...

Jaké je kempování na Havaji a kolik to stojí

Vyrazili jsme na dva týdny do ráje uprostřed oceánu na havajský ostrov Maui. Nejsem si jistá, kdy vznikl nápad, že tam budeme kempovat, ale čím více jsme se na to připravovali, tím více jsme se nemohli dočkat. Spaní v kempech na pláži, či v kráteru na Haleakala bylo něco exotického, co jsme ještě nikdy nedělali. Pojďme se podívat na to, jaké je kempování na Havaji a kolik nás stálo.

Kolik stojí kempování na Havaji

Navíc by nám to mohlo ušetřit peníze, které budeme potřebovat na našem tříměsíčním roadtripu po Severní Americe. Hawaii je totiž jedno z nejdražších míst, kam se můžete vypravit, i kemp vás vyjde na cca 400–920 Kč na noc. A ceny se stále zvyšují.

Problém se spaní v hotelech či airbnb byl také v tom, že pohodlí každodenní wifi, či kuchyně/snídáně, by pro nás znamenalo, že bychom se pravděpodobně vypravili na objevování Hawaii každý den tak kolem deváté či desáté. To je na Hawaii pozdě, protože tady je tma už v 7 večer.

Spát jsme chodili kolem osmé či deváté a budili jsme se v půl šesté ráno. Na Wifi jsme si zajeli účelně a práci, která nám normálně zabere i třeba den, jsme vyřídili za pár hodin. V posledním kempu pak bya i Wifi, tak jsme po večeři chodili pravidelně na 2-3 hodinky pracovat.

Nakonec jsme se rozhodli pro první dva dny v Airbnb v Haiku, protože jsme přiletěli pozdě v noci a kemp blízko hlavní města Kahului byl zavřený.

Chystáte se na Havaj? Pořiďte si průvodce, kterého jsme používali my

Kolik nás celkově stály dva týdny na Hawaii

Dva týdny na Havaji nás vyšly na jednu osobu 27 657 Kč (s cestovní kanceláří vás pobyt vyjde na TÝDEN na cca 50 000 Kč a více)

Navíc, dárek pro Lukáše k narozeninám – výlet k ostrovu Lanai, šnorchlování pro dva za 181 USD,

Mrkněte se na to, jak si vedeme finančně na našem 3 měsíčním cestování –> tady

Cena jídla na Havaji

Na začátku jsme si udělali nákup na dva týdny kempování, věděli jsme, že většinu dní si nebudeme moct nikde koupit suroviny, zároveň na Havaji je stálá teplota přes den 29 stupňů a v noci 22, to znamená, že si nemůžeme kupovat nic moc čerstvého.

Tohle je základ našeho stravování. Ukázalo se, že nakupovat ve velkém balení byla chyba, protože ačkoliv Tikka Masala i polévky byly organic a nebylo v nich nic špatného (žádná éčka ani konzervanty), tak v druhém týdnu už jsme je nemohli ani vidět.

Občas jsme si koupili nějaké ovoce ve stáncích, došli si do Foodlandu (supermarket) pro sushi či sendviče. A párkrát jsme si dopřáli i jídlo jako místní lidi z Foodtrucků, a taky jsme si zahráli na turisty a šli do restaurace. Naše slabina byly studené nápoje, těm jsme podléhali v druhém týdnu na teplejší straně ostrovat častěji. Takže pokud chcete jet víc na budget, můžete. My jsme měli rozpočet 65 USD na den, do kterého se ale muselo vejít ubytování, které jsme neměli zaplacené předem, benzín a jídlo.

Kempy na Havaji: Kde kempovat

Jsme zvyklí na superčisté a udržované kempy z kanadských Rockies, takže nás mnohdy zaskočila neudržovanost těch na Hawaii. Vyzkoušeli jsme všechny dostupné pro jednotlivce.

Waianapanapa

waianapanapa beach park maui hawaii

2 noci, splachovací záchody, sprchy, pitná voda, žádný signál, možnost pronajmutí chatky

Kemp blízko Hany. Jede se do něj z Haiku 3 hodiny s menšími zastávkami po slavné “Road to Hana”, což má být nejkrásnější cesta na Havaji.„Tady je ale bordel,” Lukáše džungle příliš neohromila. Nachází se na východní části ostrova, kde celoročně stále prší. Pojedete tedy džunglí, kde můžete vystoupit a jít na túry k vodopádům, ve kterých se můžete koupat. Všude je bláto, mokro, bambusy a kokosy.

Wainapanapa patří k těm lepším kempům, nachází se zde záchody, venkovní sprchy a zdroj pitné vody. Jste hned nad černou pláží a na začátku Kings Trail – Pi’ilani Trail, která vede podél útesů. Pokud půjdete, vyjděte brzo ráno, jde se stále po sluníčku.

Kdybyste se rozhodli pro Wainapanapa, naše rada je: Vařte včas. Každou noc tam prší, a to jsme tam byli v černu, kdy tam má pršet nejméně.

Kipahulu

kempování na Havaji:  kipahulu campground hawaii maui

1 noc, záchody alá kadibudky, pitná voda u visitor centra (kde jsou i normální záchody), signál špatný, ale je

Z Waianapanapa můžete pokračovat dál po daleko drsnější cestě do Kipahulu, který se nachází už v národním parku Haleakala. Ačkoliv tady jsme měli být podle průvodce zcela bez signálu, paradoxně tu byl. Nejdříve jsme se dost vystrašili, protože v kempu vůbec nic není, jen tráva uprostřed ničeho, ale po větším průzkumu jsme našli místo na kempování kousek od hlavního kempu přímo na útesu u oceánu. A západ slunce nám vynahradil všechno prvotní zklamání ze zapáchajících kadibudek a žádné možnosti se umýt, protože vstup do oceánu se tady nedoporučuje a my jsme ani přístup nenašli.

Tady můžete jít na dva hiky, Waimoku Falls k vodopádům, a pak na Seven Sacred Pools. My jsme vyrazili k vodopádům, celou dobu pršelo, ale trvalo to jen necelé tři hodiny. Pak jsme se vším blátem museli spát ve stanu.

Hosmer Grove

1 noc, záchody alá kadibudky, pitná voda, signál je

Z Kipahulu jsme to vzali oblikou přes Baldwin pláž u Kahului, kde jsme si zaplavali a vysprchovali. Doporučujeme, stojí to za to. Hosmer Grove byl kemp, kde jsme málem zmrzli. Jedná se o místo, kde lidi povětšinou spí, když jdou na Haleakalu. My jsme druhý den šli na náš nejdelší hike v kráteru, kde jsme měli i kempovat, tak nám přišlo rozumné tady spát. A taky nic dalšího blízko není. Připravte se, že vám v noci bude zima, teplota může klesnout až k nule.

Jinak je kemp hezký, malý a má přístřešek, kde lze vařit, když prší.

Haleakala kráter

kempování na Havaji:  haleakala crater maui hawaii

1 noc, nepitná voda, kadibudky, žádný signál

21 kilometrů jsme šli do kempu v kráteru do Paliku, kde se nachází také chatka, kterou si můžete pronajmout. Ačkoliv jsme se po Hosmer Grove připravovali na šílenou zimu, ráno bylo chladné, ale ne mrazivé. U chatky je kadibudka, kam když jsem vešla, tak na mě vyrazil roj much, které mi létaly kolem zadku. Představa kopání důlku, abych si mohla dojít na záchod, mi byla rázem bližší. Všude tam chodí zvláštní kachny jménem Nene (kachny to možná nejsou, ale vypadaj tak a vydávají zvuky, které připomínají krávu kříženou s kachnou).

Polipoli

1 noc, nepitná voda, kadibudka, signál slabý

Poslední 3 míle do kempu jedete 20 minut. Silnice je spíš jedna díra vedlé druhé než silnice a velmi živě nám připomínala náš roadtrip po Rumunsku. Není divu, že jsme v kempu byli sami. Kadibudka doslova voněla nepoužívaností. Kdybychom neměli kemp zarezervovaný dopředu, asi bychom se otočili a jeli pryč. Cestou jsme potkali divoká prasata a ty nám pak chodila kolem stanu v noci a chrochtala.

Papalua Beach Park

kempování na Havaji: papalua beach park hawaii maui

1 noc, žádná voda, kadibudka udržovaná, signál je

Mezi Kihei a Lahainou na západním pobřeží, kde je povětšinu roku pouze sluníčko a sprchne jen sporadicky se nachází tento kemp na pláži. Problém byl, že ho lze rezervovat buďto v Lahaině na Hawaii nebo telefonicky. O prvním způsobu jsme nevěděli a nedovolali jsme se.

Kontrola nás nevyhnala, jen nám vysvětlili, kde si permit koupit.

Olowalu

kempování na Havaji: olowalu campground hawaii maui

Pitná voda, sprchy s teplou vodou, splachovací záchody, zásuvky, Wi-fi, káva ráno ZDARMA, ovoce, které roste v kempu (Manga, papáji, kokosy) ZDARMA

Kempování u pláže Olowalu je na Hawaii ráj mezi kempy. Nejenže máte vše, co potřebujete, ale je zde i u “recepce” Wi-fi a čistotou se vyrovná kempům v Kanadě. Problémem je, když se zvednou vlny, tak zavřou velkou část kempu, protože by vás mohla zatopit. Doporučujeme rezervovat si proto pro jistotu kemp dál od vody.

Kde se mýt, když není v kempu voda

V Papalua Beach Parku, Polipoli, Haleakala kráteru a v Hosmer Grove se neumyjete. Až na Haleakalu to není takový problém. Zajeďte si na nejbližší pláž. My jsme takhle jezdili na Baldwin beach a pak z Papalua Beach Parku jsme trávili čas na plážích v Lahaině, tak to už nebyl problém. Připadáte si divně? Uvidíte řadu místních, kteří se tam po koupání v moři myjí šampónem a mýdlem, takže se nebojte a hurá na to. Pro ty krušnější chvíle, když není kde, si s sebou vemte vlhčené ubrousky.

Hikování na Maui

Hawaii je perfektně různorodá, takže zde můžete zažít hikování v džungli po cestě, která vás dovede k vodopádům, kde se můžete koupat. Hikuje se tu v lese, na horách i v kráteru.

Když jsme hledali ale nejlepší hiky na Hawaii bylo to obtížné, nějaké souhrné informace nenajdete, proto tady máte seznam hiků, které jsme si vybrali my.

Twin Falls

twin falls maui hawaii

30–45 minut

Velmi krátká cesta k vodopádům, pod kterými se můžete koupat. Lze to jít i v žabkách, ale boty do vody jsou vhodnější, protože jdete skrz říčky a snadno vám je může odnést proud. V autě byste si nic neměli nechávat na parkovišti věci, protože je to jedno z hlavních míst, kde se vykrádají.

Bamboo Forest Trail

bamboo forest trail hawaii maui

3 hodiny

Cesta džunglí kousek od Haiku, která vás dovede celkem k několika vodopádům. Dávejte si pozor, cesta není značená a průvodce od Lonely Planet dává pochybné instrukce, jak k nim dojít. Až přejdete řeku, dejte se doleva, cesta doprava bývá vyšlapaná, ale nic tam není, akorát by vás navedla zas zpátky a museli byste se plazit pod bambusy. Za chvíli dojdete k prvním vodopádům, od kterých pokračujte doprava podél řeky, až dojdete k druhým vodopádům, kde se můžete vykoupat. Cesta pak pokračuje nalevo, kde je provaz, kterého se musíte přidržovat, jak se škrábete nahoru. Dojdete k vodopádům, kde si můžete hrát na tarzana a skočit si dovody tak, že se rozhoupete na provaze. Průvodce psal, že musíte vodu přeplavat, ale lze ji obejít a pokračovat dál po žebříku nahoru, kde jsou krásná průzračná jezírka.

Neberte si toho s sebou moc, budete potřebovat obě ruce a nejlepší boty na tento hike jsou boty do vody.

Pi’ilani Trail

piilani trail maui hawaii

3 hodiny, 6 mílí, téměř žádné převýšení

Začíná u Waianapanapa kempu a jdete celou dobu po útesech podél pobřeží. Vyražte brzy ráno, protože jdete stále po sluníčku a cesta se může tak stát daleko náročnější, než skutečně je. Pokud neradi hikujete, můžete se kdykoliv obrátit a jít zpátky, výhledy se příliš nemění. Pokud dojdete až nakonec, můžete jít zpátky po silnici, kde jsou malé části se stínem a možná vás někdo i kus sveze.

Vemte si alespoň tenisky.

Waimoku Falls

waimoku falls maui hawaii

2,5 hodiny

Výstup k vodopádu skrz bahnitou džungli s bambusy, lijány a starými stromy. Není to příliš strmé, ale pokud vám bude pršet, začne to být kluzké. Vemte si alespoň tenisky.

Haleakala kráter – hikování

42 km, dva dny

Zaparkovali jsme na místě, kde jsme chtěli skončit a vydali jsme se stopovat na summit. Vzalo nás hned druhé auto. Ze summitu jsme šli zpátky k visitor centru, kde začínala naše dvoudenní pouť po cestě Keonehe’ehe’e Trail. Tam jdete stále z kopce po vyprahlém kráteru k první chatce Kapalaoa, která se objeví po cca 10,5 km od začátku oficiálního trailu. Nenechte se zmást ukazateli, naše fitbity naměřili daleko více mílí, než na nich bylo. U Kapalaoa se krajina už začíná zelenat a vidíte první kachny Nene. Od chatky je to pak dalších 9 km k chatce Paliku, kde jsme i my kempovali. Tato část je blíže Haně, a proto je úplně porostlá zelení. Cesta nám trvala 6,5 hodiny a sluníčko svítilo celou dobu, takže jsme dorazili i přes vrstvy opalovacího krému totálně spálení. Ze sumitu to bylo celkem 21 km.

Druhý den jsme vyrazili z Paliku zpátky k autu po Halemau’u Trail. Tato trail vedla k Holua chatce. Krajina se zase postupně měnila ze zelené po vyprahlou pustinu, která hrála červenou, černou, hnědou a zelenou barvou. První část byla mírně do kopce, ale od Holua chatky na posledních 8 km byla strmě nahoru přes zelení porostlý kopec. Prakticky jsme se museli vyškrabat ven z kráteru. Fitbit naměřil celkově 21 km.

Tip: Nutnost vzít si hikovací boty, opalovací krém SPF nad 50, pláštěnku, několik vrstev, připravte se na zimu i vedro, v noci chladno bude určitě. My jsme udělali chybu a byli jsme připraveni na chladno, protože nám všichni říkali, ať se na to připravíme. Ale místo, aby pršelo, tak na nebi nebyl ani mrak po většinu trailu. Vemte si dost vody k první cabin, kde si můžete další vodu převařit či použít filtr na vodu, nemusíte tak tahat víc jak 2 litry na osobu. Pijte hodně, jste blízko rovníku, takže k první chatce se donuťte vypít alespoň litr. Nezapomeňte pláštěnku, dost jídla na dva dny a filtr na vodu nebo vařič, kterým si ji převaříte.

Co jsme s sebou měli my:

Weihe’e Ridge Trail

waihee ridge trail maui hawaii

3 hodiny, cca 10 km

Po Haleakala kráteru to nejkrásnější na Hawaii. Připomínalo mi to Srí Lanku. Průvodce to popisuje jako výšlap botanickou zahradou tropickou flórou. Je to trail, který vede stále nahoru, takže se u toho trochu zapotíte. Vyražte na sedmou a vyhnete se nejen lidem, ale také mrakům. Když jsme šli zpátky, už bylo zataženo.

3 nejlepší pláže na Maui. Víme, kde plavat s želvami.

Tady je seznam našich nejoblíbenějších plážích na havajském ostrově Maui, a že jsme zkusili téměř všechny

1) Baldwin Beach

baldwin beach hawaii maui

Klidná přes den na plavání, odpoledne se zvedne vítr a můžete blbnout ve vlnách. Nachází se kousek od hlavního města Kahului.

2) Ho’okipa Beach Park

hookipa beach park maui hawaii

Pláž, kde můžete plavat s želvami, které si sem přijíždějí odpočinout při své plavbě oceánem. Najednou jich můžete vidět na pláži odpočívat až desítky, a pokud máte šnorchl, vyražte do vody. Jen si dejte pozor, tato pláž je také rájem pro surfaře, takže jsou zde obrovské vlny a odpoledne to může být až příliš silné na šnorchlování.

3) Kahekili Beach Park

kahekili beach park maui hawaii

Naše nejoblíbenější pláž u Lahainy. Zatímco všichni míří na Ka’napali beach, tady si můžete užít písečnou pláž s tyrkysovým oceánem pouze s pár dalšími turisty. Když přijdete dopoledne, dobře se tady i šnorchluje, hned po vlezu do vody ponoříte hlavu a vidíte rybky z Hledá se Nemo.

Videoreportáž

Tipy a triky pro cestování po Havaji

Co si zabalit

Podívejte se na náš návod pro balení na cesty, který vám s přípravou pomůže. Vyberte si správný cestovní batoh, prohlédněte si cestovní vychytávky a nezapomeňte doma nic důležitého.

Kde sehnat letenky

Levné letenky hledejte na Kiwi, jsou to náš oblíbený portál. Určitě si přečtěte náš návod jak na levné letenky.

Půjčení auta

Běžně používáme srovnávač RentalCars.com, který nám pomáhá při výběru poskytovatele auta.

Rezervace ubytování

Booking.com je náš nejoblíbenější vyhledávač hotelů. Hotely vždy porovnáváme s nabídkou místních bytů a pokojů na Airbnb (725 Kč sleva). Přečtěte si, jak levné ubytování hledáme my.

Nezapomeňte na pojištění

Cestovní pojištění je naprostá nutnost. Na kratší cesty volíme AXA (50 % sleva) a na delší cesty britskou pojišťovnu True Traveller. Podívejte se na srovnání všech pojišťoven a vyberte si tu, která vám nejvíce vyhovuje.