...

Ecomail: recenze náročného uživatele v roce 2024

Nástrojů na hromadné rozesílání e-mailů existuje celá řada, ale pouze jeden pro mě vyčnívá. Je jím český Ecomail, který už řadu let využívám pro nejrůznější projekty, od malých blogů po velké e-shopy se stovkami tisíc zákazníků.

Přes Ecomail jsem rozeslal už miliony e-mailů a e-shopům přivedl konverze v desítkách milionů korun. Až díky Ecomailu se mailing stal integrální součástí našich marketingových strategií (které s Luckou rozvíjíme v rámci LK Media) a Ecomail považuji za jeden z nejužitečnějších nástrojů, které si dlouhodobě platíme.

Proč je pro mě Ecomail nejlepší nástroj na e-mailové rozesílky, co všechno umí a na co vše je vhodný? Na to se podíváme v dnešní recenzi.

Co je Ecomail a k čemu se používá

Ecomail je český nástroj pro e-mail marketing. Má napojení na všemožné e-shopová řešení a CMS systémy (Shoptet, WordPress,…), ze kterých sbírá data o vašich zákaznících a čtenářích, a ukládá do svojí databáze.

Hlavní funkce Ecomailu je odesílání e-mailových rozesílek (newsletterů), a to buď plošně na celou databázi, nebo selektivně na určité skupiny zákazníků, které lze jednoduše vyfiltrovat.

E-maily navrhujete přímo v aplikaci pomocí pohodlného editoru a rozesíláte je buď formou jednorázových kampaní, nebo pomocí automatizací.

Velkou sílu Ecomailu vidím právě v automatizacích, jejichž správu má skvěle zpracovanou. Např. v nanoSPACE intenzivně využíváme automatizace pro rozesílání ponákupních rádců, slevových kuponů na konkrétní produkty nebo připomínky na dokoupení náhradních dílů.

Ecomail umí rozesílat také SMS kampaně, má propojení na Facebook a Sklik a má dobře zpracovaný tracker, který sleduje pohyb uživatelů na webu.

Hlavní výhody a nevýhody Ecomailu

Ecomail logo

Za velkou výhodu považuji to, že je Ecomail český. Technická podpora pracuje ve stejné hodiny jako vy (a je tedy dostupná, když ji potřebujete) a aplikace je v češtině. Jako jedna z mála mailingových aplikací je plně přizpůsobená české legislativě a na české e-mailové adresy má výbornou doručitelnost.

Ecomail propojíte s většinou CMS řešení bez znalosti programování, většinou mají dostupný doplněk, který je zdarma.

Aplikace se jednoduše používá a nastavení zvládne úplně každý, ale zároveň má Ecomail dost pokročilých funkcí, ke kterým se postupně propracujete.

Ecomail si můžete vyzkoušet zdarma a to až do 200 kontaktů.

Appka by si zasloužila lepší analytiku postavenou na datech o uživatelích, které podle mě nevyužívá tak, jak by mohla. 

Výhody EcomailuNevýhody Ecomailu
✅ Česká aplikace❌ Rizikové e-shopy odkládají na IP pooly s horší reputací
✅ Jednoduché napojení na CMS a e-shopy❌ Analytika nad uživateli by si zasloužila větší péči
✅ Flexibilní ceník
✅ Jednoduché ovládání, pokročilé funkce
✅ Rychlá a informovaná podpora
Tabulka výhod a nevýhod aplikace Ecomail

Kolik Ecomail stojí

Ecomail nabízí dva tarify, Profi a Marketer+, přičemž cena obou tarifů se odvíjí od počtu aktivních kontaktů, které budete mít v databázi. Také máte možnost zakoupit si kredity a vyhnout se tak měsíční platbě, to ale využijete pouze tehdy, pokud plánujete občasné rozesílky bez pokročilých funkcí.

Obecně platí, že tarif Profi je pro menší weby a tarif Marketer+ pro e-shopy. Každému e-shopu doporučuji tarif Marketer+ a ještě se mi nestalo, že by si na sebe Ecomail nevydělal během první rozesílky.

Počet kontaktů / TarifProfiMarketer+
200zdarmazdarma
500150 Kč200 Kč
5000650 Kč975 Kč
400003000 Kč4500 Kč
Ceny tarifů Ecomailu při roční platbě

💡 TIP: Pokud plánujete využít nějakou integraci (Shoptet, Prestashop,…), napište po registraci na podporu. Takhle na tajňačku vám můžu říct, že dostanete 14 dní na testování jakéhokoliv tarifu zdarma 😉

Funkce Ecomailu

Ecomail má v nabídce celou řadu užitečných funkcí, a zároveň není příliš robustní jako leckteré konkurenční nástroje (koukám na tebe, ActiveCampaign 👀). V Ecomailu se s přehledem vyznáte po několika minutách a okamžitě se můžete pustit do tvoření.

Následuje přehled základních i pokročilých funkcí Ecomailu, včetně příkladů, jak je využívám já.

Hromadné jednorázové rozesílky

Základní funkcí je možnost hromadného rozesílání jednorázových kampaní. Připravíte v aplikaci e-mail, vyberete, komu se má odeslat (celé databázi nebo určitému segmentu), naplánujete rozesílku a čekáte na výsledky.

Příklad hromadné rozesílky

V nanoSPACE pořádáme každý rok v září Nanoden – 10. září míváme větší slevovou akci, kterou podporujeme také plošným mailingem.

ecomail nanospace rozesilka
Náhled rozesílky

Připravili jsme tedy e-mail v editoru (náhled zde, na samotný editor se podíváme později níže) s A/B testem, testovali jsme tyto dva předměty e-mailu:

  • Nanoden: 25 % sleva na vše
  • 😍 25 % sleva na vše

Specialisté na e-mail marketing vám řeknou, že emotikony v předmětu snižují doručitelnost a mají horší výsledky. Bylo tomu tak i v tomto případě (ale dle našich zkušeností to neplatí vždy) a lidé více otevírali e-mail s předmětem Nanoden: 25 % sleva na vše. Ecomail na vzorku 20% kontaktů zjistil, že tato varianta funguje více a na zbylých 80 % kontaktů rozeslal vítěznou variantu. Výsledky vypadaly následovně:

ecomail kampan nanoden
Výsledky jednorázové kampaně v Ecomailu

Jak vidíte, Ecomail nabízí poměrně podrobnou analytiku kampaně, dozvíte se:

  • Open rate,
  • click rate,
  • počet vrácených e-mailů,
  • počet odhlášených e-mailů,
  • tržby z daného mailu (bývají nižší, než co vám ukáží Google Analytics, protože Ecomail doměřuje tržby jen u registrovaných a přihlášených zákazníků),
  • mapu prokliků,
  • výkon kampaně v čase,
  • podíl otevření na mobilu / desktopu,
  • demografické údaje (pokud sbíráte data o objednávkách),
  • a další.

Kampaň a její výsledky pak zůstávají v přehledu kampaní, kde můžete jednotlivé kampaně porovnávat i mezi sebou.

ecomail porovnani kampani
Porovnání kampaní v Ecomailu

A/B testy

Při přípravě kampaně si můžete zvolit několik A/B testů. Testovat lze jméno odesílatele, předmět e-mailu a obsah. Doporučuji vždy testovat jenom jednu proměnnou.

Před rozesláním kampaně se vás Ecomail zeptá, na jakém procentu databáze chcete A/B test provést. Při volbě 20 % rozešle Ecomail na 10 % databáze verzi A a na 10 % databáze verzi B. Počká zvolenou dobu (například 2 hodiny) a na zbytek databáze rozešle úspěšnější variantu.

ecomail a b test
Obrazovka zakládání A/B testu

Automatizace

V Ecomailu je několik přednastavených automatizací, kterým se v podstatě nemusíte věnovat a stačí je zapnout (případně upravit jejich e-maily do vašeho brandu). Jsou to:

  • Poděkování za přihlášení k odběru newsletteru.
  • Sleva na první nákup po přihlášení.
  • Připomenutí opuštěného nákupního košíku.
  • Reaktivační kampaň pro e-shop.
  • Přání k svátku.
  • Přání k narozeninám.
  • Výročí 1. nákupu.
  • E-book ke stažení.

Vy si samozřejmě automatizace můžete vytvořit dle svých představ.

Příklad automatizace

V nanoSPACE prodáváme čističky vzduchu, jejichž součástí jsou náhradní díly, které je potřeba jednou za čas vyměnit. Zákazník na výměnu může zapomenout, nebo se na ní jednoduše vykašlat či ještě hůře: Koupit náhradní díly někde jinde.

Proto jsme si vytvořili automatizaci, která sleduje objednávky a jakmile si někdo koupí některý z těchto výrobků, spouští se odpočet (zpravidla na 80% životnosti náhradního dílu) a po jeho uplynutí odesílá automatizace zákazníkovi e-mail s připomenutím, že by si měl koupit nový filtr a rovnou k tomu dostane slevový kupón.

Taková automatizace může být na nastavení jednoduchá nebo složitá – záleží jen na tom, jak moc podrobně chcete situaci řešit. My máme v automatizaci na každou čističku vzduchu jiný e-mail, protože každá potřebuje jiné náhradní díly.

ecomail ponakupni automatizace
Ponákupní automatizace v Ecomailu

Slevové kupony

Ecomail umí pěkně pracovat se slevovými kupony a poradí si s jakýmkoliv množstvím. V rámci našich a klientských projektů jsme kuponů rozeslali už stovky tisíc. Kupony nahráváte do Ecomailu pomocí CSV nebo CTRL+C a CTRL+V a můžete jich mít neomezené množství.

Přikládám screenshot z administrace, kde máme nahráno hned několik typů slevových kuponů. Kupony používáme všechny unikátní a do mailů se vkládají dynamicky pomocí merge tagů.

Díky tomu můžete v automatizacích posílat unikátní jednorázové slevové kupony určené pouze pro jednoho příjemce, např. jako odměnu za nastřádání 5000 Kč obratu v objednávkách.

ecomail slevove kupony
Slevové kupony na Ecomailu

SMS kampaně

Pokud plánujete rozsáhlejší marketingovou akci, můžete ji v rámci Ecomailu podpořit i SMS rozesílkou. Pokud máte od svých zákazníků souhlas s rozesíláním reklamních sdělení pomocí SMS, a zároveň předáváte telefonní čísla do Ecomailu, nic vám nebrání.

Ecomail umí SMS rozesílat do nejrůznějších zemí, pro nás je důležitá hlavně Česká republika. Cena jedné SMS je 0,8 Kč.

Defaultně se jako odesílatel objeví na telefonech ESEMESKA, ale můžete si připlatit a jako odesílat se může zobrazovat váš brand, například NANOSPACE.

ecomail sms kampan
Tvorba SMS kampaně v Ecomailu

Propojení Ecomailu s Facebookem

Propojení Ecomailu s Facebookem je na dobré úrovni a větším projektům doporučuji toto propojení používat.

Facebook Lead Ads

Ecomail lze používat pro sběr kontaktů z facebookových kampaní. Facebook Lead Ads mohou posílat sesbírané e-maily rovnou do Ecomailu. Pomocí automatizace můžete tyto kontakty ihned oslovit s uvítací nabídkou a zařadit je do pravidelných rozesílek.

Custom Audiences z databáze kontaktů

Přímo v Ecomailu si můžete nadefinovat dynamicky generovaná publika, které se automaticky odesílají do Facebooku do vašich Custom Audiences (publika, na které cílíte reklamu). Ecomail sleduje každý kontakt, a pokud kontakt splní definované podmínky, je automaticky přidán do publika a odeslán do Facebooku. Stejně tak z publika zase zmizí, když tam už není potřeba (například na základě reklamy nakoupí).

Facebooková reklama z Ecomailu

Tuto funkci tolik nepoužívám, ale dokážu si představit řadu případů, kdy přijde vhod. Přímo z Ecomailu můžete zakládat facebookové reklamy podle definovaných podmínek. Například rozešlete kampaň, ale otevře ji pouze 10 % kontaktů (přitom máte běžně open rate např. 20 %), přitom obsahuje slevový kupon na nákup. V Ecomailu si vytvoříte Facebookovou reklamu na ty, kdo newsletter neotevřeli a podpoříte tak dosah rozeslané informace.

ecomail propojeni facebook

Propojení Ecomailu s Sklikem

Stejně jako u Facebooku lze Ecomail propojit i s Sklikem, avšak funkcionalita je omezena na tvorbu okruhů uživatelů pro reklamu.

ContactSpotlight

Toto je služba nad rámec tarifu, ale vyplatí se ji jednorázově využít. Kontakty ve vaší databázi mohou být různé kvality a často se vám do seznamu mohou přimíchat tzv. spamové pasti, které odhalují, zda nerozesíláte SPAM. Bohužel se do této sítě mohou dostat i dobré e-shopy, a to pouze proto, že nepoužívají dvoufaktorové ověřování.

ContactSpotlight projede celou vaší databázi (nebo excel) a řekne vám, které všechny neplatné, neexistující, neaktivní adresy nebo spam pasti a hard bounce adresy máte v databázi. Ty pak raději odstraňte.

Drag&drop editor e-mailů

Editor na přípravu e-mailů Ecomail neustále vylepšuje, takže následující screeny už nemusí být za chvíli aktuální.

Editor připravuje automaticky responzivní verze mailů, stačí tedy vytvářet jednu variantu a Ecomail se postará o dobré zobrazení na mobilních telefonech. Funkce Preview vám ukáže, jak e-mail bude vypadat a lze si zaslat i zkušební e-mail (pokud testujete například merge tagy).

Na tvorbu pěkných e-mailů nemusíte umět kódovat, Ecomail má v sobě řadu hezkých šablon, které si přizpůsobíte na pár kliků.

Editor nabízí také řadu přednastavených obsahových bloků a nativně podporuje sloupce (s tím mívají editory problém). Vámi vytvořené bloky si dokonce můžete ukládat a později je opakovaně používat.

ecomail drag drop editor
Drag & drop editor v Ecomailu

TIP: Pokud si se šablonou nevíte rady, nebo byste chtěli provést výraznější změny a nemáte programátora, napište do Ecomailu dotaz. Mají placenou službu, kde za vás, podle výše platby, mohou převzít tvorbu e-mailů a automatizací.

Zbožové a datové feedy

Pro vkládání produktů do těla e-mailu kampaní i automatizací lze použít zbožové feedy, Ecomail si poradí s Heuréka nebo Zboží.cz feedem. 

Pokročilejší uvítají možnost nahrávání vlastních datových feedů. Ty nemají žádná pravidla struktury a můžete si tak do Ecomailu posílat v podstatě cokoliv a data pak automaticky vypisovat do e-mailů.

ecomail zbozovy feed
Vkládání produktů ze zbožáku na Ecomailu

Personalizace

Díky velkému balíku dat, které Ecomail o uživatelích sbírá, máte možnost personalizace e-mailů. Pomocí tzv. merge tagů lze na základě vámi definovaných podmínek posílat automatické maily s dynamickým obsahem, příklad:

  • Zákazník si prohlíží zboží z kategorie A, vy mu pošlete mailem tip na dva nejprodávanější produkty z dané kategorie
  • Zákazník nakoupí zboží s doručením na adresu, která je v docházkové vzdálenosti vaší kamenné prodejny nebo výdejího místa, vy mu pošlete mailem pozvánku k navštívení prodejny
  • Zákazník nakoupí zboží z kategorie A, vy mu za týden pošlete mailem tipy na související produkty ze stejné kategorie
ecomail merge tagy
Použití merge tagů v Ecomailu

Práce s kontakty

Způsob práce s kontakty v Ecomailu je jednoduchý a přímočarý. I pokročilé segmentování probíhá metodou několika kliknutí a výběru podmínek. Nejsložitější je vymyslet, jak potřebný segment vypodmínkovat.

Sběr kontaktů

Kontakty do Ecomailu sbíráte pomocí doplňků, API, nebo lze využít přihlašovací formuláře. Pro ty je k dispozici drag&drop editor, který umí sesbíraným kontaktům automaticky přiřadit štítek podle toho, kde kontakt sebral.

Kontakty lze importovat i ručně, ale tuto možnost nedoporučuji, snad jen pro prvotní nastavení. Importované kontakty totiž postrádají veškerá data.

V případě využití API nebo doplňku a zasílání úplných dat může profil uživatele takto – včetně přehledu objednávek:

ecomail kontakty
Detail kontaktu v Ecomailu

Segmentace

V segmentování zákazníků leží opravdová síla Ecomailu. Specialisté na e-mail marketing už nějakou dobu říkají, že je dobré opustit model plošných rozesílek (které mají statisticky nejhorší výsledky) a zaměřit se na menší, cílenější rozesílky. K tomu využijete právě segmentaci.

Segmentace umožňuje pomocí pravidel filtrovat zákazníky a pak seznamy používat v automatizacích, nebo v rozesílkách. Příklady:

  • Aktivním a často nakupujícím zákazníků budete posílat e-maily častěji, nejspíše budete představovat novinky.
  • Zákazníkům, kteří za posledních 6 měsíců nenakoupili, pošlete slevový kupon na novou objednávku.

Segmentovat můžete pomocí vlastností kontaktu a aktivity kontaktu.

Vlastnosti kontaktu

Vlastnosti kontaktu jsou vesměs statické a v čase se nemění, používají se především k rozlišení pohlaví, věku, bydliště nebo data registrace. Používáme je pro rozdělení rozesílek na muže a ženy, na geolokální kampaně (například jen na Prahu) nebo pro rozesílání kuponů k narozeninám a svátku.

Do vlastností kontaktu patří také štítky a zdroj kontaktu. Štítky využívám především v automatizacích, kde si štítkem označím kontakt, který automatizací už prošel (aby do ní nespadl hned znovu). Zdroj kontaktu je dobrý také pro automatizace, protože pro každý zdroj (registrace na webu / nákup / partnerský web / Facebook reklama) kontaktu můžete mít jiný uvítací e-mail.

Aktivity kontaktu

Nad aktivitami kontaktů budete spouštět nejvíce automatizací a segmentací. Ukazují totiž, jak se zákazník chovat v kampani, v automatizaci nebo na webu.

  • U kampaní ukazují, zda kontakt e-mail otevřel, jestli v něm na něco kliknul a zda nakoupil.
  • V automatizacích ukazují, zda kontakt do automatizace vstoupil, jestli na něco kliknul, jestli otevřel e-mail a jestli už automatizaci ukončil.
  • Sledování pohybu na webu umožňuje segmentovat podle toho, co si zákazník prohlížel, zda nakoupil, co nakoupil, za kolik nakoupil, kolik má objednávek, v jakém stavu je jeho objednávka atp.

Příklad segmentace

Zde je příklad vytvoření segmentu zákazníků, kterým jsme chtěli zaslat e-mailem malou odměnu za to, že si u nás nakoupili respirátory a zároveň u nás nakoupili více než 2x:

ecomail segmentace respiratory

S čím lze Ecomail propojit

Ecomail má připravené doplňky pro řadu systémů, a pokud ten svůj v seznamu nenajdete, lze se napojit pomocí API. Kompletní dokumentaci najdete zde.

  • Shoptet
  • Prestashop
  • Woocommerce
  • Oxyshop
  • Webareal
  • Shopify
  • WordPress
  • Magento
  • Fastcentrik
  • Raynet
  • Make
  • Zapier
  • Shopsys
  • Simpleshop
  • Upgates
  • Redbit
  • Dativery
  • a další

Různá propojení vám umožní různé formy integrace. Co vše lze v rámci propojení získat:

  • Přenášet přihlášené kontakty do Ecomailu (z formulářů nebo z nákupů) včetně osobních dat.
  • Přenášet kompletní obsah objednávek včetně cen a kategorií.
  • Sledovat pohyb uživatelů na webu (zaznamenávat každou navštívenou stránku).
  • Přenášet obsah košíku do Ecomailu včetně kategorizace produktů.
  • Řešit transakční e-maily z Ecomailu.

Nauč se sám a sdílej s ostatními

Okolo Ecomailu se vytvořila zajímavá česká komunita, do které se můžete přidat. Lidé tam mezi sebou sdílí zkušenosti s Ecomailem a navzájem si radí se složitějšími problémy. Tato skupina je na Facebooku.

Kromě skupiny má Ecomail extenzivní knihovnu materiálů, které vám pomůžou v začátcích i s pokročilými automatizacemi:

Závěr

Ecomail je, především v rukou markeťáka a mailového nadšence, mocná zbraň. Ecomail doporučuji využívat každému, kdo na internetu něco prodává, nebo se prodávat chystá. Nikdy není pozdě na to začít budovat e-mailovou databázi.

Dnes je sexy budovat firemní Instagramy, TikToky a Facebooky. Tyto kanály samozřejmě mají v marketingovém mixu svoje místo, ale stačí se podívat na posledních pět let vývoje na poli sociálních sítí a musí vám být jasné, že marketingové plány postavené na sociálních sítích mají vratké základy.

Člověk je totiž tvor líný a pohodlný. Zatímco sociální sítě bude střídat jako ponožky a sledovat zrovna to, co je trendy, svého osobního mailu se nebude chtít ani za boha vzdát. Proč? Protože e-mail je jako adresa vašeho bydliště – změna obojího je noční můra.

Chcete si Ecomail vyzkoušet?

Zaujal vás Ecomail a chtěli byste si ho vyzkoušet? Můžete se do toho rovnou pustit, do 200 kontaktů je totiž úplně zdarma.

Potřebujete pomoci s mailingem?

💡 Přečtěte si 18 tipů, jak na e-mail marketing, který vydělává miliony.

Chcete se pustit do mailových rozesílek a automatizací, ale nevíte jak na to? Nebo nejste spokojeni s výsledky svých aktuálních kampaní? Rád vám pomůžu. Kontakt najdete zde.

Recenze mailingového nástroje Ecomail

Lukáš Konečný

Jednoduchost ovládání
Základní funkce
Pokročilé funkce
Ceník
Zákaznická podpora
Segmentace zákazníků
Automatizace

Souhrn

Ecomail považuji za špičku mezi mailingovými (cenově dostupnými) nástroji. Ecomail jsem úspěšně nasadil u projektů s ročními obraty od 3 do 150 milionů Kč a mohu říct jedno: všude se investice mnohonásobně vrátila hned po prvním měsíci.

5

Související články

Okomentovat

Please enter your comment!
Please enter your name here

Zde se nacházíte

MarketingEcomail: recenze náročného uživatele v roce

O autorovi

Lukáš Konečný
Lukáš Konečnýhttps://www.lkmedia.cz
Jsme duší markeťák, miluji hory a procestoval jsem desítky zemí světa. Na tomto blogu pro vás tvořím obsah z tématických oblastí, které jsou mi velmi blízké: o cestování, marketingu, financích a zdraví.

Nejnovější články na blogu