Ačkoliv e-mail marketing není tak sexy a trendy jako třeba Influencer marketing, stále se ukazuje jako jeden z nejstabilnějších a nejvýdělečnějších nástrojů, do kterých by jakákoliv firma nebo značka měla investovat.
Proč? E-mail je jednou z nejlepších a nejlevnějších cest, jak komunikovat s vašimi zákazníky. Když se díváme na statistiky našich klientů, e-mail marketing je dlouhodobě nejefektivnějším remarketingovým nástrojem, který firmu stojí jen náš čas a vydělává klientům i miliony měsíčně.
Marketingový kanál za pár tisíc, který vydělává miliony
U našich klientů tvoří 15-30 % z celkového obratu právě e-mail marketing. Není výjimkou, že u e-shopu s 40 000 aktivními zákazníky zvládneme dosáhnout pomocí mailingu desítky milionů Kč obratu. Vše záleží na počtu zákazníků (e-mailing je hlavně remarketingový nástroj) a segmentu produktů, které e-shop nabízí.
Velkou výhodou oproti PPC reklamám, zbožovým srovnávačům či reklamám na sociálních sítí je ta, že finanční investice do funkčního e-mailingu je v porovnání s přinesenými tržbami nepatrná.
💡 Nejlepší zkušenosti máme s českým nástrojem Ecomail, který je cenově celkem výhodný. Platíte jen za počet aktivních kontaktů, v případě 30 000 databáze vychází na 3 750 Kč měsíčně, bez omezení počtu rozeslaných mailů.
Zatímco u PPC a dalších reklam musíte platit čas specialisty a náklady na reklamu, u e-mail marketingu platíte pouze čas specialisty a případné marketingové akce, jako je například sleva 100 Kč na první nákup. To znamená, že e-mail marketing, který vám vydělá třeba i několik milionů měsíčně vás může stát pouze několik tisíc korun.
Jak na efektivní e-mail marketing
Nyní se podíváme na tipy a triky, které mohou z vašeho e-mail marketingu udělat nejvýdělečnější prodejní kanál vašeho e-shopu, firmy či značky.
1) Správně vybraný nástroj na rozesílání e-mailů
Naprosto klíčové je používat správný nástroj na rozesílání e-mailů. Měli byste si vybrat nástroj, který lze dobře propojit s vaším e-shopem, Facebookem ale i Google Analytics. Bez dobrého napojení na váš e-shop nebudete moct tvořit nejdůležitější mailovou kampaň, a to opuštěný košík. Bez správného měření nevyhodnotíte, zda jsou vaše kampaně efektivní.
Nástroj by měl umět A/B testování jak předmětu, tak obsahu a tvorbu automatizovaných kampaní. My jsme vyzkoušeli už řadu nástrojů, například Mailchimp či Active Campaign, nakonec ale všechny naše klienty přesouváme pod Ecomail.
Pokud váháte s přechodem, jděte do toho, nebudete litovat. Za velkou výhodu považujeme i to, že Ecomail je český a má tedy dostupnou technickou podporu v pracovní době.
2) Sbírejte aktivně kontakty v souladu se zákonem
Nejdůležitější je sbírání nových kontaktů a nejefektivnějším způsobem je kontakt za slevu (například sleva 100 Kč na první nákup), nebo za stažení tzv. magnetu. Magnet může být například PDF s kuchařkou, nebo návod na sestavení domácího hydroponického systému.
Kontakty samozřejmě sbíráte i při objednávkách na e-shopu, ale kupující musí souhlasit s odběrem marketingových sdělení.
Existují i sofistikovanější způsoby sběru e-mailů, které vám mohou přinést relevantnější kontakty. Pokud například prodáváte věci na zahradu, můžete lákat na několikatýdenní e-mailový kurz zahradničení, pěstování zeleniny, množení pokojových květin apod. Pokud prodáváte marketingové kurzy, můžete nabídnout e-mailový kurz o reklamě na Facebooku.
3) Nastavte si nejdůležitější automatizaci – opuštěný košík
Základní automatizací je opuštěný košík. Doporučujeme ho nastavovat přímo v Ecomailu či v jiném nástroji na e-mailing, než přímo v e-shopu (Shoptet to například umí). Opuštěný košík nastavený v Ecomailu nám u jednoho klienta zachránil za jeden rok více jak 1100 objednávek.
4) Posílejte newslettery pravidelně, ale nezahlcujte
Posílejte newslettery jen tehdy, když máte co říct a nikdy nezahlcujte své kontakty. Co byste lidem měli psát? Určitě byste neměli zapomínat posílat novinky, měsíční akce či týdenní slevy, pokud je na e-shopu provozujete. Posílejte newslettery v souladu s vaší obsahovou strategií.
5) Posílejte lidem pouze takový obsah, který je zajímá
Tvořte automatizace s obsahem, který konkrétní lidi zajímá. Segmentujte si lidi podle zájmu a chování na e-shopu, abyste jim posílali pouze takový obsah, který by je mohl zajímat.
Například zákazníkům nezapomínejte automaticky posílat upomínku, když je čas pořídit si náhradní díly do zakoupeného přístroje. V případě prodeje složitějších produktů nezapomeňte poslat návod e-mailem.
Pokud u vás nakupují zahradní náčiní nebo semínka, posílejte jim tipy, co se kdy sází. Nakupují kosmetiku? Tvořte e-maily s tipy, jak se starat o pleť.
6) Vytvářejte smysluplné automatizace a dle výsledků je aktualizujte
Největší síla v e-mailovém marketingu je v automatizacích, protože je nastavujete pouze jednou. Poté už je pouze upravujete dle toho, jak na ně lidé reagují. Můžete dělat automatizace na lidi, co nakupují sortiment pro kulturisty, pro jogíny nebo pro milovníky kávy, záleží, s čím e-shop nebo web provozujete.
Pokud vytvoříte zajímavý obsah, lidé ho nebudou pouze číst, ale zároveň si budou budovat lepší vztah k vaší značce a je větší šance, že zakoupí produkty, které v e-mailu doporučujete.
7) Používejte slovesa či akční slova v předmětu
Předmět by měl být natolik silný, aby zaujal. Tudíž se doporučuje používat slovesa vyvolávající emoci či akci, například „nakup“, „končí“, „nezmeškejte“, „nebude“ a „gratulujeme“. Dále fungují akční slova typu „pouze dnes“, „sleva“ a „důležité“.
8) Vyzkoušejte emotikony 😍
Ačkoliv řada expertů na e-mail marketing se snaží emotikonům vyhýbat, protože mohou snižovat doručitelnost, mohou až o 57 % zvýšit open rate (počet lidí, kteří e-mail otevřeli). Dobré je proto experimentovat v A/B testu i s emotikony, vždy ale testujte verzi s emotikony a verzi bez, abyste věděli, nakolik to změní doručitelnost a open rate.
9) Experimentujte s čísly a statistikami
Lidé milují statistiky a čísla. Dávejte proto do předmětu čísla a statistiky, kdykoliv to jde.
- 25 % sleva pouze dnes.
- 90 % lidí miluje tuto kávu.
10) Snažte se vyvolat v lidech zvědavost
Lidé jsou od přírody zvědaví a v e-mail marketingu toho můžete skvěle využít. Stačí je navnadit a neprozradit pointu hned v úvodním textu, například:
- „Množit monsteru lze jednodušeji, než jste si mysleli.“
- „Tohle jste o pudlech nejspíš nevěděli.“
- „Nebezpečí pro děti, které číhá u vás doma“.
11) Využívejte náhledového textu
U většiny e-mailových klientů se zobrazuje nejen předmět, ale i tzv. „preview text“ nebo-li náhledový text. Pokud používáte Ecomail, lze velmi jednoduše tento text upravovat a doplnit jím tak informace předmětu. Nezapomeňte toho proto využít na maximum.
12) Nezapomeňte na CTA – tlačítko vyzývající k akci
V e-mailu by mělo vždy být alespoň jedno tlačítko vyzývající k akci (koupit, stáhnout, přečíst). Tlačítka by měly být červená. Neexperimentujte, červená dle všech studií funguje nejlépe. Červená tlačítka používejte na bannerech i v e-mailech. Fungují lépe. Tečka.
Když necháváme zpracovat pro klienty brandbook, vždy chceme vypracovat i červenou, kterou budeme používat na CTA tlačítka a akce. Červená zkrátka lidi nejvíce zaujme a kdo ji nemá, tak tratí.
13) Pište jednoduše a srozumitelně – dobré copy je základ
Správné copy je základ, prodávejte příběhem či vtipem, ale buďte jasní, srozumitelní a struční. Lidé nemají číst dlouhé texty. Na začátku v prvním odstavci proto řekněte to nejdůležitější. Pište texty v souladu s vaším Tone of Voice.
14) Personalizujte obsah
Oslovujte lidi křestním jménem, pod jakým se na váš e-shop zaregistrovali. Toto lze velmi jednoduše v Ecomailu, ale i u jiných poskytovatelů nástrojů na e-mail marketing. Posílejte mužům a ženám odlišné nabídky. Tvořte mailing podle toho, na co na vašem e-shopu klikají a co nakupují.
15) Testujte si předmět e-mailu i obsah
A/B testování je při vytváření e-mailu extrémně důležité. Zkoušejte různá slovesa nebo testujte používání emotikony v předmětu. Nikdy neposílejte e-mail bez toho, aniž byste otestovali předmět či jinou variantu obsahu.
16) Kontrolujte, co posíláte
Jedna z největších chyb je odeslaný e-mail bez předchozí kontroly, jak vypadá na desktopu i na telefonu. Zkontrolujte si funkčnost odkazů, načítání obrázků a dalších prvků a formátování.
17) Nastavte si reaktivační kampaně
Nastavte si reaktivační kampaň na zákazníky, kteří dlouho nenakoupili. Nenakoupili u vás už půl roku nebo rok? Pošlete jim automaticky slevu.
18) Mažte mrtvé kontakty
Nenakoupili u vás už rok, neklikli ani neotevřeli žádný e-mail a na reaktivační kampaň nereagovali? Mažte je. Nemá smysl platit za kontakt (nástrojům na e-mail marketing platíte podle počtu kontaktů nebo rozeslaných e-mailů), který nereaguje. Vážně, nebojte se toho a neutrácejte víc, než musíte.
Potřebujete pomoct s e-mail marketingem?
Kontaktujte nás. Ačkoliv nemůžeme zaručit, že budeme mít prostor vzít vá jako nového klienta, vždycky si rádi najdeme čas na konzultaci. Rádi vám projdeme váš dosavadní e-mailing a navrhneme automatizace či způsoby sbírání nových kontaktů.