
  • využití sociálních sítí
  • skupiny na Facebooku
  • edit patičky webu
  • PPC reklama
  • a další bambilion možností

Vložení odkazů do existujícího obsahu

Nejrychlejší způsob propagace. Pokud píšete o cestování, určitě jste už psali o nějaké destinaci. Podívejte se do statistik, na které stránky vám chodí nejvíce lidí a těmi začněte.

Máte článek o Londýnu, ale nemáte tam seznam konkrétních doporučených ubytování? Nebo ještě hůře, seznam máte, ale bez prokliků?! Tak šup doplnit odkazy přes affiliate program Booking.com:

1

Doplňte odkazy všude, kde to jde a dává to smysl. Za pár měsíců váš affiliate účet u Bookingů může vypadat takto:

1

Tvorba podrobné recenze

Pokud si hrajete se SEO a snažíte se o návštěvnost z vyhledávačů, už jste určitě napsali nějakou recenzi.Jednoduchou analýzou (třeba přes collabim.cz) můžete zjistit, kolik lidí hledá název nějakého brandu ve vyhledávačích ve spojení s výrazy ‚‚zkušenosti’’, ‚‚recenze’’ apod.

Pokud objevíte nějaký, který je vyhledávaný, napište na něj velkou recenzi. My to tak udělali se všemi finančními aplikacemi, které používáme. Podívejte se například na naší recenzi DEGIRO.

V době covidu, kdy byl o investice velký zájem, nám několik recenzí aplikací na investice vydělalo určitě přes 100 000 Kč.

Rozhovory

Dobrým způsobem propagace jsou rozhovory se zakladateli / vysokými činiteli ve firmách, které propagujete. Pokud s firmou spolupracujete napřímo, často vám to nabídnou sami.

Namátkou například Fumbi nebo Bondster mi v posledním půlroce nabídli rozhovor sami od sebe. Rozhovory jsou skvělým doplňkem k recenzí, protože přidávají unikátní obsah, který jiní pisatelé nemají – a to se líbí vyhledávačům, i čtenářům.

Bannerová reklama na webu

Ačkoliv sláva bannerů už pominula, mohou být stále výkonným doplňkem affiliate marketingu. My jsme zhruba 7 let měli v sidebaru na blogu reklamu na 50% slevu na cestovní pojištění u AXA pojišťovny. Banner po celou dobu generoval stabilní příjem.

Dnes už propagujeme v bannerech pouze svoje projekty:

1

Rozeslání v e-mailu

Pokud sbíráte e-maily svých čtenářů, tak affiliate odkazy začleňte do e-mailu. Prokliky z e-mailů se totiž také počítají.

Výborné je vložit affiliate odkazy do automatických rozesílek (které posíláte například všem, kdo si stáhnou vaše PDF).

Ideální je vše propojit a e-mailem poslat informaci o nové recenzi. Do e-mailu dejte odkaz na recenzi, ale i rovnou na recenzovaný produkt.

Prokliky z e-mailů se navíc z většiny odehrávají na desktopech a ne na mobilech. A desktopová návštěvnost je pro affil vždy konverznější (vychází to z technologie měření, která ukládá cookies do prohlížeče).

Sdílení na sociálních sítích

Svoje affiliate odkazy můžete sdílet na sociálních sítích, i když to nemívá valné výsledky. Mnohem zajímavější je na sítích sdílet odkazy na hodnotný obsah, který affiliate odkazy obsahuje.

Vhodné je pro svoje téma vytvořit skupinu na Facebooku. Do všech skupin, které jsme kdy založili, se nám do dneška organicky hlásí noví a noví lidé. Například naše VIP Skupina Loudavým krokem má už přes 2600 členů. Vlastnictví skupiny využíváme a pravidelně tam sdílíme náš obsah 😎

Umístění odkazu do patičky webu

Patička webu je stejně jako menu často proklikávaná. Doporučujeme dát si do patičky odkazy na nejzajímavější obsah s affiliate odkazy, nebo přímo samotné odkazy.

1

Sledujte výsledky

Nezapomeňte si udělat pěknou tabulku, v které si budete sledovat výsledky jednotlivých kampaní. Postupně budete zjišťovat, že některé kampaně fungují lépe, některé hůře. Může to vypadat třeba nějak takto:

1

Zároveň po nějaké době vysledujete, který typ propagace vám funguje a co nemá smysl tvořit. Každý web i autor je jiný a nedá se říct, co bude fungovat právě vám.

Velkou roli také hraje téma, o kterém píšete. 😊 Snad nemusím zmiňovat, že byste měli propagovat jen to, čemu věříte, nebo jste to sami vyzkoušeli.

Související články

3 COMMENTS

  1. Dobrý den,
    máte tipy i na nějaké jiné affilate programy než je affilbox? Nebo tu jde hlavně o propagaci toho konkrétního řešení? Vyplatí se ještě mít svůj vlastní affilate jako firma nebo je lepší to outsourcovat přes nějaké affilate řešení?

  2. Dobrý den, chtěla bych poděkovat za super článek plný užitečných informací a zeptat se na radu ohledně deep linků. Nedávno jsem se zaregistrovala do cj.com, protože booking je členem a spolupráce řeší už jen přes ně. Každopádně všechny vygenerované linky přes cj jsou blokované a varují návštěvníky před pokračováním. Chtěla bych se proto zeptat, jak máte linky na booking pořešené vy? Vytváří vám taky linky vygenerované přes cj tento problém? Předem moc díky za odpověď, Jana

Okomentovat

Please enter your comment!
Please enter your name here

Zde se nacházíte

Finance a investiceAffiliate marketing: Praktický průvodce vyděláváním pomocí blogu

O autorovi

Lukáš Konečný
Lukáš Konečnýhttps://www.lkmedia.cz
Jsme duší markeťák, miluji hory a procestoval jsem desítky zemí světa. Na tomto blogu pro vás tvořím obsah z tématických oblastí, které jsou mi velmi blízké: o cestování, marketingu, financích a zdraví.

Nejnovější články na blogu