Pokud jste v posledních týdnech četli o nějaké umělé inteligenci, pravděpodobně to byl jazykový model ChatGPT, který dokáže odpovědět prakticky na jakoukoliv vaší otázku, napíše za vás článek i slohovku do školy. ChatGPT dokáže kódovat, poradit vám, kam zajít v Paříži do restaurace a umí skvěle překládat. Pojďme se podívat na to, jak přesně funguje, jaká jsou jeho dosavadní omezení a ve kterých odvětví ho můžete používat.
Co to je ChatGPT
ChatGPT je sofistikovaný jazykový model od společnosti OpenAI. Existuje už pět let, ale poprvé byl zpřístupněn veřejnosti v roce 2020.
Je založený na GPT (Generative Pretrained Transformer), dokáže generovat text, který je srozumitelný, koherentní a relevantní. Ovládá se pomocí tzv. promptů (příkazů). Zjednodušeně je to umělá inteligence, která dokáže odpovídat na téměř jakoukoliv vaší otázku či zadání.
Funguje na principu strojového učení. Byla natrénovaná na obrovském množství textů a díky tomu dokáže nejen relevantně odpovídat, ale ovládá bravurně angličtinu a obstojně i češtinu. Tím, že byla natrénována na velkém množství textů, ji umožňuje rozpoznávat vzorce a struktury v jazyce.
Kolik stojí ChatGPT
ChatGPT je v základní verzi zdarma, ale jen ve verzi 3.5, která odpovídá méně přesně a umí hůře česky. ChatGPT PLUS stojí 20 dolarů na měsíc a máte v rámci předplatné přednost, pokud je kapacita zahlcená a zároveň máte dostupný vždy poslední model ChatGPT, momentálně to je ChatGPT-4.
Cena | základ zdarma, PLUS verze $20/měsíc |
Aktuální jazykové modely | GPT–3.5 turbo GPT 4 |
Omezení GPT-4 | 25 zpráv za 3 hodiny |
Jaký je rozdíl mezi ChatGPT-3.5 a ChatGPT-4
ChatGPT-4 je obecně mnohem spolehlivější než 3.5. Ačkoliv je pomalejší, je přesnější a zvládá mnohem lépe češtinu a další jazyky. Verze 4 je natrénovaná na více datech, takže si ji můžete představit jako vysokoškolského profesora, který přečetl mnohem více knih než ChatGPT3.5. Oproti tomu ChatGPT 3.5 je takový rychlý student, co občas něco dost odflákne a ne všemu rozumí. Verze 4 také více respektuje zadání.
Pro ty, co to chtějí více v číslech, Chat GPT-4 dokáže zpracovat až 25 000 slov najednou, což je 8x více, než zvládl Chat GPT-3.5. Když testovali ChatGPT–3.5 a ChatGPT–4 na simulovaném testu pro právníky, ChatGPT-4 se umístil v TOP 10% v simulované právnické zkoušce, zatímco GPT-3.5 skončil v posledních 10%.
Jak začít používat ChatGPT
Vytvořte si účet na OpenAI. A to na stránce chat.OpenAi.com, kde se zdarma zaregistrujete pomocí emailové adresy nebo účtu na Googlu či Microsoftu. Stačí kliknout na tlačítko „Sign Up“ (Zaregistrovat se) a poté už si jen vyberete, zda se budete registrovat už přes existující Google či Microsoft účet nebo přes e-mailovou adresu.
Poté musíte přijmout všechny podmínky ChatGPT. Stačí kliknout vždy na „Next“ (Další) a poté „Done“ (Hotovo), než přijmete všechny podmínky aplikace. Samozřejmě byste si je měli vždy řádně přečíst, abyste věděli s čím souhlasíte. A poté už vám nic nebrání v tom, abyste mohli začít psát a zadávat umělé inteligenci své dotazy.
Jak správně používat ChatGPT
ChatGPT je jazykový model a tak s ním musíte pracovat. Ano, říká se mu umělá inteligence, ale neznamená to, že všechno ví správně a všechno zná. Podle statistik je přesný jen v 70-90 % a měli byste proto vše, co napíše, brát s velkou rezervou. To ale neznamená, že byste tuto úžasnou umělou inteligenci neměli používat. ChatGPT může být skvělá výkonná asistentka, pokud víte, jak s ní pracovat a vždy po ní její práci kontrolujete.
Jednoduchá zádání vs. pokročilé prompty
Je velký rozdíl, když umělé inteligence zadáte „připrav mi analýzu klíčových slov na hubnutí„:
Nebo něco takového:
Chovej se jako expert na průzkum trhu, který mluví a píše plynule česky. Vypracuj SEO obsahový plán v češtině na klíčové slovo „hubnutí“. Z tohoto klíčového slova vytvoř v jazyce Markdown tabulku s seznamem klíčových slov pro SEO obsahový strategický plán na téma „hubnutí“. Seskup klíčová slova podle 10 hlavních kategorií a pojmenujhlavní kategorii v prvním sloupci jako „seskupení klíčových slov“. Přidej další sloupec se 7 podkategoriemi pro každé seskupení klíčových slov nebo specifických dlouhých klíčových slov pro každé z seskupení. V dalším sloupci záměr vyhledávání pro klíčové slovo. Seskupte téma do jedné ze tří skupin záměrů vyhledávání na základě jejich záměru vyhledávání, ať už je komerční, transakční nebo informační. Poté v dalším sloupci napiš jako copywriter zajímavý název pro toto klíčové slovo. Poté v dalším sloupci napiš atraktivní meta popis, který má šanci na vysokou proklikovost. Za žádných okolností nepoužívejte příliš obecná klíčová slova jako „úvod“, „závěr“ nebo „tl:dr“. Nepoužívej jednoduché uvozovky, dvojité uvozovky nebo jakékoliv jiné uzavírací znaky v žádném ze sloupců, které vyplňuješ. Nevysvětluj proč a co děláš, pouze piš své návrhy do tabulky. Tabulka v jazyce Markdown bude v češtině a bude mít následující sloupce: seskupení klíčových slov, klíčové slovo, záměr vyhledávání, název, meta popis. Zde je klíčové slovo, se kterým začnete: „hubnutí”.
Ačkoliv druhé zadání může vypadat složitě, jakmile porozumíte principu používání ChatGPT, zvládnete ho vymyslet sami. Pokud si na to nevěříte, pro naše patrony máme prompty pro marketing ZDARMA, pokud nechcete být na našem Patreonu, můžete si je koupit zde.
💡Udržujeme seznam nejlepších ChatGPT promptů pro markeťáky. Všechny sami používáme každý den ve své práci. Naučte se, jak generovat SEO články na jeden klik, generovat reklamy do Google Ads nebo příspěvky na sociální sítě. Neustále aktualizovaný seznam promptů koupíte za 299 Kč (pro naše patrony je zdarma.)
Co všechno dokáže ChatGPT a na co ho používat
Těch možností je tolik, že věřím, že nedokážu popsat všechny. Je výborná na psaní e-mailů, překlady, ale můžete ji využít na strukturalizaci dat, ale i na psaní článků. Tím, že s Lukášem jsme z marketingu, následující příklady se budou týkat hlavně používání v online marketingu.
1) Příprava obsahového plánu na sociální sítě či blog
Obsahové plány se standardně tvoří na základě analýzy klíčových slov, tedy podle toho, co lidi vyhledávají. Zároveň se přihlíží k tomu, kde máte nejvyšší marže (pokud jste e-shop), ale také se kouká, na co se vás lidé ptají na zákaznické podpoře.
Umělá inteligence nikdy nenahradí kvalitní práci seniorního markeťáka, ale může být skvělým nástrojem, který práci zefektivní.
Jak na to: Můžete jí napsat, ať vám připraví obsahový plán. A pokud máte k dispozici analýzu klíčových slov, nezapomeňte jí je dát jako zdroj. Pokud nemáte, můžete použít jeden z našich promptů.
2) Příprava zadání článku pro copywritera
Všichni moc dobře víme, že umět kvalitně zadat článek copywriterovi je základ úspěchu. Správné zadání článku totiž není „Napiš článek o hubnutí,“ ale obsahuje jasně danou strukturu, rozsah a klíčová slova, která mají zaznít.
Kvalitně zpracované zadání pro copywritery může mít rozsah i na dvě A4. Samozřejmě v bodech, takže nemluvíme o normostranách. Příklad našeho zadání článku najdete na našem Patreonu.
Právě umělá inteligence vám může pomoci zpracovávat zadání. Můžete ji využít ať už máte k dispozici analýzu klíčových slov, ale i když ji nemáte.
3) Psaní článků s ChatGPT
Pokud ji využíváte na práci na psaní článků, dokáže vám při správném pokročilém zadání (prompt) vytvořit krásně strukturovaný článek, tam ale vaše práce nekončí. O tom, jak používat správně umělou inteligenci na psaní článků jsme hovořili už několikrát na našem Patreonu. Stejně tak tam najdete prompt, jak vygenerovat článek optimalizovaný pro vyhledávače na jeden klik.
4) Popisky produktů ze složení v latině
Asi největší radost jsem měla, když jsem přišla na to, že můžu umělé inteligenci dát tzv. INCI, což je složení kosmetiky v latině a ona mi z toho napíše popisek.
Je to extrémně rychlý způsob, jak se zorientovat ve složení, a pak už je to hračka napsat originální popisek. Opět vidíte, že i v tomto případě je popisek krkolomný a je třeba ho upravit, to je ale už jednoduché.
5) Zpracování závěrů ze studií
Když píšu články, které se týkají medicíny nebo kosmetiky, často čerpám ze studií. To je ale mnohdy velmi časově náročné. Umělé inteligenci překopíruji studii a řeknu ji, ať mi ji shrne do odstavce. Případně jí zadám nějaké podrobnější zadání, co si ze studie má vytáhnout. Tím, že se jedná o jazykový model, tak v těchto případech je neomylná.
6) Zdrojování článků
Umělá inteligence umí sepsat i seznam studií relevantních k vašemu tématu. Dejte si ale pozor, při špatném zadání si je vymýšlí. Všechny studie jsou starší než září 2021, protože novější data zatím nemá.
Brzy ale bude umělá inteligence napojená na internet a bude to poté o dost jednodušší. Osobně raději používám k dohledávání Google Scholar.
7) Psaní e-mailů v češtině i v angličtině
Na psaní českých e-mailů chatGPT osobně vůbec nevyužívám, ale na anglické je to naprosto skvělé. Napíšu, jak já říkám „na prasáka“, co chci aby napsal a chatGPT vytvoří krásně strukturovaný e-mail, který většinou stačí už jen malinko doladit.
Stejně tak můžete jazykovému modelu říct, ať za vás odepíše na e-mail. Samozřejmě byste měli uvést, jak má odpovědět.
8) Překlady článků do angličtiny
Díky ChatGPT můžete nechávat překládat vaše texty a články kohokoliv ve firmě, kdo umí základy angličtiny. Stačí zadat text a chatGPT vám udělá kvalitnější překlad než jakýkoliv překladač. Jak ještě vylepšit překlady jsem popisovala na našem Patreonu.
9) Práce s databází a tabulkami
Pokud se rychle potřebujete zorientovat v nějaké tabulce či z ní něco vypsat, můžete si zkusit pomoci s ChatGPT. Já jsem takto potřebovala roztřídit produkty a přidat k nim nějaký krátký popisek. Udělala jsem si tedy export názvu a popisků produktů konkrétní značky, překopírovala jsem to do AI a nechala jsem to umělou inteligenci zpracovat. Pak už jen stačilo úvod přepsat a trochu texty upravit a popisek značky byl na světě.
Zadání
Výsledek
Jak jsem to pak upravila se můžete podívat sem.
10) Práce s kódem a formátováním snadno a rychle
Pokud překládám články, chci je povětšinou přeložit i s formátováním, tudíž umělé inteligenci zadám, ať mi přeloží text, ale zachová formátování (html kód). V nanoSPACE na blogu nemáme tak pokročilý editor a řadu věcí proto musíme dělat v kódu.
Nejbolestnější bývaly otázky a odpovědi FAQ, které jsme celé museli obalovat kódem. A když těch otázek bylo třeba 20, bylo to extrémně časově náročné. Umělé inteligenci stačí zadat otázky a odpovědi a ukázat jí, jak je má naformátovat.
Nejlepší prompty pro markeťáky v přehledném seznamu
💡Udržujeme seznam nejlepších ChatGPT promptů pro markeťáky. Všechny sami používáme každý den ve své práci. Naučte se, jak generovat SEO články na jeden klik, generovat reklamy do Google Ads nebo příspěvky na sociální sítě. Neustále aktualizovaný seznam promptů koupíte za 299 Kč (pro naše patrony je zdarma.)
Budoucnost umělé inteligence – nahradí nás?
Od spuštění chatGPT 3, 3.5 a 4 se zintenzivnila debata o tom, zda umělá inteligence nahradí lidskou pracovní sílu. Do jisté míry tomu určitě tak bude.
Nejvíce se v této souvislosti skloňuje nedávná zpráva od Goldman Sachs, která odhaduje, že AI by mohla ovlivnit přibližně 300 milionů pracovních míst, což znamená, že 18 % práce na celém světě by mohlo být automatizováno.
Nejvíce by měl být postižen finanční sektor, Cambridge Centre for Alternative Finance a Světové ekonomické fórum tvrdí, že 56 % bank už implementovalo AI do svých obchodních aktivit.
Světové ekonomické fórum také předpovídá, že AI přinese tři změny do finančního sektoru: Snížení počtu pracovních míst, vytváření nových pracovních míst a zvýšení efektivity. Navíc odhadují, že do roku 2027 bude 23 % pracovních míst v čínském finančním sektoru nahrazeno AI.
Osobně si myslím, že práce se promění, to ale neznamená, že bychom měli mít strach z umělé inteligence. Naopak ve výhodě budou všichni, kteří se s ní naučí pracovat. Je třeba si uvědomit, že lidstvo už podobné skokové technologické pokroky zažilo několikrát a vždy to s sebou za výsledek neslo to, že lidé se začali mít lépe.
Stejně jako svět přešel od obřích počítačů, které plnily celé místnosti, k laptopům, dojde k podobnému rychlému růstu AI, která změní svět.