...

HCU Helpful Content Update – Co to znamená pro SEO a vaše weby

Google vydává každý rok několik aktualizací svých algoritmů, které mají dopady na výkon webů ve vyhledávači. Některé aktualizace téměř žádné změny nezpůsobí, jiné zase ano. Zářijový Helpful Content Update (HCU = Užitečný obsah) patří mezi ty, které SEO vodami zahýbaly pořádně.

HCU ukazuje, kam Google v hodnocení webových stránek dlouhodobě směřuje a je to tak zásadní update, že jsem se rozhodl si udělat hlubší analýzu a prošel jsem desítky reportů zahraničních SEO specialistů, abych zjistil, na jaké prvky a postupy klade Google největší důraz = na co se nyní při tvorbě webů soustředit. A protože se jedná o opravdu zásadní změny, rozhodl jsem se sepsat tento článek, který budu pravidelně aktualizovat, zaměřený na vše, co o HCU víme.

HCU byl oznámen Googlem 14. září 2023 a rollout byl dokončen 28. září 2023. Největší dopad byl vidět klasicky v mezinárodních SERPech, ale i v ČR došlo k větším změnám.

Pokud se tedy zabýváte optimalizací webů pro vyhledávače a tvoříte weby za účelem monetizace, bude pro vás tento článek zdrojem cenných informací. Tak pojďme na to!

Co o HCU říká samotný Google

Tuto sekci volně přebírám z tohoto zdroje, protože je to skvělý výtah z Google Developer Docs, který bych sám lépe nevymyslel.

Google na svých stránkách pro vývojáře HCU často zmiňuje a věnuje mu celou sekci. A ačkoliv všichni víme, že rady Googlu jsou často zavádějící (tvrdí, že něco nemáme dělat, ale ono to skvěle funguje 😅), rozhodně byste měli vědět, co o HCU říká jeho původce. Takže:

1) ‚‚Systém HCU generuje jeden signál pro celý web’’ (Zdroj)

Site-wide signál je hodnotící faktor (jedno číslo), kterým Google hodnotí celý web naráz. Hodnocení každé URL na webu je potom odvozeno kombinací hodnocení samotné URL a celého webu. Weby s nízkým HCU hodnocením tedy mohou podrývat i doteď excelentně fungující URL.

2) ‚‚Systém HCU odměňuje obsah, u kterého návštěvníci mají pocit, že měli uspokojivý zážitek, zatímco obsah, který nesplní očekávání návštěvníka, nebude fungovat tak dobře.’’ (Zdroj)

Tímto Google říká, že ještě více klade důraz na to, zda u vás návštěvník našel odpověď na všechny otázky, které v té chvíli o tématu měl.

3) ‚‚Tento klasifikační proces je zcela automatizovaný, s využitím strojového účení. (Zdroj)

Toto je VELMI důležitý nový prvek. Říká, že používají AI klasifikátor ke zpracování dat pro aktualizaci užitečného obsahu.

4) „Náš klasifikátor běží nepřetržitě, což mu umožňuje sledovat nově spuštěné weby a stávající weby.“ (Zdroj)

AI klasifikátor běží neustále. Pokud váš web HCU zasáhl negativně, tak po potřebných úpravách nemusíte čekat, než přijde nový update od Google. Jakmile pro váš web Google skóre přepočítá a bude vyšší než doposud, měli byste okamžitě zaznamenat změny v počtu zobrazení ve vyhledávačích.

5) „Hodnocení webů tímto systémem může trvat několik měsíců.“ (Zdroj)

Toto sdělení lze interpretovat tak, že Google nejspíše pro udělení HCU skóre potřebuje velké množství dat a u menších webů mu bude ohodnocení trvat delší webu. Nebo naopak tím chtějí říct, že problém bude u velkých webů, protože jim zabere nějakou dobu, než celý web znovu projdou a budou schopni přidělit skóre.

Google poskytl dlouhý seznam otázek, které byste si měli položit při vytváření obsahu, abyste dokázali posoudit, zda je v očích Googlu užitečný.

Výtažek těch nejzásadnějších otázek:

  • „Prezentuje váš web informace tak, že jim chcete věřit? Například je jasný zdroj, důkazy o odbornosti, pozadí autora nebo webu, který jej publikuje, například prostřednictvím odkazů na stránku autora nebo na stránku O webu?“
  • „Je tento obsah napsán nebo přezkoumán expertem nebo nadšencem, který prokazatelně zná dané téma velmi dobře?“
  • „Je z obsahu jasné, že má autor s popisovaným tématem vlastní zkušenosti a téma do hloubky zná nebo mu rozumí (například odborné znalosti získané skutečným použitím produktu nebo služby nebo návštěvou místa)?“
  • „Máte stávající nebo zamýšlené publikum pro svůj podnik nebo web, které by považovalo obsah za užitečný, pokud by přišlo přímo k vám?“
  • „Zanechává váš obsah čtenáře s pocitem, že potřebují znovu použít Google, aby získali lepší informace z jiných zdrojů?“
  • „Máte v obsahu odkazy, které vedou k dalším informacím o autorovi nebo autorech a oblastech, o kterých píšou?“

Jak vidíte, HCU klade důraz na expertízu autorů a kvalitu obsahu, dále tedy posiluje význam E-E-A-T signálů.

Google po nás chce, abychom se zamysleli nad tím:

  • kdo náš obsah píše,
  • pro koho obsah tvoříme,
  • proč obsah tvoříme.

Tvoříte obsah jen pro vyhledávače? ŠPATNĚ. ❌

Využíváte ve velké míře automatizaci pro tvorbu obsahu? ŠPATNĚ. ❌

Tvoříte obsah tak, že sumarizujete to co napsali ostatní a nepřidáváte nic moc nového? ŠPATNĚ. ❌

Rozhodli jste se tvořit obsah o nějakém tématu jen proto, že má hledanost? ŠPATNĚ. ❌

Přidáváte na web hodně nového obsahu, nebo mažete starý, protože očekáváte, že pak bude vaše stránka v očích Googlu ‚‚fresh’’? ŠPATNĚ. ❌ (Ovšem odstranění neužitečného obsahu pomoci prý může)

Jak Google vypočítává Helpful Content Score (HCS)

To samozřejmě nikdo neví, ale na základě testování má světová SEO komunita hrubé odhady, jak Google k vypočítávání HCS přistupuje.

Největší rozdíl je v tom, že AI klasifikátor už opravdu rozumí obsahu na stránce. Všeobecné doměnky o AI klasifikátoru:

  • AI klasifikátor nečte text celý, ale nejspíše jen prvních 2000 slov (vychází z limitů použitých AI toolů)
  • HCS hodnotí primárně články a nejspíš neklasifikuje homepage, kategorie ani produkty

Spekulace: Podle Erica Lancherese může HCS skóre web jen penalizovat, ale nedá mu boost, tedy nabývá hodnoty 0-1. Pokud tedy dostanete od běžných Google algoritmů skóre URL 95 (na škále 1-100) a celkové HCS skóre vašeho webu bude 0,75, pak bude celkové skóre vaší URL 95*0,75=71,25. Teoreticky vás tedy mohou předběhnout v SERP weby, které mají *o něco* horší konkrétní URL, ale vyšší HCU skóre celého webu.

V praxi to znamená, že i když bude jen menší část vašeho webu nekvalitní, nebo tak hrozná, že kvůli ní obdrží celý web nizké HCS skóre, bude se špatně dařit i excelentním kouskům obsahu, které doteď bezvadně fungovaly.

Na druhou stranu může vysoké HCS skóre pomoci URL, které doteď neperformovaly dobře. Tak si vyberte.😊

Abych si udělal větší jasno v tom, jaké reálné kroky teď můžu udělat, abych webům našich projektů i klientů pomohl, sepsal jsem následující seznam věcí, které jsou nově v rámci HCS důležitější:

Tipy, na co se v rámci optimalizace na HCS zaměřit

Uvádějte autora a důležité informace na začátku

Pokud je pravda, že AI klasifikátor čte jen část obsahu, uvádějte autora článku a odkazy na jeho BIO hned v úvodu a ne až pod textem.

Pokud můžete (například se jedná o obchodní nabídku), uveďte do těla textu e-mail a telefonní číslo, kam se případní zákazníci mohou obrátit. Nenechávejte to na formulář na konci stránky, ale uveďte nabídku v prvních 2000 slovech.

Určitě byste měli v úvodu mít:

  • Jméno autora (prokliknutelné)
  • Datum publikace / Datum aktualizace článku
  • Jméno člověka, který obsah zkontroloval (experta)

Vyrobte si box s informací o autorovi a vložte jej do sidebaru každého příspěvku.

Dejte si práci s popisem autorů a jejich zkušeností

Každý článek na vašem webu by měl mít jasného autora. Pseudonymy a týmové podpisy nestačí. Jméno autora by mělo být prokliknutelné a na stránce autora by měl být autor dostatečně popsán. Neměli byste zapomenout zmínit:

  • Celé jméno autora
  • Jak autor souvisí s webem a jeho tématem
  • Kde autor nabral zkušenosti, proč je na dané téma expertem
  • Odkazy na autoritativní stránky, kde autor také publikuje na stejné téma
  • Odkazy na osobní web autora, případně jeho sociální sítě
  • Seznam všech článků, které pro web napsal
  • Kontakt na autora

Nedokládejte odbornost autora pomocí obrázků, ale pomocí jednoduchého textu. Vaše fotografie s šuplerou vám hodnocení v očích Google nezvedne, ale tato věta ano: ‚‚Jsem truhlář s 20 lety zkušeností. Působím v Praze a blízkém okolí a mezi mé klienty patří například Alza a Miele.’’

Citace reálných zdrojů

Do teď Google textu příliš nerozuměl a spoléhal se především na interní a externí odkazy při sémantickém porozumění textu. S AI je to ale jiné. Pokud v článku o nanotechnologiích uvedu ‚‚jak říká Asociace nanotechnologického průmyslu’’ a popíšu nějaký relevantní fakt, tak je to plusový faktor.

Nepište zbytečně dlouhé texty

Je možné, že technika ‚‚psaní do vyčerpání tématu’’ nebude už tak dobře fungovat. Jednak proto, že Google si text nejspíš nečte celý, tak proto, že URL optimalizovaná na odpověď na jeden konkrétní dotaz bude mít odpověď na daný dotaz hned na začátku, kdežto v prvním případě bude například až v desáté sekci článku.

Po HCU updatu se o téměř 4 % zkrátila průměrná délka článků dobře performujících v SERPu.

Příklad: Pokud se chcete rankovat na klíčové slovo ‚‚jak se zaregistrovat na Revolut’’, tak bych už nezačínal tím, že popíšu ‚‚Co je Revolut’’ ’’Jaké má výhody Revolut’’ a někde v těle článku uvedu také jak se zaregistrovat. To už není helpful, protože uživatel musí informaci na vašem webu hledat. Lépe se bude nejspíše rankovat článek, který bude zaměřený jen na samotnou registraci, ideálně pár slov a několik screenshotů.

Originální obrázky

Kde to jde, používejte vlastní obrázky / fotky. Pokud jste v cestovatelském odvětví, pořizujte vlastní fotografie a v ideálním případě byste na fotkách měli být. Google AI na 99 % zatím fotky číst neumí, ale brzy to přijde a obecně se předpokládá, že originální fotografie a ‚‚důkazy’’ o tom, že jste na daném místě opravdu byli, budou rank factor (autor na fotografii na místě, o kterém píše, je docela dobrý důkaz).

Blog jako homepage = špatně

Pokud máte na domovské stránce pouze přehled článků, tak nevyužíváte velkou příležitost. Homepage webu by měla návštěvníkovi říci, co vše na webu najde a kdo web tvoří. Weby s blogovou homepage v průměru dopadly po HCU hůře.

Váš web má být reálný business

Čím více je z vašeho webu cítit, že jde o reálný business, tím lépe. Weby psané čistě pro SEO dopadly po HCU v průměru hůře. Naopak weby, kde je jasná persona, firma, nebo brand, dopadly lépe.

Zkuste zapracovat na web e-shop

Zamyslete se, zda na svůj web nemůžete zařadit mikroslužbynebo produkty, které byste mohli prodávat. My například prodáváme cestovatelské mapy.

Nepoužívejte neupravené šablony

Blogy se stockovými šablonami dopadly po HCU hůře. Zainvestujte do vlastní šablony, nebo stávající šablonu upravte tak, aby lépe sloužila vašemu obsahu.

Nepoužívejte mnoho intruzivních reklam

Pokud je váš hlavní zdroj monetizace webu reklama a HCU vás hodně zasáhl, možná budou na vině reklamy. Pokud je hlavní obsah obalen reklamou, případně je k němu kvůli reklamě úplně zamezen přístup, je web hodnocen jednoznačně jako neužitečný.

Otevřete svůj web komentářům

Nezakazujte na svém webu komentáře. Naopak, tvorbu komentářů uživateli podporujte. Weby s velkým počtem komentářů performují lépe.

Stránky s více zdroji návštěvnosti dopadly lépe

Obecně to vypadá (už dlouhodobě), že Google oceňuje, když má web návštěvnost z více zdrojů a nespoléhá se jen na organickou návštěvnost (tzv. written for Google).

Zdroje a další čtení:

Související články

2 COMMENTS

  1. Díky za článek, weby si asi trochu poupravím 🙂

    Co se týče těch originálních obrázků – někde jsem četl, že Google umí nebo bude umět číst meta informace o obrázku, takže se může zdát, že jsou potřeba originální obrázky. Já to řeším tak, že obrázky, které nejsou focené mnou, kopíruju do Photoshopu/Malování nebo jiného editoru, občas trochu změním velikost, poměr obrázky (velmi lehce ho deformuju), pokud se dá, zrcadlově otočím a pak uložím. Dělám to takhle na pár webech a minimálně na jednom to docela funguje, i free stock photo fotky mi dává do SERPU pro dané vyhledávání mezi doporučené obrázky 🙂

Okomentovat

Please enter your comment!
Please enter your name here

Zde se nacházíte

MarketingHCU Helpful Content Update – Co to znamená pro SEO a...

O autorovi

Lukáš Konečný
Lukáš Konečnýhttps://www.lkmedia.cz
Jsme duší markeťák, miluji hory a procestoval jsem desítky zemí světa. Na tomto blogu pro vás tvořím obsah z tématických oblastí, které jsou mi velmi blízké: o cestování, marketingu, financích a zdraví.

Nejnovější články na blogu