Pokud máte e-shop, web nebo blog, pravděpodobně řešíte, jak dostat lidi na vaše stránky. Můžete si platit reklamu nebo sdílet obsah na sociálních sítích, nikdy ale nezískáte tak kvalitní návštěvníky, jako když si vás najdou přes vyhledávače. Jenže, jak na to, abyste se jim při vyhledávání zobrazili?
K tomu, aby byl váš obsah dohledatelný, potřebujete ovládat SEO. Při budování obsahové strategie s přihlédnutím k SEO můžete totiž získávat tisíce (i stovky tisíc) návštěvníků měsíčně bez toho, abyste platili za prokliky. Pojďme se nyní podívat na to, jak se jednoduše naučit dělat SEO. Připravili jsem pro vás taky 13 jednoduchých tipů, jak na SEO – optimalizace pro vyhledávače.
Kde začít se SEO
Pokud se SEO úplně začínáte, doporučujeme, abyste si nejprve důkladně přečetli náš článek, co to je SEO. V článku vysvětlujeme, k čemu SEO je a jak přesně funguje.
Jak zlepšit SEO: 13 jednoduchých tipů
Teď jsme vás docela potrápili s tím, co to SEO je a dokonce jsme si řekli i něco o tom, jak fungují vyhledávače. Přestaneme na vás ale mluvit jazykem SEO specialistů a řekneme si 13 jednoduchých tipů, které zvládnete aplikovat, i když tomu moc nerozumíte. Samozřejmě, pokud máte technicky zpackaný web, možná vám to nepomůže.
Následující tipy vychází mimo jiné z Google Search Essentials = doporučení o tvorbě obsahu přímo od Googlu, které by měl každý, kdo se zajímá o SEO, znát.
1) Začněte analýzou klíčových slov a analýzou konkurence
Před tvorbou obsahu si udělejte průzkum klíčových slov. Zjistěte, jaké fráze a slova lidé používají při hledání témat, která se týkají vašeho webu. Poté zjistěte, kdo a s čím se umisťuje na prvních pozicích vyhledávačům na vámi zvolená klíčová slova, na kterých chcete zapracovat. Nástroje, které vám v tom pomohou, zmiňujeme níže.
2) Tvořte nejlepší obsah na internetu
Dlouho jsem nevěděla o SEO Google a Seznamu ani ťuk, přesto se mé články umisťovaly ve vyhledávačích jako první. Proč? Vždycky jsem chtěla vytvořit nejlepší článek, který můžete najít. Nejlépe strukturovaný, čtivý pro čtenáře a plný informací. Pokud někdo měl 10 tipů, napsala jsem jich 20.
Otevřete si prvních 10 článků na internetu na vámi zvolené téma a napište článek lepší. Delší, lépe strukturovaný, srozumitelnější. Vyhledávače jsou trénované tak, aby rozpoznali obsah, který je pro čtenáře nejhodnotnější. Pokud chcete trochu více informací, na Patreon jsme přidali velmi obsáhlý návod na to, jak psát nejlepší články i s pomocí umělé inteligence.
3) Optimalizujte titulky
Název (titulek) stránky je jednou z prvních věcí, které vyhledávače zkontrolují. Zahrňte do něj klíčová slova, používejte číslovky, kde to jde. Lidé mají podle průzkumů raději lichá čísla než sudá. To neplatí pouze v případě 10, 50 a 100.
Nepište titulky příliš kreativní, tím je myšleno, že z názvu příspěvků musí být zřejmé, o co v něm jde. Když píšete článek o SEO, nepojmenuji „Velký poklad markeťáků aneb co jste asi nevěděli.“ I když to možná kreativní je.
4) Strukturujte data
Držte se srozumitelné struktury a správně používejte text. Používejte nadpisy i podnadpisy (H1 až H5) tak, aby nadpisy H2 uvozovaly větší tématické celky, které rozdrobíte na podtémata pomocí podnadpisů H3, H4 a tak dále.
Do článků nezapomeňte přidat do úvodu obsah. Používejte FAQ a další prvky, které pomohou váš obsah udělat přívětivější pro lidi při procházení. Myslete na to, že lidé při čtení článků skenují, snažte se jim proto usnadnit orientaci v textu.
Pokud je váš článek recenze, použijte strukturovaná data dle Schema.org. Každá CMS platforma na to má řadu pluginů.
5) Začněte s velmi konkrétními dotazy
Pokud začínáte, volte si taková klíčová slova ke zpracování, která jsou jednoduchá. A nemyslíme tím jednoduchá na zpracování, ale že jsou málo konkurenční. Jak to poznáte? Skvělým nástrojem je český Collabim.
Najde vám nejen přibližnou hledanost, ale u každého klíčového slova uvidíte i jak velká je na něm konkurenčnost.
Skvělým způsobem, jak rychle získat relevantní návštěvnost a budovat tak hodnotu domény, je zaměřit se na tzv. Long Tail klíčová slova. V češtině bychom jim říkali „dlouhá klíčová slova“ a jsou specifické fráze, které lidé zadávají do vyhledávačů.
Tyto fráze jsou obecně delší a konkrétnější než obecné klíčové slovo. Ačkoli mohou mít méně vyhledávání než obecnější klíčová slova, je jednodušší se na ně dostat na první pozice a přinášejí daleko cílenější přístupy.
Například, pokud máte e-shop s barefoot botami, můžete se zaměřit na obecné klíčové slovo jako „barefoot boty“. Toto klíčové slovo bude mít pravděpodobně velké množství vyhledávání, ale také vyšší konkurenci.
Pokud se na druhou stranu zaměříte na problémy, které lidi řeší s barefoot botami, jako třeba „Pomáhají barefoot boty na ploché nohy?“, nejenže budete mít větší šanci, že se rychle zarankujete, ale lidé, kteří řeší nějaký konkrétní problém, tak jsou daleko více připraveni investovat do nějakého produktu.
6) Otextujte vše, co jde
Ať už máte e-shop nebo obsahový web, textujte kategorie, značky, přidávejte popisky k fotkám i altpopisky. Vyplňujte všechny metadata, co lze. Proč? Jeden z důvodů je, že dáte vědět vyhledávačům, co v kategorií nebo na obrázku je a tím dalším, že velká většina webů na to kašle. My třeba začínáme na e-shopech vždy popisky kategorií a značek. A samozřejmě byste je měli mít lepší než vaše konkurence.
7) Prolinkujte vše, co jde = interní prolinkování
V článcích a kategoriích, zkrátka všude kde to jde, dávejte odkazy na relevantní produkty či další články. Udělejte dokonalé prolinkování webu tak, abyste udrželi lidi na vašem webu co nejdéle. Tomuhle se říká interní prolinkování.
Nebojte se ale dávat odkazy i na další weby, obzvlášť takové s velkou autoritou. Vyhledávače totiž koukají na to, i jestli dáváte odkazy na relevantní a hodnotné weby.
8) Zmenšujte obrázky
Pokud máte web na WordPressu, nezapomeňte si stáhnout plugin, který vám automaticky zmenšuje obrázky. Ti z vás, co mají e-shop na Shoptetu, pozor, Shoptet neumí zmenšovat automaticky obrázky. Musíte to udělat sami v Canvě nebo v Shortpixelu.
A proč zmenšovat obrázky? Protože čím větší obrázek, tím pomalejší načítání. A to se vyhledávačům nelíbí.
9) Pojmenovávejte obrázky
Než obrázek nahrajete, nezapomeňte ho správně pojmenovat. My pojmenováváme obrázky takto: holcicka-s-jablickem.jpg.
Jen tak řeknete vyhledávačům, co je na obrázku. Díky tomu se můžete zobrazovat například při vyhledávání v Google Images. Nezapomínejte vyplnit i všechny atributy u nahrávaných obrázků. O tom, jak tvořit dobré alt texty, se dočtete na hubspotu.
10) Pracujte správně s URL
I z URL můžou vyhledávače poznat, co na stránce je. Proto jim to usnadněte. Nedělejte je příliš dlouhé, ale snažte se je tvořit tak, aby byly jasné a výstižné. Například URL tohoto článku je www.loudavymkrokem.cz/pruvodce-seo/.
11) Získávejte relevantní zpětné odkazy
Jako první se zaregistrujte do všech možných seznamů na internetu, tím myslíme firmy.cz a založit si profil na Google My Business. Pokud jste e-shop, měli byste být v internetových katalozích a srovnávačích, pokud jste blogeři, zkuste se dostat výměnou za odkaz do článků s relevantními seznamy.
Vyměňujte odkazy s relevantními weby, ale nikdy to nepřehánějte. Pokud jste za poslední rok získali celkem 3 odkazy a v jednom týdnu byste jich získali 50, vyhledávačům to budete připadat podezřelé.
Získávejte relevantní odkazy postupně a hlavně ze stránek, které jsou hodnotné a jsou tématicky podobné k vašemu obsahu. Analyzovat kvalitu domény, ze které vám je nabízen odkaz, můžete například pomocí nástroje Ahrefs.
Jedním způsobem je i psaní guest postů na ostatní jiné weby. Pozor: Nakupování PR článků na zpravodajských webech většinou nemá smysl, protože odkazy, které z nich získáte, nejsou DO-FOLLOW, ale NO-FOLLOW. Pokud jsou no-follow, znamená to, že takové odkazy nepřenáší tzv. odkazovou autoritu. Zkrátka to říká vyhledávači „neber tento odkaz v potaz, když hodnotíš odkazovanou stránku“.
12) Sdílejte obsah na sociálních sítích
Díky sdílení na sociálních sítích získáte tzv. social signals. „Social signals“ jsou interakce, které se dějí na sociálních médiích, jako jsou lajky, sdílení, komentáře, retweety atd. Tyto signály mohou mít nepřímý vliv na SEO (Search Engine Optimization) z následujících důvodů:
- Zvýšená viditelnost: Když je obsah vašeho webu sdílen na sociálních médiích, jeho viditelnost se zvyšuje. To může vést k většímu počtu návštěv na vašem webu a tedy i k vyššímu počtu odkazů na váš obsah.
- Věrohodnost a důvěryhodnost: Když váš obsah dostává hodně interakcí na sociálních médiích, může to signalizovat vyhledávačům, že váš obsah je užitečný a hodnotný, což může také pomoci.
- Dlouhodobý efekt: Když obsah získává hodně „social signals“, je pravděpodobnější, že bude sdílen i v budoucnu, což může vést k trvalému zvýšení návštěvnosti a odkazů.
Je důležité poznamenat, že Google oficiálně prohlašuje, že „social signals“ nemají přímý vliv na hodnocení stránek. Nicméně tyto interakce mohou nepřímo pomoci SEO tím, že zvyšují viditelnost a autoritu vašeho webu.
13) Měřte a vylepšujte obsah
Používejte nástroje jako Google Analytics a Google Search Console k měření výkonu vašeho webu a k identifikaci oblastí, které je možné zlepšit. Bez měření a sledování vašeho výkonu nebudete vědět, co funguje a co je třeba zlepšit.
Doporučujeme si k tomu vést tabulku obsahového plánu, kde budete mít seznam blogových příspěvků s datumem poslední aktualizace a s poznámkami, co jste měnili.
Jak se snadno a rychle naučit SEO?
SEO se rychle naučit nedá, ale věříme, že po pročtění výše uvedených informací už máte víc přehled o tom, co je to SEO a jak se dělá. Nyní pokračujte ve studii na seznam nejlepších SEO nástrojů, k práci nebudete potřebovat všechny, ale bez některých se opravdu neobejdete. Tip: Pokud pracujete na shoptetu, natočili jsme pro vás minikurz, jak na SEO na Shoptetu.
Checklist: Jak napsat kvalitní optimalizovaný článek na WordPressu nebo Shoptetu
Jste copywriter, máte blog, nebo e-shop a chcete tvořit kvalitní články, které budou maximalizovat vaší šanci na získávání organické návštěvnosti? Máme pro vás checklisty z naší dílny, pro WordPress a Shoptet. Za cenu jedné kávy (59 Kč).
Jak na SEO na WordPressu?
Princip SEO je na všech platformách stejný, je ale pravda, že SEO na platformě WordPress je jednodušší díky širokému spektru dostupných nástrojů a pluginů. Pluginy pro lepší SEO na WordPressu:
- SEO pluginy: Existuje několik populárních pluginů pro SEO na WordPressu, jako je Yoast SEO, All in One SEO Pack nebo Rank Math. My používáme na některých webech Yoast SEO a na těch novějších zas Rank Math. Tyto pluginy nabízejí pokročilé funkce pro optimalizaci obsahu, správu meta tagů, analýzu klíčových slov atd.
- Pluginy pro optimalizaci obrázků: Abyste zrychlili načítání obrázků, je vhodné je komprimovat. K tomu můžete využít hned několik pluginů: Smush, Imagify nebo námi používaný Shortpixel.
Všechny zajímavé pluginy najdete tady.
Bonus pro Patrony: 17 nejčastějších chyb při práci na SEO
Pro předplatitele našeho Patreonu jsme natočili video s popisem sedmnácti nejčastějších a nejdůležitějších chyb, které majitelé e-shopů, blogeři i markeťáci dělají při práci na obsahovém SEO nejčastěji.
Co to je no-follow odkaz
Jednoduše řečeno, když je odkaz označen jako „no-follow“, říká to vyhledávači „neber tento odkaz v potaz, když hodnotíš odkazovanou stránku“.
Komplexně: No-follow je hodnota, která se může přidat do atributu „rel“ HTML značky odkazu. Když je tato hodnota přidána, dává to najevo vyhledávačům, jako je Google, že by neměly přenášet žádnou „linkovou autoritu“ (také známou jako „PageRank“) na odkazovanou stránku.
Příklad no-follow odkazu v HTML může vypadat takto:<a href="http://example.com/" rel="nofollow">Odkaz na example.com</a>
No-follow odkazy se často používají, když webová stránka nechce být spojována s odkazovanou stránkou, nebo nechce přenášet svou linkovou autoritu na ni. To může být případ, když odkaz vede na web, který nemá dobrou reputaci, nebo když odkaz vede na reklamu nebo sponzorovaný obsah.
Je důležité poznamenat, že Google a jiné vyhledávače mohou stále indexovat stránky, na které vedou no-follow odkazy. No-follow atribut jen říká vyhledávači, aby nebral odkaz v potaz při hodnocení odkazované stránky.
Co je SEO článek?
SEO článek je název pro článek, který je optimalizovaný pro vyhledávače. To znamená, že má obsah zaměřený na určitá klíčová slova a má správně strukturovaná data.
Jak se naučit SEO?
Naučte se nejprve jak fungují vyhledávače a potom základní principy tvorbu obsahu. SEO specialista by měl znát technické aspekty vyhledávačů a zároveň by měl být dobrým copywriterem. Jak na SEO se probírá i na Patreonu Loudavým Krokem.
Jak zlepšit SEO webu?
Udělejte si technický a obsahový audit a potom krok za krokem zlepšete všechny metriky a začněte tvořit obsah na míru klíčových slov, které objevíte obsahovým auditem.
Za jak dlouho se dostanu na první příčky ve vyhledávačích?
Pokud máte v pořádku všechny technické aspekty a již vybudovanou nějakou autoritu domény, nejlepší výsledky váš obsah dosáhne za 6 měsíců od publikace / aktualizace. Pokud ne, je buď špatný obsah nebo nemáte dostatečnou autoritu domény.
Jak se dostat na první příčky ve vyhledávačích?
Tvořte nejlepší obsah na internetu, který bude strukturovaný dle SEO doporučení. Základem je mít technicky optimalizovaný web.
Kdy se dostaví výsledky optimalizace?
První výsledky s klienty máme do 3-6 měsíců. Záleží vždy na počátečním stavu.
Kolik stojí SEO?
Kvalitní práce SEO specialisty na malých a středních projektech vyjde na 20-70 tisíc měsíčně dle požadavků na výsledky. Počáteční investice bývají dražší.
Jaký je nejlepší nástroj pro SEO?
To nelze jednoduše říct, ale k nejpopulárnějším nástrojům patří Marketing Miner a Collabim.
Co dělat, když SEO nefunguje
Nejspíš máte něco technicky špatně, kontaktujte zkušeného SEO specialistu (třeba Lukáše).
Kdo je Pavel Ungr?
Pavel Ungr patří mezi nejznámější české SEO konzultanty.
Co je SEOLOGER?
SEOLOGER je akce pořádaná Pavlem Ungrem. Je to pravidelně opakující se akce pro SEO specialisty, na které se diskutují aktuální SEO problémy. Můžete se přidat i do FB skupiny.
Kdo je Michal Binka?
Michal Binka patří mezi nejznámější české specialisty, který pracuje pro agenturu SEO PRAKTICKY.
Jak zapnout SEO?
SEO není něco, co lze jednoduše zapnout nebo vypnout jako vypínač. SEO je kontinuální a dynamický proces, který vyžaduje plánování, optimalizaci a průběžnou údržbu. Existuje mnoho faktorů, které ovlivňují SEO, a mění se neustále v závislosti na změnách algoritmů vyhledávačů a chování uživatelů.
Jaké jsou nejlepší SEO pluginy pro WordPress?
Co to je kladivo na vaše SEO
Kladivo na vaše SEO je brand SEO specialisty Pavla Ungra.