Chystáte se do Asie a chcete si půjčit skútr, ale nikdy jste na něm neseděli. Jak se startuje? Čím se přidává plyn? Má skútr převody? Máme pro vás jednoduchý návod, jak řídit skútr. A také varování, že to není vůbec dobrý nápad.
Skútr je pohodlný způsob přepravy v Asii, ale také nejnebezpečnější
V Thajsku a dalších asijských zemích je skútr nejjednodušší způsob přepravy, pokud se chystáte zůstat nějakou dobu na jednom místě, ale je třeba mít stále na paměti, že se jedná o nejnebezpečnější způsob přepravy.
Thajsko je hned po Sýrii druhé v počtu úmrtí na silnici a nejvíce se jich stane právě na skútru. Není vůbec dobrý nápad jet na skútru poprvé až v Thajsku, pokud se ale tak rozhodnete, víme, že s tím nic neuděláme. Proto si alesponď důkladně prostudujte náš článek.
Řízení v asijských zemích nese několik rozdílů, které vás mohou překvapit. Ve většině zemí se jezdí vlevo, řidiči často nedávají skútrům přednost a nezřídka o vás budou další motocyklisté otírat svoje řídítka.
Než se pustíme do návodu na řízení skútru, povíme vám několik tipů pro ty z vás, kdo jste nikdy na podobném dopravním prostředku neseděli.
Je dobrý nápad sednout si na skútr poprvé až v Asii?
Samozřejmě, že není. V Asii panuje na silnicích neskutečný chaos a pokud nejste vyježdění, hazardujete s vlastním životem. Webová stránka Farang Deaths dokumentuje fatální nehody turistů v Thajsku. A je jich opravdu otřesná spousta.
Navíc nově potřebujete mít řidičský průkaz skupiny A, Bčko vám už tedy nebude stačit. Minimálně pro jízdu v Thajsku je tedy nutné absolvovat řidičský kurz v České republice.
Tipy pro půjčování skútru v Asii
- Řízení si osvojte mimo silnici! Ideální jsou parkoviště, postranní uličky nebo třeba fotbalové hřiště.
- Vždy MĚJTE NA HLAVĚ HELMU.
- Naučte se jezdit pomalu. Řízení ve vyšších rychlostech je mnohem jednodušší, háček spočívá v pomalé jízdě, kde musíte mnohem více dbát na svůj balanc.
- Půjčujte si NOVÉ lehké skútry bez objemného motoru (ideálně 110cc). Čím novější, tím bezpečnější.
- Pokud ztratíte při pomalé jízdě kontrolu nad skútrem, odskočte a nechte ho padnout na zem. Lepší odřený skútr, než zlomená noha.
- Nedotýkejte se výfuku! Obzvláště spolujezdci se mohou jednoduše popálit.
- Nesjíždějte mimo asfaltové cesty.
Podrobný návod, jak řídit skútr
- Nasedněte na skútr. Obě nohy mějte na zemi, pokud jste malého vzrůstu, stůjte alespoň na jedné noze. Tak si zajistíte stabilitu.
- Odemkněte zapalování druhou stranou klíče, vsuňte klíč a otočte do polohy ON.
- Levou nohou zaklopte stojánek, na kterém motorka stojí a oběma rukama chyťte řídítka.
- Pro nastartování zmáčkněte obě brzdy (nebo alespoň levou = zadní) a stiskněte tlačítko na pravém řídítku (IGNITE / IGNITION). Skútr by měl nastartovat. Pokud jen zachrochtá, zmáčkněte tlačítko znovu a přidejte trochu plynu (otočte pravým řídítkem dopředu), ale stále držte brzdu.
- Můžete vyrazit! Pomalu pouštějte brzdy a přidávejte plyn. Ucítíte, jak se skútr začne pomalu rozjíždět.
- Jakmile ucítíte, že se pohybujete, zvedněte nohy ze země a dejte si je na skútr.
- Zatáčení je jednoduché, stačí se mírně naklonit na požadovanou stranu. Je to úplně stejné, jako na kole. Ve vyšších rychlostech zatáčejte jen nakláněním, v nižších pohybujte také řídítky.
- Při zastavování používejte vždy obě brzdy. Přední je sice efektivnější, přenáší ale všechnu váhu dopředu a skútr může nepříjemně zacukat, nebo prokluzovat. Proto vždy brzděte oběma a nikdy nesundávejte ruce z brzd!
- S řízením skútru začněte opatrně a jezděte pomalu. Doporučujeme maximálně 30km/h, než si řízení pořádně osaháte.
Teď už víte, jak skútr ovládat. To je ale jen jedna část toho, co se musíte naučit. Mnohem důležitější je chovat se tak, abyste se vyhnuli nehodám.
Turisté končí v nemocnicích každý den. Náš kamarád spadl v Thajsku ze skútru při pomalé jízdě (v zatáčce), zlomil si ošklivě nohu, musel podstoupit několik operací a stále není úplně vyléčen.
Neberte bezpečnost na lehkou váhu! Máme pro vás několik základních tipů na to, jak se podobným věcem vyvarovat.
Pravidla bezpečnosti řízení skútru v Asii
- VŽDY NOSTE HELMU! Polovina turistů, které potkáte na silnicích, bude řídit bez helmy. Myslí si totiž, že skútr ovládají na 100 %. Nemyslí ale na to, že nehoda se nemusí stát z jejich přičinění. Navíc za jízdu bez helmy velmi jednoduše dostanete pokutu (v Thajsku 200-300 THB).
- NEŘIĎTE S ALKOHOLEM V KRVI. Zajet si na pláž na skútr, dát si pár piv a večer se vrátit domů. Zní to jako snová dovolená, ale 25 % všech nehod v Thajsku se stane kvůli opilým řidičům. Pokud se chystáte pít, použijte Grab (asijský Uber).
- PEVNÁ OBUV A DLOUHÉ KALHOTY. Žabky vám mohou při jízdě spadnout, a pokud nebudete mít dlouhé kalhoty, říkáte si o ‚‚Farang Tatoo’’. Tak říkají místní spáleninám, které mají turisté na nohou od asfaltu nebo výfuku. Nikdy nebuďte oblečení jako Lucka na fotce!
- MEZINÁRODNÍ ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ. I když po vás nikdo řidičák chtít při půjčení nebude, podle zákona ho mít musíte. Navíc nestačí řidičský průkaz skupiny B, ale musíte mít i A. Pokud pojišťovně neprokážete, že jste v den nehody neměli oprávnění skútr řídit, nic vám neproplatí.
- KONTROLUJTE POJIŠTĚNÍ MOTOCYKLU. Policejní kontroly po vás mohou chtít doložit, že je skútr pojištěný. Půjčujte si skútry jen z půjčoven, kde mají skútry pojištěné a nechte si ukázat, kde mají nalepenou nálepku s osvědčením.
- BATOHY DO ÚLOŽNÉHO PROSTORU. Batohy, kabelky a vše ostatní, co sebou nosíte, uložte před jízdou do úložného prostoru pod sedačkou. Vyvarujete se mnoha problémům, jako jsou třeba zloději, kteří jsou schopni okrást vás i za jízdy (a způsobit vás pravděpodobný pád).
FAQ – Často kladené otázky
Je bezpečné řídit skútr v Asii?
Není, většina cestovatelů zná alespoň někoho, kdo se na skútru vysekal.
Je bezpečné jezdit v Thajsku na skútru?
Není. Thajsko patří k nejnebezpečnějším zemím pro pohybu po silnici na skútru.
Je těžké řídit skútr?
Řídit skútr těžké není.