Pracovat z domova nebylo nikdy snadnější. V dnešní době moderních technologií můžete pracovat online prakticky odkudkoliv – samozřejmě za předpokladu, že máte stabilní internet. Virtuální asistentka je jednou z novodobých prací, kterou můžete provozovat online
Virtuální asistentka = běžná administrativní posila?
Virtuální asistentka poskytuje především administrativní služby na dálku. Měla by zvládat veškeré činnosti typické pro administrativní pozici. Jen s tím rozdílem, že jako virtuální asistentka pracujete kompletně na dálku a s klientem se vidíte na online schůzce. Vedete pro něj administraci, pomáháte mu s tvorbou firemních dokumentů, plánujete schůzky, vyřizujete a komunikujete se zákazníky. Proč je o ně v dnešní době takový zájem?
Firmy a drobní živnostníci si virtuální asistentku najímají především z toho, že nemusí řešit administrativní zátěž, kterou s sebou nese zaměstnání dalšího člověka. Drobní živnostníci naopak nevyužijí virtuální asistentku na celý úvazek a hledají někoho na výpomoc jen na pár hodin týdně. A právě tady vzniká poptávka po virtuální asistentce.
Jaké výhody pro vás z toho plynou?
- Flexibilita: Pracujete z domova, kavárny nebo odkudkoli na světě. Práci si rozvrhnete přesně tak, jak zrovna potřebujete. Nemusíte chodit do kanceláře 8–16:30, vše si uzpůsobíte na míru svým potřebám.
- Nezávislost: Budete svým vlastním pánem + si budujete vlastní podnikání. Nemusíte se řídit interními procesy, které nejsou logické. Vytvoříte si svůj vlastní systém práce, který vám dává smysl.
- Rozmanitost: Vyberete si klienty a projekty, které vás baví. V běžném zaměstnání musíte vycházet i s lidmi, kteří vám prostě nesedí. Když ale pracujete na sebe, můžete si vybírat klienty i na základě toho, zda si spolu rozumíte a sdílíte stejné hodnoty. Nesedíte si s danou kontaktní osobou? Nic vám nebrání v tom spolupráci ukončit.
- Možnost seberealizace: Práce virtuální asistentky nezná hranice. Baví vás online marketing? Nic vám nebrání se vzdělávat a posléze můžete nabízet třeba i správu sociálních sítí.
Nevýhody práce na volné noze: Co byste měli zvážit
Přestože práce virtuální asistentky na vlastní živnost skýtá mnoho lákavých benefitů, myslete i na odvrácenou stranu mince. Práce na volné noze s sebou nese i jistá úskalí, se kterými byste měli počítat.
Jedním z hlavních rozdílů oproti klasickému zaměstnaneckému poměru je nutnost samostatně si hradit zdravotní a sociální pojištění. Musíte počítat s tím, že tyto odvody platíte i v měsících, kdy nemáte zakázky. Měli byste také počítat s tím, že klienti nemusí platit faktury na čas. I přes sepsanou smlouvu se můžete setkat s opožděnými platbami, nebo v horším případě s neplatiči.
A v neposlední řadě – na rozdíl od klasického zaměstnání nemáte nárok na placenou dovolenou. Pokud si chcete dopřát volno, musíte si ho kompenzovat z vlastních úspor.
V začátcích podnikání se vám také může stát, že se budete potýkat s nižšími příjmy a budete si muset vzít půjčku, abyste pokryli počáteční náklady nebo překlenuli období bez zakázek. Půjčka pro živnostníky má podobná pravidla jako běžná půjčka.
Vlastnosti a schopnosti, které by vám neměly být cizí
Láká vás práce virtuální asistentky? Ještě než se pustíte do výpovědi z aktuálního zaměstnání, popřemýšlejte nejprve o tom, zda je pro vás podnikání to pravé ořechové. Jaké vlastnosti by vám neměly být cizí, když se rozhodnete pro práci na volné noze:
- Perfektní time management: Sami si určujete pracovní tempo a organizujete si čas. Schopnost efektivně plánovat a organizovat si svůj čas i čas klienta je pro virtuální asistentku klíčová (a nejen pro virtuální asistentku).
- Dobrá znalost počítačových programů: Jelikož budete řešit převážně administrativu, měli byste si dobře rozumět s programy jako je třeba: Excel, Word, PowerPoint nebo Google Workspace.
- Skvělá komunikace a porozumění: Dennodenně budete v kontaktu s lidmi, ať už telefonicky nebo e-mailem. Proto je důležité dobře ovládat češtinu. Bonusové body získáte za angličtinu a němčinu – můžete tak pracovat pro zahraniční klienty nebo pro české firmy expandující do zahraničí.
- Proaktivní přístup a smysl pro detail: Schopnost předvídat potřeby klienta, pružně reagovat a navrhovat řešení vás odliší od konkurence.
Jste připraveni udělat krok do neznáma?