Malé firmy tento problém znají. Kde brát čas a peníze na tvorbu obsahu na firemní sociální sítě. Mnozí si uvědomují, že kvalitní obsah je dnes klíčový, ale buďto jim docházejí nápady či zůstávají u sdílení odkazů na vlastní produkty, či jednou za měsíc napíšou příspěvek na firemní blog.
Je třeba si uvědomit, že vy ten obsah povětšinou už máte a není třeba ho dodatečně tvořit. Dnes vám proto ukážeme, co všechno lze použít jako obsah na sociální sítě.
1) Nesdílejte pouze fotografie produktů
Neomezujte se pouze na fotografie produktů, sdílejte s fanoušky a followery fotografie z chodu vaší firmy. Řekněte jim, na čem teď pracujete, koho máte v týmu, či kde berete svou inspiraci.
2) Videa mají skvělý dosah na sociálních sítích a není těžké je tvořit
Jste výrobci hraček či máte kavárnu? Ukažte krátké video z výroby, či přípravy kávy. Stačí vám k tomu kvalitní telefon. Videa z telefonu se skvěle hodí do dnes populárních Instagam či Facebook Story nebo Instagram Reels.
3) Recenze a zpětná vazba
Ať už máte e-shop, obchod, restauraci nebo poskytujete služby, vyzývejte své zákazníky, aby vám psali recenze. Tyto recenze poté můžete použít v příspěvcích na sociálních sítích. Recenze navíc mohou zákazníkům zodpovědět i případné otázky. Bojí se zákazníci, že váš produkt nebude fungovat? Sdílejte recenze ostatních a nezapomeňte svým sledujícím říct, kde si mohou přečíst další recenze. Tyto recenze můžete sdílet v příspěvku i ve Stories.
4) Zákazníci jsou vaším nejlepším zdrojem obsahu
Často doporučuji svým klientům, aby zákaznická podpora sbírala dotazy do Google Sheets. To se skvěle hodí pro e-shopy, pro freelancery ale i pro kavárny. Lidé se ptají na věci, které vám mohou připadat samozřejmé – jaký je rozdíl mezi latté a flat whitem? Jaká alternativní mléka nabízíte? Co dobrého si mohu u vás dát bez lepku? U e-shopu je samozřejmě dotazů nejvíce a někdy jsou až překvapivé. Sbírejte je a máte obsah zadarmo.
5) Jak tvořit krásný obsah na sociální sítě
Fotografie doporučuji upravovat v Lightroomu. Mají i skvělou mobilní verzi, která je zdarma. Pokud potřebujete vytvořit infografiku na Pinterest, zkuste aplikaci Canva, která je zdarma.
Zvládne v ní pracovat úplně každý a máte tam šablony, kde pouze přepíšete text a vyměníte fotografie. Statistiky pak můžete najít ve veřejně dostupných zdrojích, jako je český statistický úřad. Nebojte se hledat zdroje i v angličtině a překládat data. Pokud se chcete více dozvědět o Canvě, doporučuji kurz na Kurzeo.cz, podrobnou recenzi na tento kurz jsem sepsala tady.
Není nic jednoduššího, než hledat na Pinterestu hezké infografiky, a pak je přeložit do češtiny. Do infografiky nezapomeňte uvést zdroj vašich dat.
6) Recyklujte starý obsah
Lidé si nepamatují, co četli před rokem na sociálních sítích. Pokud pracujete jako většina profesionálů s publikačním plánem, jednoduše se podívejte, co jste sdíleli minulý rok a co bylo úspěšné. Nemusíte zkopírovat, co jste psali na sociální sítě, ale můžete se tím inspirovat nebo příspěvek jen trošku upravit. Pokud byste ho ale vypublikovali znovu, ani to není nic trestného. Někteří experti na sociální sítě pravidelně recyklují fungující obsah. Bojí se do něj totiž zasáhnout, protože jedno slovíčko může zhoršit výkon celého příspěvku.
Nezapomeňte příspěvky sdílet na vašich sociálních sítích. I na Instagramu můžete sdílet svůj blog, stačí když máte chytlavou fotografii a odkaz dáte na nějaký čas do bia a napíšete to k příspěvku. Pokud blogujete pravidelně, příspěvky neváhejte dle příležitosti recyklovat.
7) Překládat zahraniční zdroje ano, ale dávejte si pozor
Čerpat informace ze zahraničních zdrojů není nic trestného. Naopak. Řadu zajímavých článků najdete právě jen v angličtině (či jiném jazyce) a není nic přínosnějšího, než je přeložit.
Začátečnická chyba je překládat zdroje slovo od slova, přečtěte si více článků a přečtěte si je víckrát, a pak to napište vlastními slovy. Není nic horšího, než strojově přeložený text z angličtiny.
8) Sdílejte relevantní články
Nebojte se sdílet články i z jiných webových stránek. A kde je najít? Zkusili jste někdy záložku zprávy na Google? Vygooglete si, co vás zajímá, například nanotechnologie a přepněte se na záložku zprávy. Možná tam najdete řadu zpráv, které byste mohli použít. V češtině i v angličtině.
9) Twitter jako zdroj
Dobře lze i prohledávat Twitter, stačí zadat klíčové slovo a podívat se, co lidé sdílejí. Jak řekl Picasso: „Good artist copy, great artist steal.” Neberte to doslova. Jako vystudovaná novinářka doporučuji nepopírat zdroj 😉
10) Události, akce, citáty a výročí
Téměř každý den v roce je světovým nebo mezinárodním dnem něčeho. Například nyní je červenec a 2. července byl Světový den UFO, 5. 7. byl mezinárodní den objetí a hned poté byl světový den polibku, takhle bych mohla pokračovat dál.
Ne všechno se dá samozřejmě proměnit do příspěvku. Ale pokud prodáváte knihy, určitě můžete ke Světovému dni UFO doporučit lidem skvělou Sci-fi knihu, třeba Marťana nebo Spasitele. Ke světovému dni polibku můžete zas doporučit nějakou pěknou romantickou knihu. Knihy jsou celkově výborný sortiment, protože můžete využívat i toho, že každý den se narodil nějaký slavný umělec, o kterém můžete prodávat biografii nebo spisovatel. Knihkupectví se může zaměřit i na slavné motivační citáty spisovatelů.
Přečtěte si také, jak na úspěšný Instagram či LinkedIn profil. Mohlo by vás také zajímat, jak zvýšit prodeje vašeho e-shopu o 10-60 % přes affiliate programy.